Inlägg från: catorinen |Visa alla inlägg
  • catorinen

Lärare! Hur gick era anställningsintervjuer till?

Frågan med 1-3 bra respektiva dåliga egenskaper är ju en klassiker som i någon form nästan alltid dyker upp på intervjuer.

Jag svarade att min bästa och min sämsta egenskap egentligen är tätt besläktade. En bra egenskap jag har är att jag är engagerad och ambitiös och vill göra ett bra jobb, detta kan leda till att jag har svårt att acceptera att jag inte alltid räcker till och att detta är något jag jobbar på.

Jag svarade också att jag kan vara lite virrig och klantig men bara när det gäller oviktiga saker som t ex att jag tappar saker och ställer in shampo i kylskåpet och sånt. Å andra sidan har jag desto större koll på jobbet och ibland känns som att jag lägger så mycket energi där att jag slappnar av på min fritid och inte tänker så mycket.

Vad jag svarade på de sista egenskaperna kommer jag faktiskt inte ihåg, men mitt koncept var att välja bra egenskaper som är positiva för det jobbet jag sökte och dåliga egenskaper som antingen inte påverkar kvaliteten på mitt arbete avsevärt eller som kan vändas till något positivt.

Jag fick jobbet i alla fall och har snart jobbat min första termin som lärare, än så länge trivs jag jättebra .

• catorinen

Marvelina: Nej, så himla många eganskaper som är "godtagbara" finns det ju inte så det blir ju klassiker på ett eller annat vis.

Jag gjorde det ganska personligt och gav exempel, det tror jag att man alltid måste göra och gör man det kan till och med uttryck som att "jag är flexibel och kan hålla många bollar i luften" fungera.

Svar på tråden Lärare! Hur gick era anställningsintervjuer till?