HSG undersökning, Lättare att bli gravid?
Hej!
Jag undrar ifall någon vet om man blir lättare gravid efter en spolning/HSG?
Hej!
Jag undrar ifall någon vet om man blir lättare gravid efter en spolning/HSG?
Nej! Det tror jag inte, Det är ju en röntgenundersökning... För att se om det finns en passage mellan livmoder och äggledaren... Man sprutar i vattenlösligt kontrastmedel....
men jag tror mig ha hört att det kan hända grejer som gör att passagen blir lättare och därav underlätta för killarna att komma igenom
Undersökningen gör man när man utreder om man är steril...
Undersökningen gör man när man utreder om man är steril...
Blev visst dubbelt...
men nej det gör man inte....,jag ska ju på HSG för att kolla så att det inte finns något stopp. Har varit gravid men fick MF så jag vet att jag uinte är steril
Är det stopp blir man ju inte gravid....
Jag har också hört att någon påstått att man har lättare för att bli gravid i 3 mån efter en spolning..
Men det fungerade inte på mig.. Jag hade fri passage..
Det kanske är hss du menar...
hss ?
Ja. När man sprutar in kontrastvätska in i livmodern, som sedan ska passera ut genom äggledarna och därmed ge en ultraljudsbild av dessa.... Har läst att det pågår studier om det kan underlätta befruktning...
Jag vet inte riktigt skillnaden mellan hsg och hss.. Men jag gjorde kontraströntgen, antog att det var samma sak som spolning..
Vem vet kan kanske hända grejer... Men det är ju inte därför man gör undersökningarna.... Är ju ingen behandling menar jag...
Önskar dig lycka till... Hoppas att det händer grejer.. Jag är faktiskt inte så insatt.. (Vet bara om den diagnostiska biten).. Har inte själv haft svårt att bli med barn.. Så du har säkert rätt...
efter en spolning...är det många som blir gravida..så sa min läkare,jag gjorde min spolning förra tisdag...så nu får vi hoppas.kram
niwi: Du har fått så många motstridiga svar... så då hoppar jag också in och svarar
Japp, en kontraströntgen (HSG) eller spolning (HSS) förbättrar chansen att bli gravid de tre närmast efterföljande månaderna. (förutsatt att man har passage i åtminstone en av äggledarna).
HSG och HSS är ju en undersökning för att kolla hur livmodern ser ut och om man har fri passage, dvs INTE en behandling... egentligen. Men tydligen (enligt program på SVT el Tv4) så har man på någon klinik (minns inte vilken) börjat göra spolning direkt innan insemination för att det visat sig förhöja chansen för graviditet