• Datja

Varför dop??

Det är så konstigt... Varför är det så många som väljer att döpa sina barn i kyrkan som inte lever "kristet"?

Var på dop i helgen, o blir lite mörkrädd när ja hör prästen mässa på om gud o att man ska skänka sitt barn till honom o att man genom dopet inviger barnet i livslång kristendom o allt vad dom nu säger. O så ska man sjunga konstiga sånger o be o tacka gud för livet! ALLTSÅ HALLÅ???

För varje dop eller bröllops som ja e me på så blir ja bara mer o mer förundrar över att människor väljer att anlita kyrkan vid sånna här viktiga livhändelser. Är det för att man inte vet nåt annat? För att man alltid gjort så?? Eller tror alla verkligen på gud o bibeln o allt?

Jag bara undrar...

• Svar på tråden Varför dop??
  • Dorian Ertymexx
    Datja skrev 2007-05-07 13:46:13 följande:
    Det är så konstigt... Varför är det så många som väljer att döpa sina barn i kyrkan som inte lever "kristet"? Var på dop i helgen, o blir lite mörkrädd när ja hör prästen mässa på om gud o att man ska skänka sitt barn till honom o att man genom dopet inviger barnet i livslång kristendom o allt vad dom nu säger. O så ska man sjunga konstiga sånger o be o tacka gud för livet! ALLTSÅ HALLÅ???För varje dop eller bröllops som ja e me på så blir ja bara mer o mer förundrar över att människor väljer att anlita kyrkan vid sånna här viktiga livhändelser. Är det för att man inte vet nåt annat? För att man alltid gjort så?? Eller tror alla verkligen på gud o bibeln o allt?Jag bara undrar...
    Samma skäl som att folk förlovar sig och gifter sig, de är kåta på att vara "normala" leva efter "traditioner" och struntar helt vad det står för eller betyder.

Skulle svårligen gifta mig, speciellt i kyrka, eller döpa mina eventuella barn, eftersom jag är ateist. Jag vill inte gynna en religion jag inte tror på, och än mindre besudla en tro som många ser som helig genom att ljuga och lova saker inför en gud jag inte tror på. Tycker det är fräckt.
  • annne

Javisst. Dopet för mig är ju bara en cermoni en gång i tiden utan innebörd. Likaså konsfirmationen. Jag tycker att man är för ung för att ta detta "beslut" när man är 14-15. Som jag skrev - hur många konfirmerar sig av rätt skäl? Jag kan ju bara svara för mig själv, men för mig var det nåt man "skulle" göra och ville göra för att alla andra gjorde det. Ungefär som att gå i skolan.
    Å andra sidan är det ju lätt att gå ur kyrkan så konfirmationen är ju därför heller ingenting som jag ångrar eftersom det var rätt kul att åka på konfirmationsläger.. (Det var ju så man såg på det då)

fyran skrev 2007-06-22 13:09:52 följande:
    Va roligt att se att dopet diskuteras så, och roligt att se att många verkligen funderar på vad dopet innebär. Jag tänkte bara komma med några kommentarer till inläggen, som teolog och präst i svenska kyrkan.Arvssynden säger absolut inte att det lilla nyfödda barnet är syndigt, självklart är det helt oskuldsfullt! Men arvssynden är den mänskliga naturen att göra det som inte är gott. Men innan man kan välja mellan rätt och fel, gott och ont så kan man inte heller synda (göra fel/missa målet). Under dopgudstjänsten så ber vi en befrielsebön, den lät säkert annorlunda förr men nu låter den så här: "Gud, du som ensam räddar från allt ont, befria NN från mörkrets makt, skriv in hans/hennes namn i Livets bok och bevara honom/henne i ditt ljus, nu och alltid." En bön om att den som döps ska få leva i det goda och göra det goda, för oavsett hur vi ser på frågan om Guds existens så är det svårt att förneka att det finns gott och ont i världen. Detta om arvssynden. Dopet är en gudstjänst där vi, som några sagt, överlämnar barnet i Guds händer. Men inte som något offer eller så. Jag brukar säga så här: I dopet så lämnar vi över barnet till Jesus som lovade att vara med oss alla dagar till tidens slut, och vi välkomnar det in i vår kyrka. Men eftersom vi människor har en fri vilja så finns konfirmationen, där får man bekräfta sitt dop. När helst man vill så kan man ju faktiskt säga att "nej, jag tror inte på Gud" och då är det inte mer med det. Och om man inte längre tror på Gud så blir väl dopet bara en ceremoni en gång i tiden, utan innebörd, eller vad säger ni?
  • fyran

jag håller faktiskt med dig annne. har ofta diskuterat åldern för konfirmation. en anledning till att det är i 13-14 är att det är så man har många frågor kring livet och konfirmationsläsningen ska ge en möjlighet att fundera kring detta, sedan ska den naturligtvis också ge en grundläggande kunskap om den kristna tron. Men visst är det så att många konfirmerar sig av helt andra skäl än religiösa. Själv konfirmerade jag mig för att jag skulle få en stereo. :) Men jag hade stor glädje av min konfirmandläsning senare i livet.
    Men det är klart, och också lite synd, att mycket av hur man uppfattar detta - dop, konfirmation och vigsel - är beroende på prästen.

• annne

fyran - Ja, det är ju dumt om det har mycket med prästen att göra. Inte för mig dock. Jag tror inte på Gud, oavsett vad prästen säger..

• Clis

Just därför, som du beskriver TS så kommer inte min dotter att döpas! Gud hit & dit.. Känns så fejkat när man inte själv tror på det.

Men vet ni hur det är med faddrar? Måsta man döpas för att få ha faddrar? Vill nämligen att dottern ska få ha det.

