Inlägg från: Swenglish |Visa alla inlägg
  • Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Hej hej alla!
    Nu är vi hemma med vår lille son!!! Han föddes natten mellan onsdag och torsdag, allt gick väldigt fort (krystvärkar 15 minuter) och han är helt perfekt! Jag fick opereras lite efteråt så vi var kvar på BB tills idag.

Träffade också Sole idag på BB-hon fick en son imorse! Han ligger på neo, hade svalt fostervatten, men hela familjen mår bra och Sole såg jättpigg ut! Hon hälsar så gott till alla!

Ska försöka läsa ikapp lite nu, han bara kolla den här sista sidan ni skrivit, det händer ju massor här!
    Lycka till alla som ska in nu!

Kram Anna med lille Fredrik (nästan 100% på det namnet nu!)

• Swenglish

Tack tack! Känns så skönt att vara hemma, fast lite läskigt också! Nu de senaste timmarna svällde brösten upp och de är BOMBER! Hade aldrig anat att de kunde bli sådana! Mitt första mamma-tips: bunkra pp med MJUKA trasor att samla upp det sympatiläckande bröstets mjölk med!

• Swenglish

Nu har jag hunnit läsa lite i gamla tråden- vad gulliga ni är som tänkte på mig!

Sen när jag orkar sitta en stund igen (ja, det gör ONT att sitta...och till mig sa de att inte sitta på en ring för det blir fel tryck) ska jag läsa mer och kolla in allas bilder!

Bara en sak: var inte rädda för att spricka! Jag sprack mycket (partiell sfinkter och syddes under narkos.) MEN det märktes inte under förlossningen alls och redan nu, bara tre dygn denare, börjar det kännas helt ok. Man är nog rätt mör i det området ändå, vare sig man spruckit eller inte. Man läker fantastiskt fort. det som var jobbigt var förstås att behöva åka iväg direkt efter, vi fick en mysig stund med amning direkt efter, och en timme senare åkte jag in på operation. det kändes lite bittert att ha klarat av en snabb förlossning (talade fortafrande i telefon vid 9, det började kännas jobbigt vid halv tolv, och kvart i två var han ute) med bara andning och lustgas för att sen behöva få narkos och vara borta i några timmar. Men det tog vi ju igen!HELT UNDERBART att bara ligga och titta på honom, vi kan inte se oss mätt på honom! Jag kan skriva utförligare förlossnignsberättelse senare!

Inte heller ska ni vara rädda för att bli igångsatta. Fördelen är ju att man är inne på sjukhuset hela tiden och barnmorskorna har allt under kontroll.

Stor kram på er alla!

KRAM på er alla!

• Swenglish

Murgrönan- grattis! Skönt att allt gick bra med lilltjejen! Vi kanske sågs i matsalen på BB? Vilken avdelning låg ni på?

tack för tipset pippil8- måste nog skaffa lite fler amningsattiraljer tror jag... Droppar mjölk över hela lägenheten då det inte är så skönt att ha BH på heller hela tiden...

Frill- är det svårt att pumpa? Jag försöker handmjölka men det är svårt.

Känner för er som går på övertid- believe me, jag vet hur det känns! Jag har ing tips annat än att fösöka att inte känna efter jämt om det är på gång (fast det är omöjligt, jag vet...) Ut kommer de alltid och det är ju skönt att veta att man inte behöver gå mer än 14 dagar över.

• Swenglish

tack för alla grattis i gästboken! ja nu sitter jag här och skriver med en arm, den andra r upptagen av en sötnos!

vivs- skönt att lilltjejen mår bra!

ginger- trist med trycket, hoppas det ger med sig!

en grej till som jag kom på som är skum- bm hade sagt att han var fixerad v 34, på förlossningen var han ruckbar! mysko...

imorgon ska vi på amnings-återbesök på sös, ska bli skönt att kolla pp så det är rätt tahg osv. ska kanske investera i en pump då, handmjölka gör ont tycker jag. ska fråga om man kan få prova en elpump. och på torsdag blir det bvc för första gången, de gade så fullt uopp att de inte kunde komma på hembesök!

nu blir det middag! kram på er1

• Swenglish

Pippil8- vi tyckte de var jättebra på sös. När vi var där så var det fullt i hela stockholm och folk skickades vidare till västerås. natten vår Freddy föddes föddes 11 andra barn, men trots det upplevde vi att det var helt lugnt där! Nåt man kan tänka på vid igångsättning är att ta med nåt att göra, typ spel och tidningar. För mig gick det ju rätt fort så det blev inte så mycket dödtid, men vi träffade en annan tjej som blivit igångsatt och de var inne på andra dygnet och verkade ha långt kvar. Det beror ju på igångsättningsmetod hur lång tid det tar. Jag blev igångsatt med bardkateter (en ballong som förs upp i livmodermunnen och vidgas med vatten tills man är typ 4 cm öppn, känns inte alls, lite småvärkar bara). Då måste man vara öppen en centimeter tror jag för att det ska funka. Den andra tjejen hade fått gel för att bli mogen, och den kan läggas upp till 3 gånger med 6 timmars mellanrum, så det kan ta sin tid.

