• cattis

    Fin musik på en begravning?

    Min mamma somnade in igår och blev en ny stjärna på himlen. Jag vill så klart ge henne en personlig och fin begravning. Vi vet att hon ville ha ljusa kläder på gästerna, att kyrkan skulle ha mycket blommor (blir antagligen tulpaner, absolut inte nejlikor) och att hon ska ligga i en grav, inte minneslund.

    När det gäller musik sa hon att hon inte tyckte om 'Härlig är jorden' men i övrigt hade hon ingen sång hon speciellt nämnde. Jag skulle vilja hitta någon sång - modern eller traditionell - med fin text att använda på en begravning. Psalmerna antar jag att prästen kommer att hjälpa oss med så det jag letar efter är en sång som handlar om kärlek eller något annat fint som kan passa i sammanhanget.

    Några förslag?

  • Svar på tråden Fin musik på en begravning?
  • Nillalalala

    TS: "Visa från Utanmyra" Sååå fin... och så enkel, bara på orgel/piano...

  • Nattönskan

    Hoppas du hittar fina låtar som du tycker passar.

    Tycker också att "en stund på jorden" och Tro är fina låtar med fin budskap i texten.

    Beklagar sorgen


    Tuva född 050529, Väntar ett litet knytt med bf sep 07.
  • dexterswife

    TS: Jag beklagar verkligen sorgen.
    När min pappa dog spelade vi Frank Sinatras version av "Unforgettable" i kyrkan. Otroligt vacker.

    Skulle jag valt musik nu hade jag nog valt "My heart will go on" från Titanic också.

  • ajmaj

    Jag beklagar sorgen.

    På min pappas begravning sjöngs Håll mitt hjärta. Det blev väldigt vackert, killen som sjöng hade mörk röst, och drog liksom ut på orden. Fantastiskt...

    Och på svärfars begravning sjöngs Som en bro över mörka vatten och så spelades Ta mig till havet (.. och gör mig till kung osv) på flöjt. Den sista låten passade bra just för att svärfar älskade havet.

    Dessutom är ju Himlen var oskyldigt blå så otroligt vacker..

    Hoppas du hittar något som du känner representerar din mamma, eller vad du kände för din mamma.
    Det är ju en hel del stök med begravningar, men begravningsbyrån kan hjälpa dig med allt det praktiska. De kan också komma med förslag om blommor, psalmer osv. Ta emot hjälpen om du känner att det blir övermäktigt!

  • Maja Gräddnos

    Carolas "Allt kommer bli bra, mamma" som är med på skivan Störst av allt. Den är jättefin, hon skrev den när henns mamma gick bort. Men texten kan behöva modifieras något då hon sjunger om "mig och min syster Susanne" i den.

  • cattis

    Än en gång - tack för alla fina förslag!

    Nu väntar jag på besked från den sångerska jag tillfrågat. Om hon kan så tror jag det blir de här två sångerna. De är ganska krävande att sjunga som om inte denna tjejen kan så får vi kanske tänka om.

    Koppången - otroligt vacker visa med text av Py Bäckman. Finns inspelad med Sanna Nielsen men jag hittade bara en länk till en tjej som sjungit in den själv på YouTube



    Allt kommer bli bra mamma - den är så vacker och texten är väldigt passande för oss. Den hittar jag ingen länk till tyvärr.

  • Altamira
    Into the west på svenska
    Förra våren begravde vi mormor. Då ville vi sjunga "Into the west" från sagan om ringen. Den är så vacker och handlar om någon som reser vidare till en annan strand. Problemet var att sången var på engelska, ingen av oss som skulle sjunga tyckte att det passade med ett främmande språk. Svenska känns alltid mer nära och intimt. Vi översatte därför texten och ändrade temat från hav till skog eftersom mormor tyckte så mycket om skogen. Kanske kan översättningen vara till glädje för någon mer. Här är den: 

    ">I skogens famn
     

    /Sarah
  • Altamira
    Into the west på svenska
    Här är länken igen, eftersom den förra inte verkade fungera.

    <iframe width="966" height="543" src="www.youtube.com/embed/XTU8wsU0U9g" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>
  • Just raw
    Altamira skrev 2019-04-21 11:37:39 följande:
    Into the west på svenska
    Förra våren begravde vi mormor. Då ville vi sjunga "Into the west" från sagan om ringen. Den är så vacker och handlar om någon som reser vidare till en annan strand. Problemet var att sången var på engelska, ingen av oss som skulle sjunga tyckte att det passade med ett främmande språk. Svenska känns alltid mer nära och intimt. Vi översatte därför texten och ändrade temat från hav till skog eftersom mormor tyckte så mycket om skogen. Kanske kan översättningen vara till glädje för någon mer. Här är den: 

    ">I skogens famn
     
    /Sarah
    Åh, nu fick du mig att börja gråta. 
    Den är så vacker, vi spelade den som ingångsmusik på min sons begravning.
  • Ocdkille

    Vi spelade Wish you where here på min morbrors begravning. Började böla när den satte igång för jag kopplar den starkt till honom.



  • K Kalle

    På mormors begravning sjöng vi Stad i ljus. Plötsligt fick den en helt annan och djupare betydelse för mig.

Svar på tråden Fin musik på en begravning?