• s60

    *Detta känns väldigt jobbigt att skriva men

    Detta känns väldigt jobbigt att skriva men jag och min sambo har försökt att få barn i 3år men utan resultat. Jag är livrädd för att fara till en gynekolog och kolla hur det är med mina "soldater",tänk om någon känner igen mej eller att läkaren säger att jag inte kan bli pappa vilket jag är livrädd för att han eller hon ska säga. Vem kan man prata med om sånt här?,hur ska vi göra för att lyckas att få barn vi vill ju så gärna se min sambos mage växa i 9månader. Är det någon som har varit med om samma sak eller är i samma sits vi?. Vi förstår oss inte på vissa människor som säger att det var tur att blev en pojke för det hade varit mindre kul om det blev en flicka, för våran del så SPELAR DET INGEN ROLL huvudsaken är att väl att få barn eller hur? vi blir lika glada om det blir en pöjk eller liten tös

  • Svar på tråden *Detta känns väldigt jobbigt att skriva men
  • kaffepetter

    Hej!

    Jag och min sambo är i precis samma sits som Er... jag har själv dålig kvalité på mina "soldater", som du uttrycker det...
    Vi har genomgått en utredning om barnlöshet, och är nu under behandling.
    Jag tycker inte att du/ni ska vara rädda för detta, utan sök hjälp så fort ni kan! Många Landsting har väntetider!
    När ni har det första mötet så borde den läkare som leder utredningen erbjuda stöd hos någon kurator eller liknande, så var det för oss.
    För oss är FL vår kurator...

    Det finns MÅNGA i vår sits!

    De flesta här på FL är hjälpsamma och delar gärna med sig av de erfarenheter som finns... var inte rädd att fråga!

    Hälsningar,
    Kaffepetter

  • s60

    Detta kanske är en dum fråga men vad får man göra på en undersökning? vad ska man säga när man ringer och bokar en tid, sitter man bara och pratar med läkaren när man träffas första gången? Vill så gärna veta men har ingen annan att fråga.Mina syskon har barn så jag tycker att det inte ska vara några problem på barnfronten för jag och min kära sambo....men man vet ju aldrig.

  • kaffepetter

    Hej!

    När jag ringde för att boka tid, så letade jag upp telefonnummret till fertilitetsavdelningen och helt enkelt ringde och sa att vi ville ha en utredning, och att vi försökt ca. 1 år.
    Först fick vi komma dit och prata lite med läkaren, och han undersökte min sambo med ultraljud, och kollade upp hur mina "grejer" såg ut.
    Vi diskuterade lite om möjliga orsaker, sjukdomar jag/vi kanske haft... (jag hade haft påssjuka, som kan påverka tex.)
    Nästa gång skulle jag lämna prov på min sperma, jobbigt! Jag har en bit till sjukhuset, så jag fick lämna prov där...
    Samtidigt skulle sambon lämna blodprover och sånt, sm vi skulle diskutera vid nästa möte.
    Jag skulle tro att under bästa förhållanden KAN det gå på 6 månander... för oss tog det ett år innan utredningen var klar, och nu är vi under behandling.

    Mina syskon har också barn... men ändå har jag lågt antal spermier, hög morfologi och halvtaskig rörlighet...

    Det kan bero på yttre omständigheter.... man kanske har jobbat med kemikalier, radioaktivitet, haft påssjuka i pungen, fått en rejäl smäll på pungen, tagit för många varma bad... ja nästan vad som helst kan vara orsaken...

    Men ring mottagningen, de är vana att ta hand om sådant här, du behöver bara berätta vad problemet är!
    Alla som jag varit i kontakt med har varit mycket vänliga och förstående, men kanske inte alltid kompetenta.

    Lycka till, och byt bil!

    /A

  • mandarinen05

    Hej,
    Jag förstår din rädsla/osäkerhet, vi har kämpat i tre år, gått igenom utredningen och de hittade inga fel på oss. Det ville sig bara inte. Vi gjorde två inseminations försök utan resultat, då sa vi att det tredje fick vara det sista, men det blev inte av så då vips fungerade det på naturlig väg! Den 16 jan är det dax & det spelar som du säger absolut ingen roll om det blir pojke eller flicka, lika välkommen ändå! *längtar*
    Slå upp i telefonkatalogen efter fertilitetsmottagningar, sedan bestämmer ni er för att ringa någon av dem. De är vana att svara på era frågor och tar hand om er på bra sätt.
    Tänk på att om ni inte känner förtroende med dem så finns det ju kanske fler mottagningar i er närhet. I stockholm finns ett antal olika, Octavia kliniken är bra.
    Kom ihåg att prata mycket med varandra om era känslor & var öppna, det hjälper er. Våga berätta för föräldrarna, kanske bästa vännen, det lättar inom en tyckter jag! Ta vara på tiden ni får tillsammans gör något bra av den, vi lärde känna varandra ännu bättre under den här tiden.
    Om ni skulle råka träffa någon ni känner där, så är det ju lika pinsamt för dem. Men någon att dela det jobbiga med.
    Lycka till!