• Swenglish

håller med murgrönan ang. kläder: jag använda bara deras kläder där, så skönt att bara kunna slänga i tvätten. Dessutom är deras sjukhusrockar mjuka med knappar hela vägen, perfekta amningsplagget! Rekommenderar också tofflor, såg en tjej som gick omkring i sina vinterkängor, kan ju inte ha varit så skönt! har också bara psotiva erfarenheter av personalen, de är så trevliga och snälla och förklarade allt de gjorde och vad som hände. Håller också med om rummen, visst det är ingen lyx men det känns inte som om man behöver det, det enda man vill titta på är bebisen ändå!

Murgrönan- nyfiken på vilka ni var på BB! Kan du beskriva hur du ser ut om du inte vill lägga upp bild? Eller om ni hade nåt särskilt i babyvagnen som jag kanske kommer ihåg?

Frill- hur matar din man på natten? Med kopp? Och hur sparar man mjölken? Hmmm, vet inte så mycket om dethär! Känner precias som du-måste också peta på honom hela tiden men min man är kolugn.

• Swenglish

Grattis Hellur!

Lider med er som går på övertid! var inte rädda för igångsättning, det behöver inte bli utdraget, för mig gick det väldigt fort, de satte värkstimulerande dropp vid halv tolv och kvart i två var han ute. att jag sprack var mest otur sa de, han kan ha haft handen ivägen eller nåt.

Sole- tråkigt att ni träffade på mindre bra personal, var det på förlossningen eller BB? freddy sover i vår säng tills vidare, känns konstigt att lägga honom ensam. Hna är väldigt lugn hittils, skriker nästan aldrig, men jag har hört att det vänder vid två veckor... Stämmer det, ni som har två veckors bebisar?

murgrönan- känner igen er söta flicka på mössan men kommer inte ihåg er, men skulle säkert känna igen er om vi sågs-var nog lite borta under BB-tiden...

Nu hoppas jag att det föds lite fler bebisar här snart, har blivit lite glest!

• Swenglish

God morgon alla!
    freddy har sovit från halv tov till 4, sen från halv fem till halv sju! Känns lyxigt länge!

Om Anna Wahlgren: Jag satt och läste den igår och sen fick jag som Frill värsta anfallet och kunde inte sluta gråta-jag öär världens sämsta mamma, osv osv osv i all oändlighet. inget var roligt och sen fick jag samvetskval över att jag kände så, grät framför min underbare son osv. vet inte om Anna W frmkallade det, men hon fick mig att känna värsta prestationsångesten.

Om amning: På BB ammade jag bara liggandes, oftast bytte jag (min man) plats på bebisen och vände mig själv ett halvt varv. provade även att amma liggandes med honom upp och ner (alltså fötterna vid mitt huvud), funkade också ok, men jag fick ont i ryggen. Nu sitter jag upp och ammar, när brösten svällde gjorde det ont att ligga på dem. Har fått sår på bröstvårtorna och sitter med dem bara och droppar mjölk över hela lägenheten. AJAJAJ för sår på vårtorna! Blir det bättre??? Håller med Frill och Sole som tyckte att det kommer olika budskap från olika BM hela tiden ang amning, jättesvårt att veta vad som är rätt.

Om sovning: Freddy sover mellan oss, vår säng är 180 cm så det finns mycket plats. Sen när amningen stbiliserats kommer han sova i sin korg. Vi har inte väckt honom för att ammas, sover han så sover han. Vi litar på at han får i sig det han beöver, han kissar och bajsar ofta och hade gått upp 200 gram mellan söndag och tisdag. borde vi väcka honom?

Om att bajsa: Igår bytte vi ca 7 bajsblöjor, är det normalt? Några av er har fått kräk-bebisar, vi har fått en bajs-bebis! igår kaskadbajsade han ner pappa och golvet-från skötbordet! Impressive, huh?

Soffy- lycka till (fast nu hinner du ju inte läsa detta...)

Sole- lycka till med näsan-du klarar det!!!

När gick ni ut på promenad för första gången? Man kan ju passa på när han precis har ätit och hamnat i amningskoma! Jag känner dock inte riktigt för att klä på brösten...

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4