• Kay T

Får man äta grönmögelsås?

Min snälla mamma har lagat middag till oss i kväll och det är en rätt som innehåller ädelost (sån där Kvibille som inte är pastöriserad om jag inte minns fel)
    Kan jag äta maten? Såsen som ådelosten finns i kommer ju att vara uppvärmd, räcker det för att man ska våga äta maten eller ska jag undvika den?

• Svar på tråden Får man äta grönmögelsås?
  • Z4R4H

Man får väl inte äta nån sorts mögelost?

• Kikksan

Jag har ätit ädelostsås under mina grav om såsen kokat upp ordentligt. Det är den råa osten man ska undvika har jag fått lära mig...

• listo

All ost som är upphettad till "bubblande het", ca 70 grader, är helt okej att äta. ALL ost. Upphettningen tar död på eventuellt skadliga bakterier.

• Kay T

Nä, det var det jag tänkte oxå, fast ost på pastöriserad mjölk får man väl äta och mozzarella får man ju äta om den varit uppvärmd. Gäller samma sak för ädelost?

• annisen81

Jag har hört att man kan äta all ost bara den är upphettad ordentligt så det är bara att köra. Har för mig att det stog i papprena jag fick från BM.

• Arvnor

För det första är Kvibilleost gjord på pastöriserad mjölk och för det andra försvinner ev listeriabakterier om osten upphettas.

• listo

"Gäller samma sak för ädelost?"

Samma sak gäller för _all_ ost.

• Kay T

Vad bra! Då kan jag lugnt mumsa i mig mammas mat ikväll
    Tack för alla era svar.

Trevlig helg!

• Alle
    Upprepar Listos besked:

ALL ost är OK att äta om den upphettas till bubblande het, ca 70 grader.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Tengil

Men man ska inte äta "rå" mögelost fasten den är upphettad.

• Alle
    Tengil skrev 2007-03-31 11:55:19 följande:
    Men man ska inte äta "rå" mögelost fasten den är upphettad.
    Är den upphettad är den inte längre rå - eller hur menar du Tengil?
  • MagdaA

Min bm sa att sån ädelost som är på tub är okej...antar att den är framställd på annat sätt än "vanlig" ädelost.

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • Alle
    MagdaA skrev 2007-04-01 16:48:25 följande:
    Min bm sa att sån ädelost som är på tub är okej...antar att den är framställd på annat sätt än "vanlig" ädelost. Ängel i himlen och plutt i magen!
    Ädelost på tub är ok att äta kall, det är "vanlig" smältost. Mögelost i mat om den är upphettad till bubblande het är också ok, till exempel gorgonzolasås till pasta.
Svar på tråden Får man äta grönmögelsås?