• Pikku Enkeli

"Övervintra" narcisser/tête à tête/påskliljor???

Ja, hur gör man om man nu kan övervintra dem i kruka? Jag har fått för mig att jag läst det, men minns ju inte vad det stod! Någon som vet?

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • Svar på tråden "Övervintra" narcisser/tête à tête/påskliljor???
  • Pikku Enkeli

Men var är alla med gedigna odlingskunskaper??!!??

• Thursday

Du kan ju försöka men det är svårt att övervintra lökar i en kruka. Däremot kan du ju sätta ut dem i trädgården, eller ta upp dem och förvara dem tortt och svalt över vintern?

• Pikku Enkeli

Hade jag bara haft trädgård så..

Thursday skrev 2007-04-16 16:31:43 följande:
     eller ta upp dem och förvara dem tortt och svalt över vintern?
    Hur menar du? Ta upp bara lökarna? *trög*
  • Thursday

Grejen med att försöka vinterförvara i en kruka är att det oftast blir för blött och så ruttnar lökarna. Om man kan ställa krukan torrt och svalt så är det bättre.

Å andra sidan, om det gäller påskliljor att ha i en kruka på balkongen så hade jag kastat dem och köpt nya nästa år... så dyra är de inte att det är värt besväret

• rivjärn

man kan ställa dom i källaren eller på vinden

• Bissa

Har du trädgård? plantera dem där isåfall så klara de sig.

• USK

Jag har påskliljor i en zinkspann med hål i botten.
    Dom har jag där alltid tar inte in dom.
    Bor i södra sverige.

• Pikku Enkeli
    USK skrev 2007-04-16 20:48:02 följande:
    Jag har påskliljor i en zinkspann med hål i botten.Dom har jag där alltid tar inte in dom.Bor i södra sverige.
    Kanske man skulle prova, men de måste ändå flytta på sig för de andra blommornas skull nu..
  • USK

Nej jag har mina kvar för dom blommar fortfarande.
    Men sen har jag ett prydnadsgräs och sukkulenter i samma så jag låter påskliljorna vissna riktigt ser lite tråkigt ut men det tar jag orkar inte hålla på att gräva upp och ner.Prydnadsgräset skymmer domlite.

• USK

Glömde även jag har vanliga liljor också i kruka och dom har jag också ute hela året.

• grynet80

Man kan gräva ner hela krukan över vintern om du har nåt bra ställe till det!

• Pikku Enkeli
    grynet80 skrev 2007-04-22 08:43:36 följande:
    Man kan gräva ner hela krukan över vintern om du har nåt bra ställe till det!
    Problemet är just att jag inte har trädgård.
  • SeTa

Stor kruka på balkongen?
    Eller i en kruka utan vatten under diskbänken? Har ingen aning om det funkar iofs!

Svar på tråden "Övervintra" narcisser/tête à tête/påskliljor???