• Itis

Smakportioner redan vid 3 månader?

Min dotter har ätit ersättning sedan hon var ca 1 vecka gammal och är nu 3 månader.

Min mamma tipsade idag om att det inte är farligt att redan nu någon gång ibland ge lite mosad potatis eller liknande, men det enda jag hört är från 4 månader. Någon med erfarenhet? Jag kommer självklart rådgöra med min barnmorska, men är nyfiken på hur andra gjort!"

Erika med Emelie född 070211
  • Svar på tråden Smakportioner redan vid 3 månader?
  • Itis

Anledningen till att vi känner att det vore roligt att börja lite smått är att ammade barn får lite smaksensationer genom modersmjölken medan lillans ersättning alltid smakar samma sak hela tiden. Och kanske skulle hon finna det spännande!

• Itis

6 månader är bara för att det inte ska störa amningen har jag hört...och ammar gör jag ju inte ändå!

• Itis

Idag har Emelie smaskat i sig ca 1 tesked mosad banan...hon såg lite fundersam ut, men log jättestort när jag frågade om det var gott Cool

Problemet är ju bara att hon (som de flesta andra små barn) inte vet att man ska svälja det man blir matat med, så jag insåg nu till fullo vad haklappar är bra till *skrattar*.

• Itis

Sara E: Då är dom födda samma dag, våra små! :)

Det som "spottas ut" är inte allt, det är hon som inte vet riktigt hur man gör tror jag. Nu på kvällen fick hon ca 4 skedar med Hipp-gröt (4 paket för 90 kr på ÖB!) och sedan ersättning. Med gröten spottade hon faktiskt inte ut något alls utan det slank ner och hon verkade tycka det var gott!

För att vara riktig mamma kan jag svara på bajs-frågan och säga att hon har fyllt 2 blöjor idag med riktigt mjuk och fin bajs *skrattar*. Det brukar bara vara 1 blöja per dag...så jag håller koll. Inte är hon hård i magen än iallafall!

Jag kan redan här tillägga att OM min dotter absolut inte är mogen för att äta fastare föda kommer jag självklart att vänta, inte snack om saken! Men man vet inte förrän man provat, och hittills har det sett ut att gå bra.

• Itis

Herilane: Jag har hört med BVC och fått grönt ljus från dom. Gör det ju inte bara för att det är roligt att prova, gör det ju också för att lillan ska få nya smakupplevelser istället för endast den tråkiga ersättningen hela tiden. Nu är det så också att man ger ju absolut inga stora mängder, utan det är ju bara mellan 1-4 teskedar, man byter ju inte ut måltider direkt!

Svar på tråden Smakportioner redan vid 3 månader?