"Övervintra" narcisser/tête à tête/påskliljor???
Ja, hur gör man om man nu kan övervintra dem i kruka? Jag har fått för mig att jag läst det, men minns ju inte vad det stod! Någon som vet?
Ja, hur gör man om man nu kan övervintra dem i kruka? Jag har fått för mig att jag läst det, men minns ju inte vad det stod! Någon som vet?
Men var är alla med gedigna odlingskunskaper??!!??
Du kan ju försöka men det är svårt att övervintra lökar i en kruka. Däremot kan du ju sätta ut dem i trädgården, eller ta upp dem och förvara dem tortt och svalt över vintern?
Hade jag bara haft trädgård så..
Grejen med att försöka vinterförvara i en kruka är att det oftast blir för blött och så ruttnar lökarna. Om man kan ställa krukan torrt och svalt så är det bättre.
Å andra sidan, om det gäller påskliljor att ha i en kruka på balkongen så hade jag kastat dem och köpt nya nästa år... så dyra är de inte att det är värt besväret
man kan ställa dom i källaren eller på vinden
rivjärn:
Men när ska man vattna?
Har du trädgård? plantera dem där isåfall så klara de sig.
Jag har påskliljor i en zinkspann med hål i botten.
Dom har jag där alltid tar inte in dom.
Bor i södra sverige.
Nej jag har mina kvar för dom blommar fortfarande.
Men sen har jag ett prydnadsgräs och sukkulenter i samma så jag låter påskliljorna vissna riktigt ser lite tråkigt ut men det tar jag orkar inte hålla på att gräva upp och ner.Prydnadsgräset skymmer domlite.
Glömde även jag har vanliga liljor också i kruka och dom har jag också ute hela året.
Man kan gräva ner hela krukan över vintern om du har nåt bra ställe till det!
Stor kruka på balkongen?
Eller i en kruka utan vatten under diskbänken? Har ingen aning om det funkar iofs!