• annne

Clis - Nej, man kan ha faddrar ändå. Men jag vet inte riktigt hur det funkar.. Om de blir "inskrivna" någonstans eller om det är något man bara bestämmer själv liksom.. Säg till om du får veta, jag vill också veta! :)

• Clis
    annne skrev 2007-06-23 12:33:19 följande:
    Clis - Nej, man kan ha faddrar ändå. Men jag vet inte riktigt hur det funkar.. Om de blir "inskrivna" någonstans eller om det är något man bara bestämmer själv liksom.. Säg till om du får veta, jag vill också veta! :)
    Okej, låter kanon! Jag ska ta och ringa på måndag och få lite mer uppgifter av dom! Jajjamensan, jag berättar sen!
  • Miss Cee

Barnet lovar ju inget, och man lovar inget i barnets namn, även om barnet upptas i församlingen.

Det man däremot LOVAR när man döper barnet, är att föräldrarna får förkunna att de tror på Gud enligt svenska kyrkan, och att de lovar att uppfostra barnet enligt den tron. Det är alltså föräldrarnas tro och hur de planerar att uppfostra barnet som man tar ställning till.

Det är väl där det brister fö rmig. Känner man själv att man inte lever "kristet" så förstår jag inte hur man kan stå och ljuga om att man tänker uppfostra barnet så.

• Clis

Miss Cee skrev 2007-06-23 13:14:37 följande:

Barnet lovar ju inget, och man lovar inget i barnets namn, även om barnet upptas i församlingen.Det man däremot LOVAR när man döper barnet, är att föräldrarna får förkunna att de tror på Gud enligt svenska kyrkan, och att de lovar att uppfostra barnet enligt den tron. Det är alltså föräldrarnas tro och hur de planerar att uppfostra barnet som man tar ställning till.Det är väl där det brister fö rmig. Känner man själv att man inte lever "kristet" så förstår jag inte hur man kan stå och ljuga om att man tänker uppfostra barnet så.
    Håller fullständigt med dig!!
  • Sallisen

De första kristna döpte sig efter att de kom till tro, dvs efter att ha förstått vad tron innebär.... barndop är inte nåt som Bibeln pratar om mao.

Mamma till världens sötaste kille född i juni 2002
  • fyran

Det stämmer väl bara delvis. De döptes visserligen efter att de kommit till tro, de var ju de första kristna och var väl bebisar när Jesus var bebis. Men man har funnit att det var hela familjer som döpte sig "Men synagogföreståndaren Crispus och hela hans familj kom till tro på Herren, och många andra korinthier som hörde Paulus trodde och lät döpa sig." Däri kan man ju räkna med att några familjer också hade småbarn.
    Eftersom det är genom dopet som man enligt den kristna tron blir räddad till Gud har har kyrkan ansett det viktigt att barn döpt tidigt. Det var ju också tyvärr så att barnadödligtheten var mycket större förr i tiden så man ansåg det nödvändigt. Men visst kan man diskutera kyrkans ställning i detta idag när vi lever under helt andra vilkor, åtminstone i väst.

Sallisen skrev 2007-06-24 15:37:32 följande:
    De första kristna döpte sig efter att de kom till tro, dvs efter att ha förstått vad tron innebär.... barndop är inte nåt som Bibeln pratar om mao.
  • Sallisen
    fyran skrev 2007-06-24 16:14:31 följande:
    Det stämmer väl bara delvis. De döptes visserligen efter att de kommit till tro, de var ju de första kristna och var väl bebisar när Jesus var bebis. Men man har funnit att det var hela familjer som döpte sig "Men synagogföreståndaren Crispus och hela hans familj kom till tro på Herren, och många andra korinthier som hörde Paulus trodde och lät döpa sig." Däri kan man ju räkna med att några familjer också hade småbarn. Eftersom det är genom dopet som man enligt den kristna tron blir räddad till Gud har har kyrkan ansett det viktigt att barn döpt tidigt. Det var ju också tyvärr så att barnadödligtheten var mycket större förr i tiden så man ansåg det nödvändigt. Men visst kan man diskutera kyrkans ställning i detta idag när vi lever under helt andra vilkor, åtminstone i väst.
    Apg 2:41 "De som tog till sig hans ord lät döpa sig..."

Apg 8:12 "När de trodde Filippus, ... lät de döpa sig, både män och kvinnor".

Sedvänjan att döpa barn godkändes först vid det tredje kyrkomötet i Kartago (år 253).

Det finns också en religionshistoriker som hette August Neander som skrev att "Tron och dopet förbands alltid med varandra; och därför är det i högsta grad sannolikt... att spädbarnsdopet såsom en sedvänja var okänt under denna period (första århundradet)... Att man först på 200-talet började anse denna sedvänja vara apostolisk tradition talar snarare emot än för ett erkännande av apostoliskt ursprung". (Geschichte der Planzung und Leitung der christlichen Kirche durch die Apostel, 1847).
    Mamma till världens sötaste kille född i juni 2002
  • fyran

Det har du helt rätt i. Men (och jag citerar från dopguiden.se)

Enligt romersk-katolska, ortodoxa, anglikanska och lutherska samfund är dopet ett uttryck för Guds villkorslösa nåd. Därför är barndop mest vanliga i dessa kyrkor då man anser att det är Gud som handlar utan krav på barnets kunskap och tro.

Som så mycket annat i vår kyrka så har teologiska frågor diskuterats, utvecklats och i vissa avseenden förändrats helt. Men dopfråga beror ju mycket på också om man anser att det är ett omvändelsedop och ett bortvändande från synden eller om det är att lägga ett liv i Guds händer.

Svar på tråden Varför dop??