• In vivo

Snuttefilt

Hej!

Jag har snart gått halva graviditeten och är så sugen på att sy något till vårt barn. Jag har funderat på om snuttefilt kan vara bra att börja med.

Vilket material tycker ni att jag ska välja på tyget?

Är det bäst att välja något naturligt, som bomull?

• Svar på tråden Snuttefilt
  • Allt går fort

är också nyfiken=)

• ängeln 25

mjuk bomull eller flanell

• mumlan1

Jag gick in på en tygaffär och kände på tyger tills jag hittade ett tyg som var mjukt och mysigt.

• flippertjejen

Mitt råd är att ha 2 snuttefiltar. De där rackarna blir rätt slitna och skitiga så det är bra att kunna tvätta dem en i taget.

Vår son har 2 olika snuttefiltar som är mjuuuk bomull. Vi tyckte att det var bra med 2 olika filtar så att han inte bara vänjer sig vid en. När han var sjuk och kräkte ner båda så funkade det (på nåder) med min mans urtvättade mjuka t-shirt, jag tror det underlättar att vi har använt mer än en sort.

• In vivo

Tack för de snabba svaren!
    Ivrig som jag är, ska jag nog gå in på en tygaffär imorgon och känna mig för på lite bomulls- och flanelltyger.

Jag har fått tips från andra föräldrar att göra flera snuttefiltar på en gång (och hoppas på att barnet kommer att tycka om dem, förstås). Det underlättar när de ska tvättas och om de blir utslitna.

• mumlan1

Jag gjorde fyra stycken likadana...

• In vivo

Vilken storlek har ni valt att göra? Känns det lagom?

• mumlan1

jag gjorde ganska små, ca 40*30 cm

• Lady S 83

Min svärmor är sömmerska och hon har sytt en massa filtar och liknande.
    Hon har använt flanelltyg och mjukt bommulstyg (som de flesta redan rekomenderat). *ler*

Lycka till med syningen.

• In vivo

Jag har inte kommit igång med snuttefiltarna. När jag gick in på Krabat och fick se "Kalikå"-tygerna kände jag mig bara tvungen att köpa sånt tyg och sy en filt/lektäcke. De har så otroligt härliga färger på sina tyger. Jag kommer ju att ha användning av lektäcket tidigare än snuttefilten, åtminstone tror jag det.

Tack för alla svar!

Svar på tråden Snuttefilt