Annachen skrev 2007-04-05 14:17:23 följande:
Hej!Jag är optiker och gick utbildningen klart för knappt två år sedan och vi fick lära oss att synen ofta kan förändras vid graviditet. Detta ser man ju även av ren erfarenhet. Många som är eller har varit gravida och som jag gjort undersökning på, märker av synförändringar och torrare ögon i samband med graviditeten. Ofta går det tillbaka när barnet kommit, inte alltid. Det brukar däremot inte var särskilt stora förändringar och de kommer nog inte så snabbt som dina... Låter lite konstigt... I och för sig beror det också på vilket synfel du har. Om du har blivit bara 0,5 D mer närsynt är det ju inte så mycket, men det märks absolut! Jag tycker du ska gå till din optiker för du måste ju naturligtvis kunna SE resterande sex månader! Har du linser så är det ju inte dyrare att byta styrka ett tag och annars kanske du blir tvungen att byta glasen i alla fall. Lycka till!
Nu blir jag irriterad. Jag bytte glasögon i somras, när jag var i typ 3e månaden, och då sa inte min optiker ett ord om att det kunde bli lite föändring under grav. Nu sitter jag med två par glasögon som är för svaga för mig, så jag har fått gå tillbaka till de gamla? Är det värt att gå tillbaka till honom ochg säga att jag tycker jag blivit felbehandlad??