• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3
  • Tovaliten

Hej Bast!

Tack för din kommentar!

Vi helammar fortfarande och jag har hur mycket mjölk som helst! Men, hon verkar ha lite svårt att koncentrera sig också på ätande just nu. Det känns som hon inte riktigt äter lika mycket som förut. Hon släpper bröstet, tittar runt, tar några tag och tittar igen. Det är som om världen blivit så spännande att hon inte har tid med varken mat eller sömn!

Igår somnade hon 19, efter "bara" en kvarts skrik och knöl... När jag sen skulle lägga mig 22.30, sov hon oroligt och låg och sökte så jag gav henne och tänkte att nu kanske hon sover längre, men nej, hon vaknade 03 iallafalll... och igen 05.30.

Kanske behöver hon något med mer substans, typ gröt, för att sova längre numera?

• Bast

Tovaliten, det kan ju vara så att hon dels inte har ro att äta sig mätt (världen är ju en oerhört spännande plats!), och dels att hon kanske inte står sig så länge på bröstmjölken trots att det mängdmässigt finns så att det både räcker och blir över!
    Du kan ju prova att ge lite gröt och se hur det påverkar. Eller om du kanske inte vill börja med fast föda riktigt ännu; ersättning. Isåfall skulle du kunna avsluta dagen med lite ersättning och sedan amma "som efterrätt".

• Sara med Melvin

Tovaliten; Instämmer med föregående talare. Våran son började på precis samma sätt(dock sov han aldrig längre än 3 timmar åp natten)
    när han var runt 4 mån och det slutade med en gång i timmen ett tag så vi fick börja med lite gröt och senare välling. Ersättning tog han tyvärr aldrig.
    Lycka till och hoppas det löser sig!

• Kulta17

Så mycket bra jag hittade här :). Har liknade problem med min ca 4 månaders som ovan. Jag blir helt tokig och framför allt lite orolig. Det fungerade bra när hon var riktigt liten, men har efter hand bara blivit sämre och sämre. Vi har redan gjort mycket efter NCSS men får det liksom inte att fungera.

Det som är största problemen är att hon just nu inte kan sova mer än 30 minuter på dagen. Innan sov hon ca 2,5 timme på fm utan problem och sedan två pass på ca 1 - 1,5 till. På kvällen vaknar hon ALLTID efter ca 30 - 40 minuter och behöver "nattas" igen. Och det senaste, hon verkar inte få tillräckligt på kvällen utan vaknar snabbt igen och vill ha mer. Provar ersättning (Nan2) för att hålla igång flaskan, men ärligt talat går det sämre än innan då jag bara ammade. Men som sagt hon är 4 månader dvs i en fas! Ska idag prova flaska + nattrutin med amning och se om det blir någon skillnad.

Vår nattrutin innefattar:
    Blöja, tvätta, massage, pj, lite skötbordsmys, koksaltdroppar (är alltid stopp i näsan) och om hon inte redan blivit för trött läsa lite. Sedan går jag in i mörkt sovrum och ammar och nattar med ramsa samt lite "buffning" i rumpan. Hon ligger på sidan på sjukgymnasts inrådan då hon varit lite platt på ena sidan.

I NCSS sägs det att tidig läggning resulterar iatt de sover längre - vet inte om jag håller med, men jag gör kanske något fel?

Detta blev långt - Sorry :(.
    Öppen får alla råd och förslag ur jag kan förbättra.

• Smultrongott

Första gången jag är här inne och läser men det finns ju massor av bra tips.

Har samma problem som Tovaliten och Kulta17 och vet inte hur vi ska göra för att få bukt på hans sovrutiner. Har börjat att ge honom smakportioner av potatis mitt på dagen och han spottar ut det mesta så det är väl ingen mening att ge honom någon gröt redan nu?.?

• Bast

Smultrongott, visst kan du prova med gröt! Med min dotter följde jag "boken" totalt och började med potatis/palsternacka osv. Med vår hungriga son blev gröten räddningen! Plus att vi gav ersättning förståss.....

Jag skrev till Tovaliten här och i Kulta17´s gästbok om hur viktig maten har varit för vår sons sömn! Så fort den mat han har fått inte har räckt till så har vi fått ge kraftigare mat!

Det som Kulta17 skriver om att hon inte kan sova mer än 30-40 minuter är jättevanligt. Ett tips som kommit upp flera gånger i tråden är nåt som kallas "wake to sleep", vilket innebär att man "stör" barnet strax innan det brukar vakna. På så sättsomnar barnet ofta till igen innan det hinner vakna. Det kan vara en smekning på benet, eller att man stoppar in en eventuell napp.

• AnnahConda

Blir tokig! Sonen har inte haft några som helst problem att somna på kvällen fram till ungeefär en månad sedan. Nu är det omöjligt att lägga honom. Han gråter massor även om jag sitter kvar i rummet. Är det fler som märkt en betydlig skillnad på era barn när de kommit i åtta månaders åldern?

• milimina

japp wake to sleep är jättebra! det fick junior att själv börja sova över den oroliga stunden och till slut sova 1½-2 timmar utan problem! en annan "metod" jag använder om han vaknar till helt är pick up/put down från baby whisperer. själv måste jag säga att jag föredrar många handfasta råd från den boken, samtidigt som jag verkligen gillar ncss som kanske inte har så handfasta saker att komma med men i gengäld är positiv till samsovning. men det är värt att även titta lite på hennes tips för det är vad som går hem hos oss. junior har vid tio månaders ålder äntligen slutat äta på nätterna och somnar oftast om själv efter att vi började med baby whisperer. vi har även fått styr på dagarna och han är en helt annan kille! trots att han är mitt i ett utvecklingssprång är han så lättsam och härlig att det nästan är för bra för att vara sant!

snegla lite på det och blanda med de tips ni gillar. man måste ju faktiskt inte strikt köra bara en sorts "metod" utan kan använda det som verkar fungera för en.

att städa medan man har småbarn är som att skotta när det fortfarande snöar
  • milimina

annahconda,
    svar: ja.

det är en orolig fas med otrolig separationsångest, och även insomnande är en separation. det krånglar för nästan alla vid den åldern. junior började dessutom sätta sej och ställa sej upp i sängen då och var helt o-m-ö-j-l-i-g!!

tyvärr har jag inget bra att komma med där för vi gjorde det enkelt för oss och lät honom somna i famnen med flaskan i munnen. man får välja sina strider och vi valde att inte ta det just då eftersom han hade så jobbigt med så mycket annat att det kändes ok att ge honom en lugn kväll och trygghetstankning det sista som blev innan natten.

att städa medan man har småbarn är som att skotta när det fortfarande snöar
  • Bast

AnnahConda, vi hade det också jättejobbigt när Noel var runt 8 månader! Så fort vi ens bara antydde att lämna rummet så grät han som en tok! Och då hade vi under lång tid bara lagt honom och gått ut och han hade fått somna själv!
    Vi gjorde ungefär så som vi gjorde för att lära honom att somna själv i eget rum. Vi sa godnatt och gick ut och drog till dörren. Sen lät han ju och vi gick in och lugnade honom. Det blev en hel del hängande ner i spjälsängen, för enda sättet att lugna honom var genom att vi hade händerna lätt på ryggen (magsovare). Sen gick vi ut, med påföljden att han drog igång igen och så höll vi på....

Jag kan trösta dig med att DET GÅR ÖVER! Även om det inte känns så just nu!

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3