• el corazon

Synförändring vid graviditet???

Vaknade igår morse och kunde inte använda mina linser!! För det första så skaver det som attan och för det andra så ser jag ingenting längre! Kan verkligen synen förändras så snabbt över en natt? Någon mer som varit med om samma sak? Ser inget med mina glasögon heller. Har hört att man kan få sämre syn när man är gravid men kan det verkligen komma så fort? Och går det tillbaka efter man fött?

• Svar på tråden Synförändring vid graviditet???
  • AnneSophie

Alltså, ja synen kan påverkas av graviditet. Vanligast är väl att man får något sämre syn och om man redan har dålig syn så kan den bli jättedålig.
    MEN... Om det sker väldigt snabbt (tex över natten och skillnaden är så markant som du beskriver) så tycker jag att du bör prata med din BM (eller förlossningen om BM har helgstängt).

Akut blodbrist i Sverige. Ge blod och rädda liv: www.geblod.nu
  • JessicaåIda

Var till min optiker för att det är dags att byta ghlasögon. Hon rekomenderade mig att inte byta förrän ett tag efteer förlossningen just pga att det kan ske synförändringar under graviditeten. Ibland går de tillbaka & ibland inte.
    Linserna har jag lagt åt sidan för någon månad sedan & hon förklarade detta med att den förändrade hormonbalansen i kroppen påverkar tårvätskans "hållbarhet"

• el corazon

Men jag ser ju inte så då måste jag ju gå till optikern och skaffa nya glasögon. Jag kan ju inte gå i 6 mån till utan att se...
    Men lite surt om man får lägga ner en massa pengar på glasögon som man sedan inte kan ha...

• Mamazu

huvudsaken är som AnneSophie sa att ringa BM eller förlossningen - det låter inte som den vanliga typen av smärre förändring man får.

• Mystic

min syn har försämrats rejält, fast de kom inte över en natt, tog några veckor..
    Jag vågar snart inte köra bil på ställen jag inte kan alla skyltar på för jag ser verkligen inte dom förrän jag är "framme"...

• SaraBaraSara

Hej! Min syn har oxå blivit sämre. Det kom eftersom,inte bara under en natt. Har redan dålig syn. Som en annan skrev här att hon inte kan köra bil,jag har väldigt svårt att köra bil när det är mörkt,då känns det livsfarligt. Ja hoppas på att det blir bättre sen igen,vill inte ha sämre syn än va ja redan har.

• el corazon

Hej igen! Är nu helt förvirrad!!!! Ringde till min BM som hänvisade mig till gynakuten på Sahlgrenska. Där sa de att det absolut inte hade med min graviditet att göra för man fick absolut inte sämre syn under graviditeten??? Men det är ju jätte många som fått det sa jag då men hon påtalade att det inte var sant! Fatttar 0 nu. Jag har i och för sig en sjukdom i bakgrunden (urticaria vaskulit) men jag har aldrig haft problem med synen innan!!!
    Och jag kan inte tänka mig att ni alla som fått problem med synen ljuger!
    Blir så ledsen och orolig nu

• Annachen

Hej!
    Jag är optiker och gick utbildningen klart för knappt två år sedan och vi fick lära oss att synen ofta kan förändras vid graviditet. Detta ser man ju även av ren erfarenhet. Många som är eller har varit gravida och som jag gjort undersökning på, märker av synförändringar och torrare ögon i samband med graviditeten. Ofta går det tillbaka när barnet kommit, inte alltid. Det brukar däremot inte var särskilt stora förändringar och de kommer nog inte så snabbt som dina... Låter lite konstigt... I och för sig beror det också på vilket synfel du har. Om du har blivit bara 0,5 D mer närsynt är det ju inte så mycket, men det märks absolut! Jag tycker du ska gå till din optiker för du måste ju naturligtvis kunna SE resterande sex månader! Har du linser så är det ju inte dyrare att byta styrka ett tag och annars kanske du blir tvungen att byta glasen i alla fall. Lycka till!

• Annachen

Förrestet - ta ett nytt par linser först och se så att det inte var ngt. fel på de andra... (smuts, hårspray e.d.)

• Tessiie

Jag såg bättre när jag var gravid, behövde inte ha glasögonen när jag såg på tv tex.Glad

• Carrrie

el corazon: tycker du ska ta kontakt med en "vanlig läkare" snarast! Finns ju annat som kan påverka synen som inte har med graviditeten att göra. Har inte hört talas om ngn som fått synen förändrad så mycket över natt pga grav.

Ring läkare nu!!!

• Perry the Platypus
    Annachen skrev 2007-04-05 14:17:23 följande:
    Hej!Jag är optiker och gick utbildningen klart för knappt två år sedan och vi fick lära oss att synen ofta kan förändras vid graviditet. Detta ser man ju även av ren erfarenhet. Många som är eller har varit gravida och som jag gjort undersökning på, märker av synförändringar och torrare ögon i samband med graviditeten. Ofta går det tillbaka när barnet kommit, inte alltid. Det brukar däremot inte var särskilt stora förändringar och de kommer nog inte så snabbt som dina... Låter lite konstigt... I och för sig beror det också på vilket synfel du har. Om du har blivit bara 0,5 D mer närsynt är det ju inte så mycket, men det märks absolut! Jag tycker du ska gå till din optiker för du måste ju naturligtvis kunna SE resterande sex månader! Har du linser så är det ju inte dyrare att byta styrka ett tag och annars kanske du blir tvungen att byta glasen i alla fall. Lycka till!
    Nu blir jag irriterad. Jag bytte glasögon i somras, när jag var i typ 3e månaden, och då sa inte min optiker ett ord om att det kunde bli lite föändring under grav. Nu sitter jag med två par glasögon som är för svaga för mig, så jag har fått gå tillbaka till de gamla? Är det värt att gå tillbaka till honom ochg säga att jag tycker jag blivit felbehandlad??
    Which is it, is man one of God's blunders or is God one of man's? - Friedrich Nietzsche
  • Annachen

Cisselina:
    Jaa, det var ju inte så schysst... Om din optiker visste om att du var gravid, men inte sa ngt. alls, så tycker jag du kan prata med dem - absolut! Nu beror det ju lite på hur gamla glasögonen var när de blev sämre, för synen kan ju försämras på ett halvår ÄVEN om man inte är gravid...

Svar på tråden Synförändring vid graviditet???