Inlägg från: Anonym (mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mamma)

Är så arg på min 6-åring...

Känner igen mig lite i det du skriver, min dotter var likadan, men har ju med de små tonåren att göra.
    Som mamma måste man försöka bita ihop, ha tålamod, men inte tolerara vad som helst.
    Dom är ju exakt som en tonårong, men i litet format, men med samma temprament och envishet.

Det jag kan glädja dig med det är att det går över, min dotter är på väg ur det nu efter ungefär 2 år av skrik, smäll i dörrar, jagjagjag, utbrott och allt som hör till.

Mitt råd är att prata prata prata med din son, är jobbigt för dom med i den åldern, min dotter sa bla att hon visste inte varför hon gjorde som hon gjorde men att det inte gick att stoppa då hon blev arg.

• Anonym (mamma)

En sak som ofta funkade på min dotter var att jag vägrade lyssna då hon skrek, jag sa bara att jag hör inte vad du säger då du skriker, fortsatte hon att skrika så fortsatte jag att inte höra, tillsist så brukade hon prata i normal ton om hon inte fick frispel och dundrade in i sitt rum.

Förklara att folk lyssnar bättre om man talar tyst, för då måste man riktigt lyssna för att höra vad den som pratar säger.

är väldigt tålamodsprövande att köra "jag hör inte"-metoden, men för mig var den effektiv.

• Anonym (mamma)

De "bestrafningar" vi haft hemma har varit indraget lördagsgodis och utegångsförbud, men då har hon blivit varnad innan, tex att om du fortsätter skrik och inte städa så blir det inget godis imorgon. Hon har fortsatt och jag har frågat om hon inte vill ha godis, hon säger att hon struntar i godis och då blir det inget.
    Sagt att så fort du städat så kommer du få ditt lördagsgodis, så på lördagkväll brukade hon städa å fick godiset på söndagen.

Är ofta de testar hur konsekvent man är, om man viker sig och låter dom göra/få som dom vill trots man sagt nej.
    Min jänta visste att jag var/är konsekvent men testar ändå ibland med motiveringen: X behöver ju inte städa sitt rum om han skriker massa på sin mamma och andra liknande saker.
    Jag frågar om jag brukar ge mig, hon svarar att det brukar du inte gör, jag frågar varför hon då gör så, hennes anledning är att testa om det kke går.

Men vi är väldigt överens om att det går snabbare om man gör det man ska göra om man inte brukar i x antal timmar först, en städning tog 12 timmar, men hon blev klar...

Svar på tråden Är så arg på min 6-åring...