• Dis

    Id release donator Storkklinik

    Någon som har använt/ska använda sig av Storks egna donatorer med ID release? Jag undrar om detta är helt nya donatorer, eller personer som funnits i registret tidigare, någon som vet? Förövrigt undrar jag om någon fått veta mer om donatorn t.ex. ansiktsdrag?

  • Svar på tråden Id release donator Storkklinik
  • cherokee

    skulle va kul att veta! tyvärr vet inte jag. Jag ska inseminera i maj, med okänd donator. och jag tänker hela tiden på hur donatorn kommer ser ut, jag får bilder i huvet,är han en alien eller har han en jättelång näsa;)) eller har han långa tänder. heheh. jag blir knäpp snart :) Jag vill veta EXAKT hur han ser ut ju. Men det får man inte ens reda på om man väljer en med ID..

    Hoppas ni har förståelse för mig....

  • monkeys

    Cherokee: Jag har förståelse för dig men vill berätta hur jag ser på saken! En sak kan jag dock lova dig, donatorerna är inga alien Näsan vet jag juförsig inte men Danskar är överlag ganska snygga tycker jag så det borde inte vara så stort problem *L*

    Jag är raka motsattsen till dig. Jag har den informationen att donaterna har ett skandinaviskt utsende, är friska, har gått igenom läkarundersökningar så att dem inte bär på extremt ärftliga sjukdommar. Det räcker för mig. Jag känner mig varken nyfiken eller att jag har det behovet att veta. Kanske blir det annorlunda är barnet väl är på väg eller när barnet är fött, det kan jag inte svara på men under hela den här resan när vi planerat, funderat och gjort undersökningar har jag aldrig funderat på det. Inte min sambo heller.

    För mig är donatorn en donator som gör det möjligt för mig och min sambo att insemineras och har vi tur så lyckas vi och får ett barn. Som har en donator som gjorde det möjligt för det här barnet att komma till oss, och det kommer vi vara extremt tacksamma för. Men vem donatorn är känns inte så viktigt.

    Nu kommer vi inseminera i Danmark och vi bor även i Danmark och har vi tur så kommer vi fortsätta kunna få hjälp av sjukvården här och då kommer det vara med annonyma donatorer. Så här blir "normen" bland regnbågsbarn att ha en annonym donator som de inte ens vid 18 års ålder kommer kunna få mer information om.

    Förslag på att dem måste vara öppna donatorer är på väg här, jag vet inte hur det går med det. Men huvudargumentet är inte att barnen ska kunna få veta vem donatorn är utan att donatorerna ska deklarera den inkomst som dem får på sitt donerande... Danmark är ett fascinerande land... *suck*

    Jag tror dock att det är vitkigt att välja det som passar en bäst. Nu går de ju tyvär inte att beställa från USA längre (eller har jag helt fel) annars hade ju det kanske varit ett allternativ om det känns viktigt att veta utsendet. Men valen med hur man går till väga är säkert lika många som kvinnor som insemineras. Hur stor donatorns roll har är säkert också olika. Om donatorn hade haft extremt stor betydelse, hur han såg ut, hur han var, jobbade med eller liknande. Då tror jag att vi hade gjort ett annorlunda val. För jag tror att JAG personligen hade smittat min nyfikenhet på barnet. Jag tror det hade kännts jobbigt för oss att vilja vet men inte kunna få reda på det.

  • queerkids

    En fråga av nyfikenhet.
    Som jag förstår det måste man beställa 8 doser om man vill ha dansk ID-release? om man sedan blir gravid på första försöket, vad ska man då göra med de överblivna doserna? samma förstås för dem som tidigare köpt sperma från USA - vad har ni gjort med överblivna doser?

    Annika

  • Gaytjej

    Det enda jag skulle vilja har reda på, om det hade gått, är ifall donatorn är pälsdjursallergiker eller ej... Låter lite futtigt kanske.. men djur är en så stor del av både mitt och min sambos liv!

  • magasin

    Om man valt donator via Scandinavian Cryobank/Cryos International och har tillgång till deras "extended profiles" så framgår det om donatorn är allergisk.
    De svarar på en fråga "Do you have any allergies?"
    Troligen svarar svenska donatorer på samma typ av fråga. Sedan kanske inte svenska donatorers svar kan lämnas ut.

    H

  • Dis

    queerkids: Vi behövde inte beställa extra doser (i dec) men kanske är det ändrat sen dess. Däremot har vi en överbliven id rel från xytex som vi inte vet vad vi ska göra med.

  • Dis

    magasin:vet du om stork använder sig av scandinavian cryos? varför blir man isåfall inte informerad om att man kan få veta mer tro.

