• Linda Lo

    Hur ska jag agera nu?

    Min närmsta arbetskamrat förlorade sitt barn i söndags. Det dog i magen i vecka 42. Hon meddelade mig igår via epost eftersom hon inte trodde att hon skulle kunna göra sig förstådd på telefon.

    Nu undrar jag hur jag ska göra. Ska jag ringa på en gång eller ska jag vänta ett tag innan jag hör av mig? Ni som varit i denna sits själv hur hade ni velat att er omgivning reagerat. Jag tillhör ju inte den närmaste kretsen av familje och vänner. Jag har också så mycket frågor som jag inte vet om jag vågar ställa. Som , vad hände? Varför?

    Någon som vill hjälpa mig?

  • Svar på tråden Hur ska jag agera nu?
  • sofialisa

    skicka blommor, som ett bevis på att du tänker på henne,  ge henne lite tid och ring sen..

  • RaraTjejen

    har inte varit med om det själv men är ni bra vänner så visa att du finns där för henne....hon kanske bara behöver en axel att luta sig mot.
    frågorna får du garanterat svar på så småning om men det är inte det som är viktigt nu utan det är att du finns där!!

  • SaraLotta

    Ring, ring och ring igen. Svarar hon inte är det för att hon nog inte orkar. Vänta en liten stund, en dag eller så och ring igen.
    Nästan ingen av mina vänner har ringt sedan vår son dog, det är nu 11 veckor sedan och jag räknar dem inte som vänner längre. Hör av dig om och om igen, visa att du bryr dig och förväntar dig ingenting tillbaks. Sorgen är enorm och det kan du nog aldrig förstå om du inte varit i samma situation. Fråga om du får fråga om det, om hon orkar berätta, annars får du vänta tills hon är redo att berätta.

  • Linda Lo

    Jag måste också snart berätta för henne att jag är gravid. Jag önskar så att jag hade gjort det innan hon gick på sin föräldraledighet. Nu känns det lite som ett hån att hon förlorat sitt första barn och jag är gravid med mitt tredje - finns det någon rättvisa?

  • humma

    Usch så hemskt...
    Att det händer om och om igen..
    Jag vet att jag uppskattade telefonsamtal och blommor men precis i början när det just hade hänt så var ett kort i brevlådan otroligt omtyckt. En kollega som jag är rätt så nära skrev lite om hur mycket hon tänkte på oss och att hon led något enormt för vår skull. Hon la också till några rader om lite allmänna saker. Det var så skönt att läsa dessa kort, lägga undan dem om jag inte orkade just då, för att ta fram dem sen.
    Hon skickade ett kort då och då och ringde också. Ibland stod det på kortet när hon tänkte ringa så kunde jag "välja" om jag ville prata eller om jag ville prata tidigare så ringde jag henne. Korten som damp ned då och då i brevlådan var jättemysiga att få och finns sparade i lillebrors album.

  • humma

    Och med bebisen i magen, vänta kanske bara lite till med att berätta..
    Inte jättelänge men bara lite, det är så otroligt svårt det som hänt.
    Kram till dig som bryr dig!

  • Mael

    Säger som sofialisa. Skicka blommor med varma och stärkande ord. Och ge henne lite tid.

    Kan bara tala utifrån min egen erfarenhet men jag kände så här.
    Den första tiden efter vår förlust behövde jag stänga in mig med maken och mina allra närmsta för att hantera chocken. Ville inte prata med någon annan och mailade också ut till vänner om vad som hänt och bad dem ligga lågt. Efter någon vecka började jag känna att jag ville prata med andra, men orkade inte ta initiativ. Då blev jag oerhört tacksam över de som hörde av sig, men det var alldeles för få. Insåg att jag själv stängt dörren i mitt första mail och fick skicka ut ett nytt mail där jag skrev att det var välkommet att de hörde av sig...

    Hon kommer vilja prata om det som hänt. Om och om igen så du kommer få svar på dina frågor. Tala om för henne att du vill veta och vill prata om det så kommer hon att ta upp det när hon orkar. Fråga om hon tagit bilder och be att få titta (om du vill och orkar). Det är nästan det som varit viktigast för mig att få visa upp vår ängel. Det  har värmt mitt hjärta så otroligt när någon trotsat sin egen rädlsa och velat se honom.

    Som sagt det är min erfarenhet. Du är en bra vän som tänker efter före. Det är otroligt lätt att såra trots de allra bästa intentioner.

  • JohannaJ

    skicka ett mail och fråga om hon vill att du ska ringa eller att du ska komma förbi och prata. det är så olika vad man orkar efter att man har varit med om den mardröm som hon befinner sig med.

  • Ewis

    Jag är en ängel mamma och jag råder dig att ringa.
    Vill hon inte prata så svarar hon inte i tele eller ex. hennes man svarar och säger det.
    Skicka Även kort och blommor!
    Fråga, fråga, fråga.
    Jag hade blivit mamma och ville prata om förlossningen, hur söt hon var vår lilla flicka mm, Du vet sånt som alla ny blivna mammaor vill prata om.
    Räkna med att hon kommer att grina och vara ledsen men även kunna le och skratta ibland.
    Fråga gärna fler flera gånger och flera flera veckor efter det att hon förlorade sitt barn.
    Fråga om hon har bilder hon vill visa på barnet.
    Jag ville gärna ha kontakt och prata med minna vänner men orkade inte själv ta kontakten.
    Jag skulle vänta med att berätta om din graviditet några veckor.

    som sagt alla vill och känner olika men så här skulle jag agerat idagsläget med den erfarenhet jag har.

Svar på tråden Hur ska jag agera nu?