• Anonym

Är så arg på min 6-åring...

Låter som din son är en "typisk" 6-åring helt enkelt. Det är en jobbig period för hela familjen och jag har full förståelse för att du tappar humöret och blir arg. Jag tror att det är bra att sätta gränser, bli arg tillbaka och säga åt sitt barn. Men utan att kränka barnet!

Jag tycker att du ska ringa bvc eller skosköterskan om han går i skolan. Be att få prata med någon om sonen och hur du känner. Förhoppningsvis kan du få tips och idéer hur du ska bemöta honom utan att kränka honom.

Och när han kommer ur värsta "6-årsperioden" kommer det komma fram en "ny" härlig kille igen. Äldre, klokare och mognare.

• Anonym

Ja vet att det är svårt, kan själv bli galen på mina barn, men det är du som vuxen som måste tänka dig för lite extra. Om din pojke hör dig säga fula/sårande ord tror han att det är okej.

Har börjat förklara för min pojk att jag blir väldigt ledsen inuti, mitt hjärta gråter när han säger/gör mig illa. Berätta hur mycket du älskar honom och krama om honom.

Förklara för honom att även om du är arg så älskar du honom. Det tog ett tag för barnet att komma in i det. Men det är nog så att för att få respekt måste man förtjäna respekt och det är du som vuxen som måste börja bygga upp förtroendet emellan er.

Krama om din pojke sen när han kommer hem å berätta hur mycket du älskar honom, han tycker nog inte heller att det är roligt att bråka. Försök kom överens om att ni ska tänka er för båda 2.

Du kanske kan slå bort hans dumheter efter ett tag å tänka att han är ett barn. Men alla sårande ord han hör från dig som sin mamma, kommer han bära med sig resten av sitt liv.

Jag klandrar dig inte har själv haft en väldigt jobbig period med min stora pojk, men det är mycket bättre nu. Blir jätteledsen när jag tänker tillbaka på det.

• Anonym

Okej! Uppfattade det som att du sa saker som sårade honom, fel av mig alltså.

Ett tips! Prova med belöningar istället för straff.

Vi provade under en period att lägga 20 st 5:- i en hög =100:- Å berättade att han skulle få hela högen med 5:or när månaden var slut, men för varje gång han betede sig alldeles för illa förklarade vi och plockade bort en 5:a.

Första månaden fick han en hög med tror det var 35:- i. 2:a månaden var det 80:- kvar.

Inte så mycket skrik å inga bestraffningar, kanske inte passar er men hos oss gick det bra.

Svar på tråden Är så arg på min 6-åring...