  • magasin

    Jo, det är samma donatorer MEN "extended profiles" får man genom att köpa samma säd via Scandinavian Cryobank = dyrare eftersom de har USA som marknad.
    Det enda negativa jag kan säga om Stork är just detta att de är lite "knussliga" att ge ut donatornr övrig info etc.
    Jag vet inte deras bevekelsegrund för detta. Jag har en personlig teori och det är att alldeles för många skulle nog sitta och jämföra donatornummer i föräldragrupper då.
    Det kanske skulle finnas ett par biologiska halvsyskon per MamaMiagrupp vem vet? Iofs är de ju biologiska halvsyskon även om man inte känner till det.
    Jag tror också att Stork poängterar det biologiska väldigt lite.

    H

  • queerkids

    Diskussionen i Danmark är ju helt annorluna och jag tror nog att Stork inte helhjärtat erbjuder donor-release. Men många svenskar efterfrågar det för att efterlikna den svenska situationen. Eg är det då logiskt att de erbjuder samma (knappa) information som man får i Sverige.
    Jag är delad i vad jag tycker om att veta mycket eller lite. Vi vet ganska mycket eftersom vi har amerikansk donor-release. Jag har bestämt mig för att inte läsa den infon igen och inte prata så mycket om donatorn bara för att jag känner till hans bakgrund, utseende och utbildning. Jag vill inte att han ska göras till en person bara för det.

  • queerkids

    Det finns också en annan "komplikation". Numera går det ju faktiskt att få reda på identiteten hos donatorn i USA. Om han vill. Man kan helt enkelt annonsera på internet och meddela vilket nummer donatorn hade, på samma sätt hittas "syskon". Jag vet inte heller här om jag tycker det är lyckat...

  • magasin

    Hur resonerade ni med ID-release då?
    Jag vet om att ni fick "ta över" rör från vänner men ändå???

    H

  • queerkids

    Ja, det kan man fråga sig
    En aspekt är att sonen som är åtta år har en känd donator/pappa.
    Så det finns en vilja att det ska vara lite lika. Att det ska finnas en "story" att berätta om donatorn - om behov uppstår.

    Sedan handlar det väl om att det var möjligt. Men i detta fall inte för oss utan från dem som valde donatorn. De gjorde det för att de hade möjlighet att välja bort vissa anlag för sjukdomar.

    Jag tänker nu att om man åker till stork och väljer donor-release så väljer man en situation som är lik svenska donationsbarns och det kanske kan vara skönt någon gång när man ska diskutera med sin tonåring.

    Min tveksamhet inför donor-release handlar egentligen bara om den möjlighet som finns för föräldrar eller omgivning att överbetona möjligheten att träffa personen och på så sätt inplantera funderingar och fantasier hos barnet som sedan kanske inte kan infrias. Men man behöver ju inte använda den information man har möjlighet att skaffa sig på det viset och där blir det upp till föräldrarna att handskas rätt med infon.
    LÅngt svar. kanske inte blev så tydligt...
    Hälsningar
    Annika

  • Dis

    magasin: på scandinaviancryobank kan man köpa extended profile (innan man beställer) så om man har donatornr och det är samma som storks nr så kanske man kan  få infon den vägen..

  • Dis

    Nu har jag fått svar ifrån Stork. De har mig ett dok "etisk betänkning vid sparsamma informationer om anonyma donatorer" som vi ska skriva under om vi vill veta mer.  Den extra infon vi kan få är vikt, kroppsbyggnad, nyans av blond, fräknar eller ej,psyke(?), födelseår.
    Utbildning, ögonfärg och längd och ursprung vet vi redan.

  • magasin

    Dis: Precis! Stork vill inte lämna ut donatornummer bara.

    Queerkids: Jag tror också att folk (kanske inte de direkt berörda) i allmänhet feltolkar möjligheten att träffa donatorn.
    Vår adoptionshandläggare sa att inget sådant möte ännu skett i Sverige.
    Om barnet vid 18 års ålder vill ha identiteten så sker det inte per automatik. En utredning skall tydligen företas då av socialnämnden.

    H

  • kantarellkisse

    Jag åker till Diers klinik nu om någon dag hoppas jag. Jag får där väldigt knapphändig information, men jag får donatornumret. Så tekniskt borde det vara möjligt att ta reda på genom Spermbank of Caifornia - som samarbetar med Nordisk cryobank. Varken Diers eller Vitanova använder sig längre av Cryos om jag förstått det rätt.

    Jag är inte tvungen att beställa fler portioner på samma gång. Över huvud taget är det inte jag som beställer - det finns ett pris för insemination med id-release och jag bestämmer helt enkelt detta när vi planerar resan. Jag vet att det fungerar likadant på Vitanova.

    När det gäller allergier har jag kunnat få veta det, genom att be speciellt om uppgiften. Kliniken har då frågat Nordisk Cryobank speciellt om detta för den donator jag "preliminärbokat"

Svar på tråden Id release donator Storkklinik