• Frill

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Jaha, då har man en snygg blå slang ur ena bröstet då... Jag som aldrig sett mig som nån som opererar brösten

Operationen gick jättebra när den väl blev av, men jag blev överrumplad över hur seriöst och "sjukhusigt" allt var. Hade liksom inte fattat att jag inte bara skulle sitta i ett väntrum tills det var dags att ta av mig tröjan. Vi fick ett rum med en hög läskig sjukhussäng och droppställning, jag fick duscha och ta på mig landstingsskjorta och operationsstrumpor (och ett kärt återseende med de fina nättrosorna) och fick träffa tusen personer och en narkossköterska innan jag blev ivägrullad genom korridorerna. På "operation" lämpades jag över till tre mattanter varav en drog skämt på bred värmländska - och allt kändes helt absurt. Men ÅH vad skönt det var att vara sövd! Jag föreslog att småbarnsföräldrar skulle få längre sovtid än andra, men det gick inte igenom

Nu ska vi skölja med saltlösning i tre dar så har det förhoppningsvis blivit såpass fint tills på måndag så slangen kan tas bort.

• Frill

Tack för i torsdags förresten! Jättetrevligt som vanligt.
    Vi hade ju varit på föräldragrupp innan och det var inte alls lika givande. Vägde Adam efteråt och han vägde 4640 g (sen kissade han på vågen). Han har klättrat från en av de nedre kurvorna till en i mitten Dubbelhakornas konung.

Lillie74, jag såg dig på Gina Tricot sen, men du var aldrig vänd åt mitt håll.

Kulturhuset är bra! Här i Årsta finns ett café, Javasavi, i anslutning till biblioteket, och där brukar det också krylla av barnvagnar på dagarna.

Sannixx, jag vill också gärna titta om jag får.

Pippil8, vad dåligt med vagnen! Hoppas de skäms när du klagar.

Swe, jag får också för mig att mjölken är slut ibland när han slutar suga på riktigt och börjar bli irriterad, men då har jag testat att klämma fram några droppar och konstaterat att det finns mer. Så då får han nappen i stället.

De enda kläder jag har vågat mig på att köpa har varit vida tunikor och amningströjor. Funderar på att slå till på en kjol med resårlinning nästa gång...

• Frill

Hejsan och tack för all omtanke Jag kan amma på bröstet och har faktiskt kunnat gör det hela tiden, skönt nog. Det enda nu är att jag oroar mig för att Adam ska få tag i slangen, men vi har satt en kompress över så han inte ska få tag på den.

Har promenerat till Gullmars, fikat på Skanskvarn och sen tillbaka idag. Kallt men skönt. Dock inget bra barnvagnsställe om man inte sitter utomhus.

Bassekatt, skönt med dubbelpump! Hoppas ni kommer igång på riktigt snart.

Nu kom vårt middagssällskap. Blir tomat- och bönsoppa med bake off-bröd. Och sen glassbåtar Billigt och enkelt...

Ha det fint!

• Frill

Sannixx och Cirpen, Adam har också sovit nästan hela dan. I vagnen, i babysittern och i våra och kompisarnas famnar. Funderar på om han har en tillväxtperiod? Han har ju mest fettat på sig tidigare, så nu kanske han skjuter iväg lite på längden.

Cirpen, jag har också fattat det som att det är för att inte förstöra näringen som man inte ska hetta upp för mycket.

God natt.

• Frill

Zul, vad läskigt. Hoppas idag är en bättre dag.

Pippil8, vi fick höra på BB-mottagningen att man skulle köpa den billigaste nappflaskan, då får barnet anstränga sig mer, men att man skulle se till att de tar tag långt in. Vi har eska-flaskor och har behållt vanliga napparna - men vi använder de bara till tre mål i veckan ungefär. Å andra sidan är ju A van vid att äta från amningsnapp full med mjölk, så frågan är hur mycket han verkligen suger egentligen...

Sole, trista soffdrömmar. Jag drömde inatt att jag fått mitt andra barn men att jag inte kom ihåg något alls från graviditeten, inga ultraljud eller nånting. Och mamma sa att jag hade haft en jobbig graviditet med problem med ägglossningen???

