Inlägg från: FrökenJ |Visa alla inlägg
  • FrökenJ

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3

Oj så många sidor det var att läsa, men så mycket bra och intressant! Har en pojke på snart 9 månader (skulle ha varit snart 7 mån).. Inga problem med nätterna, han vaknar visserligen 1-2 ggr, men somnar om bredvid mig. Däremot läggningen... 

Vi har haft honom hos oss mycket , somnat vid bröstet, i famnen och i vagnen. Hade vagga de första 6 månaderna , men den är nu utbytt mot en spjälsäng. Ibland fungerar det att lägga ner honom när han halvsover, han tar sin lilla filt och somnar. Men är han lite mer vaken och jättetrött fungerar det inte alls..

Han spänner hela kroppen, viftar med armarna och skriker och skriker! Försöker vända honom på sidan, buffa på rumpan, sjunga, schha. Men han bara spänner sig och skriker ännu högre. Tar vi upp honom tystnar han direkt och somnar ibland direkt mot axeln, ibland ger jag honom bröstet och då somnar han där..

Efter att ha läst allas "braiga" inlägg ska jag prova att plocka upp honom så fort han gråter och sen lägga ner honom när han tystnar. För man ska inte vagga honom då, eller? Bara ta upp och sen lägga ner?

• FrökenJ

Jag har beställt boken! Började igår med att lägga honom på mage i sängen och det fungerar!! Igår skrek han, men inte alls på samma hysteriska sätt som han gör när han ligger på rygg.. Jag buffade på rumpan och sjöng tills han somnade, tog kanske en kvart! Han vaknade efter en pyttestund, tog då upp honom och la ner honom igen på mage och han somnade om. Tjoade efter en timme, men somnade om av sig själv!

Idag har jag provat det tre gånger. Buffade och sjöng och han sov efter tio minuter. Fick väcka honom efter 1,5 timme på fm. Han brukar sova max 30 min. På em somnade han i bilen men jag la honom i sängen (på mage) och han sov igen i 1,5 tim. Nu ikväll la jag honom efter amningen och han låg och blinkade några gånger.. Men skrek ingenting!! Var alldeles tyst och avslappnad. Jag buffade och sjöng och efter en kvart sov han!! Han har nu sovit som en liten prins i två timmar!

Det känns så skönt!!!

• FrökenJ

Jag är så glad, det fungerar fortfarande!! Han har nu somnat på mage i sin säng i en vecka, ca tre ggr/dag!! Nu ler han tom när han läggs i sängen!! Jag förstår att det kan vända, men just nu är det toppen!!

Han vaknar visserligen på natten runt ett och snuttar en kortis och somnar om bredvid mig och jag somnar också annars skulle det vara läge att lägga tillbaka honom!!

• FrökenJ

Här går nattningarna forf bra, likaså på dagarna. Har börjat lägga honom på mage även i vagnen, då vet han att det är sovdags eftersom han läggs på mage även i sängen! Inget skrik längre, jämf med förut ca 40 min om han låg på rygg i sin säng. Han kan ju vända sig om han vill, men är han tillräckligt trött så ligger han kvar!

Men han har börjat vakna oftare på kvällen och nätterna... Han somnar mellan 19-20 varje kväll, vaknar efter ca 2-3 timmar och så håller det på!! Oftast 23, 1, 3 och 5 och vill då snutta för att somna... Men det händer mycket nu, tänder, krypning, står.. Brukar det gå tillbaka av sig självt när de bemästrar nya saker, eller kommer det hela tiden nya saker som påverkar sömnen? Har nämligen inte märkt av det lika tydligt förut! Får honom att sova längre perioder på dagarna, än sina förut 30 minuter. Han ligger som sagt i vagnen och jag gungar den när han brukar vakna och han sover vidare och sammanlagt blir det iaf över en timme..

När jag ändrade från ryggläge till mage sov han 1,5-2 timmar utan att jag gjorde något, men det höll "bara" i sig någon vecka... Nu är vi tillbaka på max 40 min utan hjälp..

Han är (utv mässigt mellan 10 månader (född två mån för tidigt)

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3