• Guldpärlan

Delade magmuskler / Diastasis Recti / träning efter förlossningen

Jag puffar jag med..

• Guldpärlan

Jag tycker att mitt mellanrum skiftar ibland är det ca 2 cm brett sedan kan det vara större ca 3 cm för att sen bli mindre igen.

Någon som har upplevt samma? Undrar vad det beror på.

Är det någon här inne som har opererat navelbråck? Jag tror att jag har det.

Det kanske inte går att få ihop musklerna för att jag har ett bråck ivägen. Jag är något dålig på anatomi jag erkänner.

Hoppas allt är bra med er.

• Guldpärlan

Hej Nino, kul att höra ifrån dig.

Nya magbilder ligger ute nu. Välkomna in o titta.

• Guldpärlan

Bamsesaga: Det känns inte riktigt så men tack iallafall

Vad gör man, man får bara lära sig leva med det. Hoppas att träning hjälper något och att det drar ihop sig lite till iallafall.

Man kunde väl haft ett utav de här problemen. Nu har man alla, rynkig/brusten hud, delade muskler samt förmodat navelbråck.

• Guldpärlan

Hej på er alla!!

Jag tycker också andras magar är fina. Man blir så kritisk när det gäller en själv.

Hallonröd: Jag tror jag har bråck eftersom min navel står ut och om man petar in den så känns det som ett litet litet hål. Jag är också väldigt öm.

Jag ska till VC om ett par veckor och kolla. Vad nu det ska hjälpa.

• Guldpärlan

Hej Nino. Läste att magträningen har gått bra

Hade du en grop i magen som nu har försvunnit? Jag tycker det verkar helt omöjligt att bli av med den.

Om du lyckats så ger det hopp.

• Guldpärlan

Tror ni att gropen över naveln beror på bråck och inte på de delade musklerna?

Jag har många bilder på min mage och jag måste säga att den har blivit bättre med tiden. Den blir ju aldrig som förr men bättre är ju bra.

Måste tipsa om att smörja magen med brun utan sol. Jag tycker att det ger en utslätande effekt till huden. Bristningarna (russinhuden) blir inte lika framträdande.

Kram på er.

• Guldpärlan

Till quliana:
    Tror man kan ha mage utan att man har delade magmuskler. Musklerna blir ju förslappade av en graviditet.

DR går i många fall tillbaka av sig självt. Det står bra skrivet i TS som du kan läsa.

Välkommen till tråden också om du är ny här

• Guldpärlan

Jag har med en"skidbacke". Ska till Vc den 29:e o kolla om det är bråck.

Jag får ont om jag sitter långa stunder.

• Guldpärlan

Hej alla.

Finns det NÅGOT man kan göra för att huden ska dra ihop sig lite. Jag blev stor så min hud brast en del.

Jag förväntar mig inga mirakel men det skulle vara kul om man kunde få bort det lite.

Tips tas tacksamt emot. Jag har varken lust eller råd att operera mig men det måstwe ju finnas mer man kan göra.

Bristningar är väl som ärr eler har jag fel?

• Guldpärlan

Detta fick jag berättat av en sjukgymnast och jag tycker att det låter rimligt.

Även om man inte har DR så är magmusklerna otroligt förslappade efter en graviditet. Ungefär som ett gammalt och oelastiskt gummiband du vet. Musklerna har blivit för långa och orkar inte hålla in mage, tarmar osv.

Man måste korta ner musklerna igen så de orkar hålla in magen.

Jag har DR som nu börjar sluta sig, till stor del pga övningarna tror jag. Jag kör bara suga in naveln och min mage är mycket plattare.

När man drar in naveln mot ryggraden tränar man även musklerna bak i ryggen vilket medför starkare rygg och bättre hållning.

Sen utan DR så är det väl situps som gäller. Och tid... 9 månader upp och minst lika länge till man återgår till någrlunda som man var innan.

• Guldpärlan

Jag tror det är viktigt att man inte bara håller in magen lite utan att man riktigt suger in den, det längsta man kan, för att det ska fungera.

De här övningarna gör man för att minska mellanrummet mellan musklerna, när väl mellanrummet har minskat och musklerna blivit lite spänstiga kan man ju göra vanliga situps eller liknande.

Alla med "bebismagar" har ju inte DR.

• Guldpärlan

Säger som du lejlej. Det är STOR skillnad på att bara hålla in magen för att den inte ska puta och att verkligen suga in den.

Man känner hur musklerna jobbar när man suger in naveln så långt bak mot ryggraden man kan.

Mitt DR är MYCKET bättre. Musklerna har hårdnat också. Förut när jag kände mellan musklerna kunde jag pressa isär de enkelt. Nu när jag känner är det inte lika enkelt, de är spänstigare och hårdare på något sätt (när jag gör DR-Testet menar jag).

Hoppas någon förstår vad jag menar.

Jag har fortfarande putmage men jag tror inte bara det beror på delade muskler.

Dra in magen långt ska man även göra vid andra tillfällen. Tex när man lyfter tungt, böjer sig ner. Magträning blir mer effektiv när man gör det.

Vad kul att du fått ett program pernilla med albin!!

• Guldpärlan

Drar man in magen tillräckligt mycket gör man det per automatik sedan.

Jag tänker inte längre på det, jag bara gör det.

• Guldpärlan

Tack för träningstipsen!!

Till Hallonröd:
    Min son är 8 månader. Jag har väl gjort magövning i ca 4 månader.
    Det är ju svårt att säga om delningen hade gått ihop även utan träning.

Mitt är vid naveln och är ca 2,5 - 3 fingrar. Nu är det mindre ca 2-2.5 fingrar.

At min mage putar ut beror nog inte enbart på DR utan mina mafmuskler är obefintliga.

• Guldpärlan

Sisu, jag hade nog väntat några veckor till innan jag hade börjat träna. Låt kroppen vila.
    Det du kan göra som är mjukt för kroppen är övningen där du suger in naveln mot ryggraden. Var försiktig bara och träna mjukt. Att de är delade är inget konstigt trots allt är det inte många veckor sedan du födde.

Lycka till.

Svar på tråden Delade magmuskler / Diastasis Recti / träning efter förlossningen