• Itis

Smakportioner redan vid 3 månader?

Min dotter har ätit ersättning sedan hon var ca 1 vecka gammal och är nu 3 månader.

Min mamma tipsade idag om att det inte är farligt att redan nu någon gång ibland ge lite mosad potatis eller liknande, men det enda jag hört är från 4 månader. Någon med erfarenhet? Jag kommer självklart rådgöra med min barnmorska, men är nyfiken på hur andra gjort!"

Erika med Emelie född 070211
  • Svar på tråden Smakportioner redan vid 3 månader?
  • retrogirl

Vi började när Amelie var fem månader, hon är 6 månader och en vecka nu. Helammade henne innan. Tror inte man ska börja innan fyra månader eftersom deras magar inte är riktigt utvecklade att ta emot mat (har jag läst nånstans).
    Men från fyra månader ska det ju gå bra!

• evaviola

Idag fick Ludde smaka på potatis och palsternackapurè, en halv tesked Inte förtjust i det, men han tyckte att det var skoj med någon annan konstistens än ersättning.

• evaviola

Glömde skriva att han blir 4 månader den 15 maj.

• Mallemus

Tror inte det är ngn fara... när vi var små började man med smakisar när barnen var ca 6-10 veckor. Fruktpurée kan tilläggas

• Sundström

Vi började med små smakportioner vid 4 månader. Han tyckte det var jättegott. Men redan innan, 3,5 månad,  hade han fått smakat på lite banan och sugit på en morot för att få känna smaken, och det var också jättegott.

Du gör som du känner. Du vet bäst. Om du känner att ditt barn är mogen så låt henne smaka pyttelite annars så vänta om du känner att ni inte är redo. Hon är ju bara 3 månader och hon kommer få äta massor av nya saker framöver. 

Lycka till! 

• nannis84

Jag började ge min lilla Moa lite igår för första gången och hon är 3månader..
    jag har inte ammat henne, utan hon har fått ersättning.. frågade på bvc o dom sa att ger man ersättning kan man lika gärna ge mat.

• Evangeline72

Helst ska man inte börja ge tidigare än vid 4 månder pga att deras tarmar inte riktigt är mogna för det innan dess. Hör med BVC.

• Itis

Anledningen till att vi känner att det vore roligt att börja lite smått är att ammade barn får lite smaksensationer genom modersmjölken medan lillans ersättning alltid smakar samma sak hela tiden. Och kanske skulle hon finna det spännande!

Erika med Emelie född 070211
  • milimina

vi började med majsgrötsmakisar när junior var 3½ mån pga viktnedgång trots intensivamning med tillägg. har aldrig varit problem med hans mage och han var matglad redan från början värre är det nu för nu tycker han att han är en jätteliten bebis igen som bara vill äta mjölk i flaska men som sagt, när han var så liten så tyckte han det var toppen med käk! potatis, palsternacka och morot var också gott när vi så småningom började med det.

• porslinsd0cka

Vi började när mio blev 3 månader, det gick bara bra, inga besvärande problem med magen. Fast självklart är det ju en stor förvandling från mjölk/ersättning till typ potatis och mer eller mindre hård i magen blir de allra flesta barnen vare sig de är 3 månader eller 6 månader.

Rekomendationer är rekomendationer, men det är du som känner ditt barn bäst och vet vad hon är redo för, men du vågar nog testa ge henne lite potatis tror jag.

Svar på tråden Smakportioner redan vid 3 månader?