Fri från ångest?
Finns det ngn därute som blivit bra och kunnat leva ett normalt liv efter ångestperiod? Har ni blivit bättre med era fysiska symtom?
Finns det ngn därute som blivit bra och kunnat leva ett normalt liv efter ångestperiod? Har ni blivit bättre med era fysiska symtom?
puffar!!
Frågan är om man någonsin blir fri så sätt. Ångest är ju något normalt som kroppen har. Allt beror ju på vad du menar med fri från ångest?
Jag räknar med att bli en bättre människa. Jobbar med att sätta upp mål och se vad som hindrar mig att leva som jag vill.
Fri från ångest blir man aldrig, jo en död människa är fri från ångest. Men, kan till skillnad från dig inte leva ett värdefullt liv.
Undrar jag med... tycker det känns som att jag provat allt i terapi och självhjälpsväg, men det är bara medicin som helt tar bort symtomen och inte bara minskar problemen. Men de kommer tillbaka så fort jag slutar med Efexor som jag tar.
ingen??
En klok kurator sa till mig att ångest är normalt, det är kroppens signal om att allt inte står rätt till och att man måste uppmärksamma det, o ta itu med det.
Ångest kommer alltid att finnas i varierande grad, det är hur man hanterar den som avgör hur man mår.
Så länge ångesten tar hand om dej (o mej) så blir man inte fri, men när vi lär oss hantera och möta den påverkar den inte människan i samma utsträckning och ångesten blir inte oöverstiglig.
Men man måste våga att låta sig möta det som orsakar ångesten.
Lättare sagt än gjort, jag vet (efter många års terapi, går fortfarande hos psykolog, kurator och sjukgymnast, o mår fortfarande dåligt) men jag känner att det blir bättre när jag lyssnar på kroppen och inte bara skjuter undan "det jobbiga"
Visst är det så att alla har ångest några gånger i livet. Men alla upplever inte panikattacker. Precis som kuratorn sa så upplever alla det i VARIERANDE grad. Eftersom jag råkar vara en av de olyckligt lottade som upplever den i stark grad, har jag nu äntligen accepterat och kommit till ro med att jag behöver äta medicin för att kkunna hantera ångesten på samma nivå som de flesta andra människor gör.
jag fick genomgå kognitiv beteendeterapi och har blivit mycket bättre. Det var nu 2 år sedan och jag har nästan helt slutat med de skakningar som kom vid stress som gjorde att benen kolapsade och jag hamnade i en ryckande hög på golvet. (pinsamt och jävligt irriterande)
Minnesluckorna kommer dock fortfarande ibland
Ångest likaså men det går att jobba igenom när man har nycklarna.