Delade magmuskler / Diastasis Recti / träning efter förlossningen
hänger oxå på
hänger oxå på
var hos läkaren förra v. kände av bråck i naveln samt frågade om DR. både läkaren o den läkarstuderande som var med bara tittade på mig när jag tog upp detta om DR, kände mig som en idot!
Skulle avvakta o fortsätta träna, blev bråcket värre skulle jag höra av mig igen...
ska prata mer med min sjukgymnast i morgon o se vad hon har att säga om detta....
Tunikor är jättebra när man vill dölja magen. HAr införskaffat mig ett antal linnen som är av tunikamodell à 99kr st. jättefina o sitter bra oxå.
jag har endast köpt baddräkter för att dölja magen så mkt som möjligt när jag ska bada/sola.
Hej vänner!
Väkommen hallonröd!
Har kikat in på "HAllonröd" o "Tenoria":s sidor på era magar, har inte mitt galleri öppet utan öppnar upp på förfrågan, vill ni kika in hos mig o på min mage så säj bara till så öppnar jag ett kort tag igen.
Vill bara säga att det känns lite "peppande" o lite tröst att se att det finns fler med liknande magar, att det finns en orsak o att man inte bara är ett "missfoster" även om det onekligen känns så spec när man får "gravidförfrågningar" o när det är hög tid att visa sig på badstranden*HUA*
kram på er!
Nu har jag fått min DR bekräftat av min sjukgymnast! Har fått övningar som många går ut på att "dra in magen", stärka mage,rygg,bäcken o höft(eftersom jag har grava rygg,bäcken höftproblem oxå) samt kollat att de funkar för mig med DR:en.
Känns skönt ändå att få det bekräftat o ett program för att föhoppningsvis göra det mindre.
Men denna j-kla mage är inte kul att
dras med i dessa beach tider direkt!
kram på er.
Ska se om jag kan förklara lite då*ler*
I alla övningar ska man stabilisera dvs dra in magen o skjuta fram svanken.
*ligga på golvet o suga in magen, spänna magmusklerna allt vad du kan o släppa när du inte orkar mer. 20ggr
(denna övning kan oxå göras stående mot en vägg, stabilisera mage,svank o böja benen o köra så upp o ner några ggr, ex 20ggr)
*köra situps o endast lyfta axeln(en halv situp) spänna magmusklerna o riktigt pressa. 20 ggr
* Ligga på mage på golvet stabilisera sträcka ut hö arm o vänster ben hålla ett tag, byt sedan o ta vä arm o hö ben. växla så så du tar 10*2ggr
*ligga på mage o spänna mage,rygg o rumpa, lyfta 1 ben upp mot taket, tex 10*2 sedan ta båda benen samtidigt.
Detta är de "enklaste" övningarna, resten kräver en pilatesboll.
Om jag förklarat oklart, hör av er så får jag förklara bättre.
kram