• Cheera

Kaffemått...hjälp tack!

Har slut på bryggkaffe här hemma (har kokkaffe dock) och är sååå kaffesugen!
    Vi har en "glasburk" där man häller i kokande vatten och kaffepulver, sedan pressar man ner en grej så att man silar bort pulvret från kaffet.

Jag kommer inte alls på vad den där "burken" eller "kannan" heter och inte heller hur många mått kaffe man ska ha till si och så mycket vatten. Har försökt söka på nätet men inte så lätt när man inte vet vad grejerna heter! Nån som kan hjälpa mig?

Sitter för tillfället och dricker microvärmd kaffeslatt! *urk*

Sitter och väntar på elektrikern så jag kan inte gå hemmifrån till affären heller.....

• Svar på tråden Kaffemått...hjälp tack!
  • mumlan1

pressbryggare
    tar man inte ett mått per kopp?

• mumlan1

bodum en tillverkare av pressbryggare

• brokig

pressokaffe brukar det kallas, ofta är glaskannan av märket bodum.

Jag brukar dosera som emd vanligt bryggkaffe. 2 kaffemått till en mugg (2,5 dl) vatten.

• Cheera

Per kopp...är det deciliter då? jag har för mig att man skulle ha så mycket mer mått kaffe än vatten, men jag kanske minns fel? Är ju 1.5 år sedan vi använde den, men sambon köpte fel kaffe sist, så det är nytt

• brokig

1 kaffekopp är 1,25 dl, 2 kaffemått blir därför bra till en normalmugg. Låt det dra en bra stund så brukar det bli starkt ändå.

• mumlan1

Ja ett mått per kopp är kanke för lite...Gör som brokig skriver...Vi använder våran oxå så sällan

• Cheera

Dum fråga kanske? Men om jag använder kaffebryggarens mått på kannan, ska jag då ta lika många mått som vatten? Typ 6 vatten och 6 mått? Jag är sååå yr idag!!

(Hade t.o.m ställt in brödrosten i kylskåpet efter frukosten!! Och gjort en massa saker som jag inte kommer ihåg att jag har gjort.)

Svar på tråden Kaffemått...hjälp tack!