  • s60

    GRATTIS mandarinen05! det är kul att det lyckas med den naturliga vägen efter en så pass lång tid som 3år, jag ringde och skulle boka en tid för undersökning när jag kom hem från jobbet idag men hon som jag pratade med sa att jag skulle ringa imorron eftersom att dom har bara tele-tid fram till lunch(typiskt). Både jag och min sambo har svårt att sova på nätterna p.g.a att vi är nervösa för vad läkaren kommer att säga när vi är på undersökningen men innerst inne så hoppas vi att det går bra.........

    än en gång GRATTIS och LYCKATILL med förlossningen vi håller tummarna

  • ThisTime

    s60,

    Hoppas samtalet gick bra idag!
    Håller tummarna för att ni blir bra mottagna och får bra stöd och hjälp!

  • Scrappy

    Bara en fråga, varför hänger ni killar som har svårt att få barn under pappagruppen? Jag har själv mest skrivit och läst under svårt att få barn innan. Är det inte bättre att skapa en grupp för killar som har svårt att få barn där? Själv slipper jag gärna babysnack och graviditetsprat om jag kan välja.

  • s60

    Jag var på väg att ringa under min lunch idag men då fick jag höra att det inte är tillåtet med "privata" telefonsamtal när vi är på jobbet (?) får försöka att ringa på någon rast eller vid annat tillfälle för tillökning är fanimej viktigt

  • ThisTime

    Va ???

    Vissa samtal måste man ju göra under arbetstid.

    Smit in i ett konferens rum, eller liknande och ring.
    Det är ju som du säger.... Det finns ju inget viktigare!

  • ThisTime

    Scrappy:

    Han har ju postad det helt korrekt!

    Under PappaGrupp och Infertilitet.

    Helt rätt enligt mig!

  • kaffepetter

    s60> Inte privata samtal...?? Den företagsregeln suger!
    Håller med ovanstående om att det inte finns viktigare!

    Jag håller även med Scrappy... vi blivande pappor, som än så länge inte har barn och mår dåligt av det, kanske trivs bättre under "svårt att få barn".

  • Grodplutten

    Vill bara önska er lycka till med allt , hoppas att telefon samtalet kommer att bli gjort någon dag arbetstid eller inte...Och föräldrar som bryr sig för mycket över vilket kön dom får på sina barn ger jag inte mycket för. Att bli pappa är väl ändå det viktiga.

  • s60

    Jag lyckades att ringa i går för att boka en tid för en undersökning men eftersom att det var lång telefonkö så blev jag uppringd och det gick förvånansvärt bra med tanke på att vi inte får ha "privata" samtal på A-TID, så nu står jag och min kära sambo på väntelistan för en undersökning. Hon som jag fick prata med viste inte exakt när men att det skulle bli någongång under våren, så nu är det bara att hoppas på det bästa

  • NorDic

    ja tycker du ska ta reda på om du kan få barn eller inte,även om de kommer göra ont att få reda vad svaret blir..... ja å min flickvän försökte med i en massa år,men till slut tog de sej..... men jag hoppas ni kommer lyckas........ lycka till... nordan

  • kaffepetter

    s60> Jättekul! Ligg på dem nu bara så det inte drar ut för mycket på tiden!
    Lycka till!

  • mandarinen05

    Tack för hälsningen, det är bara att önska er lycka till och hoppas att ni får till "det" under tiden. micke

  • s60

    Det känns bra att vi inte är ensamma om det här men det gör ju inte saken bättre att om man t.ex läser en tidnng eller ser på tv så är det alltid någonting angående barn,typ filmen HANS och HENNES som går på tv i kväll....har ingen större lust att se den filmen eftersom det känns väldigt jobbigt att bli påmind om just det problemet att inte kunna bli föräldrar. satt och såg ett avsnitt av THAT 70s SHOW förra veckan och det blev världens kallabalik därför att (DONNA) hade pökat med sin kille(ERIK) och missat ett P(arkerings)piller och det blev lite kännslosamt för oss när ERIK i slutet på avsnittet tyckte att det var jätte kul att DONNA inte var gravid men att det skulle vara kul att ha en liten dumskalle rännandes runt benen.... själv så länktar jag och min sambo efter en liten bebbe som ränner runt "våra"ben

  • Danö

    jag och mn fru har också hållit på ett bra tag , har gjort undersökningar mm. livet är inte alltid rättvist men det är bara att gilla läget som man säger*suck*

Svar på tråden *Detta känns väldigt jobbigt att skriva men