• Nazeeya

    Kan man betala en räkning på Internet utan OCR-nummer?

    Jag har en räkning (PostGiro) men inget OCR-nummer. Kan man betala den via Internetbank på ngt vis ändå?
    Svensk Kassaservice har ju öppet en gång i halvåret, känns det som.

  • Svar på tråden Kan man betala en räkning på Internet utan OCR-nummer?
  • ängeln 25

    jag tror du kan det om du skriver i ett meddelande.. typ namn och sånt...finn en ruta för det på swedbank iaf

  • Nicke

    Javisst. Om inte PlusGiro-numret kräver ett OCR nummer.
    Du kan i alla banker skriva ett meddelande istället och det måste du ju göra så att mottagaren vet vart pengarna kommer ifrån.
    Man brukar få välja mellan OCR eller meddelande.

  • Bergtuvan

    Nix...

    Längst ner på räkningen till vänster om beloppet står det ett antal siffror, de brukar oftast vara desamma som OCR. Testa, är det inte riktigt så ska det inte gå att genomföra betalningen!

  • annatb

    Man brukar kunna lämna ett meddelande om man inte har OCR-nummer. Det brukar alltid finnas ett fakturanummer eller så som man kan skriva, och kanske ditt namn och adress.

  • anna apelsin

    Ja, det kan du. Det gör jag ibland.
    Du kan skriva ett meddelande istället (iaf om du har swedbank)
    och där kan du tex skriva ditt namn, eller något annat så att det refererar till dig. Annars kan du hoppa över det helt, tror jag.

    Så gör jag med hyran iaf, där finns inget OCR.
    Ibland skriver jag ingenting, men ibland skriver jag mitt namn och lgh-nr.

  • Nicke

    Stämmer inte riktigt.
    Det beror på vilket plusgiro det är.
    Om det är ett plusgiro som enbart tillåter betalningar med OCR så går det inte men det kommer TS märka när hon försöker.


    Bergtuvan skrev 2007-04-25 11:21:02 följande:
    Nix...Längst ner på räkningen till vänster om beloppet står det ett antal siffror, de brukar oftast vara desamma som OCR. Testa, är det inte riktigt så ska det inte gå att genomföra betalningen!
  • raspberryrevolution

    Ibland kan man istället för OCR välja meddellande och där skriver man nån form av referens tex personnr och vad det gäller vad är det för räkning, står det inte på den typ vid inbetalning uppge.. blablabla?

  • affliction

    Det brukar en ruta på banken på internet som man kan kryssa i för att inte betala med ocr. Då får man skriva ett personligt meddelande till betalningsmottagaren istället, ex kundnr o faktura nr. Så är det på swedbank iaf.

  • Bergtuvan

    Niklas: Okej... det stämmer. Men i vilket fall som helst så märker du det när du ska slutföra betalningen. Fungerar endast om den är "korrekt"

  • Nazeeya

    Åh, tack för hjälpen!
    Det funkade! Jag skrev mitt namn i en ruta, som alla skrev.
    Trevlig dag på er!

Svar på tråden Kan man betala en räkning på Internet utan OCR-nummer?