• Angelica77

    Nån med klinker i badrum men INTE golvvärme????

    Ja, är det överhuvud taget möjligt att gå på ett klinkergolv i ett badrum som är på betongplatta utan att ha golvvärme???
    Det är vår andra toalett som vi kommer ha en duschhörna, toalett, handfat och tvättmaskin i. Och den ligger i anslutning till vår groventré så det är liksom inte vårt 1:a badrum inne i huset. I duschen borde det ju bli varmt iallafall. Och en stor tjock matta är inköpt till att stå på vid handfatet.

    Är det helt idiotiskt att inte lägga värme?? Blev av med rätt mkt av vår budget då pannan gick sönder och byttes ut förra veckan. Och nästa vecka kommer hantverkare till badrummet. (Eller svärfar som ska fixa rättare sagt...)

  • Svar på tråden Nån med klinker i badrum men INTE golvvärme????
  • Angelica77

    Cheesus: Åh, tack för ditt inlägg. Fick väldigt brådis om att ringa mina mattläggare o höra efter hur det egentligen står till med det där. Och du har sååå rätt. Ni är ju iofs fler som påtalat det efter ser jag...

    Vi har ju haft en hantverkare ute som mätte golvet mm och han kommer ihåg att det golvet samt grovingången är ju försänkt om man säger så i jämförelse med det övriga huset. Så då är det med största sannolikhet inte nån isolering. Därför går det inte att lägga värmeslingor....

    Båda dom hantverkare som jag konsulterat håller med om det så nu är det bestämt att det INTE blir nån värme då. Får frysa lite om fossingarna istället o köpa fler goa mattor.

  • Angelica77

    Nu ska jag gå o riva badrummet förresten. Har gått lite tidigare ifrån jobbet och väntar på att lilla barnet ska sova klart på dagis. Så här ska rivas våtrumstapeter. Hiiiijaaaaa!!!

    Usch, vilket projekt det är det här med badrum och allt som måste kollas innan.

    Fast nu är det nästan bara positivt att man slipper köpa värmegolv, ta hit nån för besiktning innan spacklet mm. Samt en elektriker som kopplar in sakerna. Man får se det positiva i saker o ting

  • Venusmannen

    Cheesus har helt rätt i sitt resonemang, men trots det så läggs det in golvvärme direkt på betongunderlag. Jag tror man skall titta lite utifrån sina lokala förutsättningar. Har man problem med fukt idag, så bör man självfallet överväga att avstå. Har man inga befintliga problem med fukt idag, så tror jag inte man kommer att få det i framtiden heller. Observera att vi hela tiden pratar om komfortvärme för klinkern. Inte rummets totala uppvärmning.

    Viktigt i ett utrymme som detta är ju också en bra ventilation. En liten mobil avfuktare är ofta en mycket bra investering.

  • petsod

    Vi har ett badrum på övervåningen som vi inte har golvvärme i men dock klinkers och det funkar utmärkt. Vi har också matta och hur mycket är man egentligen i badrummet, tar man en dusch/ett bad så får man ju värme där ifrån.

  • Kålrot

    Vi har klinkers i badrummet som ligger i källaren. Det är utan golvvärme och troligtvis utan isolering också.
    Men golvet är faktiskt inte så kallt som jag trodde det skulle bli. Och med lite sköna mattor går det jättebra.

  • Angelica77

    Kålrot: Vad skönt att höra. Ja, det blir ju utan värme nu så det är bara att köpa lite goa mattor o tofflor.

    En fråga till då till er som verkar vara ganska duktiga på det där med klinker...

    Har nu dragit ner merdelen av våttapeten i badrummet. Och nu är det ju frågan om det är lika lätt med våtrumsMATTAN.
    Går det att lägga primer direkt på mattan och därefter fixet och klinker? Eller är det bara att glömma??? Tänkte att man kanske kommer undan med att inte ta bort mattan nu när det inte ska vara nån värme under. Och sen är ju det ett väldigt bra fuktskydd.

    Är helt vilse i pannkakan när det gäller sånt här. Men alla är vi väl barn i början

  • tessan1986

    Jag jobbar med värmegolv och så länge man har bra ventilation är det ingen fara att lägga värmegolv på oisolerad golvplatta. Det som händer är då att fukten går upp genom plattorna och blir till ånga som sen ventileras ut genom ventilationen och risken för fuktskador försvinner.

  • prinsessa05
    Venusmannen skrev 2007-03-05 16:28:27 följande:
    Mattan skall bort.Den brukar inte sitta så speciellt hårt..
    Men när de lade in klinkers i vårt badrum tog de då inte bort våtrumsmattan....
Svar på tråden Nån med klinker i badrum men INTE golvvärme????