A sov som sagt hela dan igår, så vi fick en lugn och skön middag med lite vin. Sen fick han mat strax före tolv, min man gav honom mat halv tre och sen tog jag honom vid halv sju - så jag sov sex och en halv timme nästan utan avbrott!

Nu har vi varit ute och promenerat runt Djurgården med ett par vänner, och fikat på Rosendal. A är sovig idag också och höll sig lugn hela utflykten. Känns som en helt ok helg!

• Frill

Swe, jag använder uppsamlingskopp på dagarna, men inte på nätterna och om man liggammar riskerar man verkligen att dränka sitt stackars barn, eller pyamasen i alla fall Brukar helt enkelt knöla in en handduk emellan så jag blöter ner den i stället för Adam.

• Frill

Swe, hoppas det gick bra med uteamningen.

Visst sympatiläcker det mer när man är bar om bröstet. Har råkat få uppsamlingskoppen snett några gånger, så bröstvårtan har hamnat mot plasten i stället för i hålet, och då har det inte kommit någonting alls. Lite jobbigt när man försökt spara ihop till nattmål.
    Min man har tagit ett nattmål från start (fast nu bara när han är ledig dan efter) och jag har aldrig gått upp och pumpat ur samtidigt. Det har gått bra, även om brösten spände en hel del i början. Nu kan jag hoppa över en nattmatning utan att det direkt märks.

Här gnälls det också på kvällarna, och igår mer än någonsin (fast ändå bara till och från i en timme). A brukar börja äta med frisk aptit, sen mot slutet börjar han gny, kryper ihop och släpper bröstet, samtidigt som han gapar och pickar allt vad han kan. Tydligen kan antibiotikan jag äter göra att han blir knorrig i magen. Testade i alla fall fläkttricket med strålande resultat!!! Tog honom helt enkelt i famnen och ställde mig framför fläkten på högsta effekt. Han tystnade direkt. När jag gick därifrån började han skrika igen, men så fort jag gick tillbaka så somnade han och fortsatte sen sova

Vivs, vad obehagligt. Jag brukade tidigare drömma att jag tappade barn över balkongräcken och sånt, och vaknade med ett ryck - men märkligt nog försvann det när jag blev gravid.

Vi har varit på SÖS idag och jag ska ha kvar slangen till på onsdag.
    Efteråt var vi i Sickla och åt god lunch på "Tutti Italia" mitt emot dieselverkstaden. Hann även testa amningsrummet i gallerian.

Har bara onsdag em inbokat på hela veckan, så jag kan också gärna tänka mig en träff. Kulturhuset låter bra.

• Frill

Sole, "fläkttricket" har jag lärt mig av min svägerska Tydligen kan dova ljud, som av fläktar eller torktumlare, lugna barn. I vårt fall vred jag upp köksfläkten på full fart. Funkade bra idag också, han blev helt tyst

Vad gäller samlivet så väntar vi också med avancerade övningar tills efter efterkontrollen. Har inga stygn men tycker ändå att det känns läskigt... Samtidigt känns det ju trist om det går för lång tid.

• Frill

Swe, aj aj med tån. Jag måste ha gjort nåt med mina tår under förlossningen för jag hade ont i dem länge, nu är de mest lite konstiga.

Vi kanske ses i väntrummet på amningscentrum på onsdag. Mitt bröst ska förhoppningsvis friskförklaras, och så ska vi öva lite utan napp.

Amningsrummet i Sickla ligger vid toaletterna, snett emot Åhlens i gallerian. Där finns skötbord, handfat, två stolar och ett litet bord och en storblommig tapet.

På tal om skötväskor kan jag rekommendera PoP:s. Tycker den är jättebra, med skötbädd, "flaskisolering" och andra finesser, plus att väggarna till innerfacken går att ta ur om man bara vill ha ett enda stort fack.

Vivs: ja vi hade kunnat skriva varandras svar

Här har vi haft en lugn lax-middag, följt av ett par timmar skrik varvat med amning och nu är det lugnt igen. Min nördiga man tittar på Babylon 5 på dvd och jag har tråkigt. Kanske skulle gå och lägga sig?

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4