• jmmm

släpvikt till B körkort, snälla hjälp mig:-)

Ja ha ja nu visar det sig att körkorts kunskaperna inte sitter kvar efter 8år
    Vi ska ut o köra med bil o husvagn o den kombinationen vet vi att vi får köra med B kort, men problemet är nu att vi ska ev låna mina föräldrars bil o då undrar jag hur tungt får hela ekipaget vara om man bara har B kort?
    Nån som har koll?

• Svar på tråden släpvikt till B körkort, snälla hjälp mig:-)
  • Catchie80

Det ser du i bi9lens regbevis. Det är olika beroende på vilken bil det är. Inte många husvagnar får man köra med B....

Min son är mitt liv
  • missteddy

de får inte väga 3,5 ton tillsammas om jag inte minns fel

• jmmm

ja just det så är det, man ser det i reg beviset
    Vi har en citroent c5 kombi o en liten husvagn med totalvikt på 1080kg så det är ok, men mina föräldrar har en "minibuss"
    Får väl ringa o kolla m mamma då. Tack för hjälpen

• brokig

3500 kg får hela ekipaget väga. Släpvagnens totalvikt får dessutom inte överstiga dragbilens tjänstebil.

• strojes

3,5 ton är maxvikt man får köra om man har B kort.

• brokig

tjänstevikt och inte tjänstebil, ska det naturligtvis stå ovan.

• Dyppe

Enklast är att t.ex gå in på VV.se och kolla under fliken fordon och sedan sök fordon & ägaruppgifter, sen uppgifter om annat fordon...Där skriver du in regnr. så får du uppgifter på max släpvagnsvikt med b-kort. Lycka till!

• missteddy

väger vangen så lite så får du dra den

• Jempa L

missteddy: Vår "minivan" får dra 750 kg.

TS: Kolla reg beviset! Det är det enda säkra för att ni inte ska riskera att råka ut för olovlig körning.

Måste ju få valuta för plus-tjänsten...
  • brokig

Hade husvagnens totalvikt varit högst 750 kg hade den varit lätt oavsett.

Jag är inte alls säker på att du får dra den med en minibuss. Mina föräldrar har en SUV och den kräver BE för alla typer av släp förutom de som väger max 750 kg.

Svar på tråden släpvikt till B körkort, snälla hjälp mig:-)