• Dianka

slutar andas i sömnen....

Är lite orolig.... Fjärde natten i rad jag vaknar med ett ryck och får panik över att jag inte kan andas... Precis när jag vaknar måste jag sätta mig upp oc dra ett djupt andetag, det käns som jag inte får luft...
    Sen går det över så fort jag vaknat, men jag oroar mig ju, varför det händer i sömnen?
    Är det bebisen som trycker på något? Men jag liger ju inte på rygg...Borde jag kolla upp det hos läkaren tycker ni?
    Är ju orolig att jag ska sluta andas helt utan att vakna upp...
    Är i vecka 32

• Svar på tråden slutar andas i sömnen....
  • Anonym

Känner du dig när det händer som om du inte kan röra dig först, eller kan du sätta dig upp på en gång?

• Michan

Du kan ha sömn apné värt att kolla upp, Då kan man få en maskin som hjälper till med andningen under natten...
    Vid sömn apné så "kollapsar" sidorna runt luftrören och gör det svårt att andas...

Kolla upp det...En kanske dum fråga Snarkar du? Vid snarkning så har man större risk för sömn apné....Finns sömn/snark enheter på vissa sjukhus...

• Dianka

hmm..jo jag kan sätta mig upp direkt, ua några som helst svårigheter.

Angåene snarkning så har jag börjat snarka nu under graviditeten...

• Michan

Jo men man har andningsuppehåll, man kan sova en hel natt med andnings uppehåll å så...

• mikiolaino

Den första anonym frågade om hon kunde röra sig direkt.
    Nu vart jag lite fundersam för min sambo får så ibland, han slutar andas och kan inte röra sig direkt när han vaknar.
    Är det farligt när det blir så?

Förlåt Dianka för att jag sticker in med en fråga.

• Michan

Ja bra e de ju inte precis...att inte kuna röra sej elr så...Men någe beror det ju på om man bara inte drömmar att man håller andan....(ex man drömmer om att man är under vatten elr så..)
    men som de låter på er så e de ju att ni kan sätta er upp å så men det beror ju på någe..(förutom Mikiolainos man då)..

Be att få en undersökning å kolla upp det, det kan vara farligt med för lite luft till hjärtat å hjärnan....Det kan bli att man dör i sömnen inte för att skrämmas men så e de...

Be att få Remiss till Sömnmottagningen på era Lokal sjukhus..Där dem behåller en över en natt å kollar syresättningen elr så..

• Anonym

mikiolaino
    Det var jag som undrade det. Tänkte jag skulle ha svarat dig direkt, men du hade ju ingen gästbok. Så om du ursäktar TS?

Jag har det också så, och det är verkligen skitläskigt! Har varit orolig över det, och undrat var det har handlat om. Tills nyligen, när jag fick reda på att det var smömnparalys som jag har. Har googlat om det en del på nätet, och det var en riktig lättnad när jag läste om det, allt stämde in förutom att jag inte ser syner och hör röster då . Men, gå in och googla om det på nätet, och be din man läsa det.

• mikiolaino

Tack så mycket Anonym! Ska genast ta och läsa om det!

Aktiverade gästbok nu

• Tessie83

Har hänt mig med...Vaknar,kan inte röra mig,får panik och försöker skrika men de går såklart inte och känns som att jag inte kan andas.

Ser inte heller i syne

• Snowgirl

Tessie83
    Visst är det läskigt, men jag kan lova dig att nu när jag vet vad det handlar om och att det inte är något farligt så är det mycket bättre. Gå in och googla du med, det är verkligen en lättnad att läsa om det .

Råkade klicka i fel ruta från början, inte behöver jag vara anonym .

• Dianka

oj..ka man dö i sömnen alltså, det låter ju lite läskigt...ommer inte våga att somna i natt...

• Tessie83

Snowgirl: Det är rikigt läskigt. Händer någon gång då och då.

Brukar även drömma om att jag tappar mina tänder ofta. Och så kan de bli så där att jag vaknar och är helt paralyserad...Känns som att jag spänner min käke som fan.
    Obehagligt!

Svar på tråden slutar andas i sömnen....