Oskyldigt dömd
Anonym (frustrerad) skrev 2007-05-08 00:43:48 följande:
Det finns ingen teknisk bevisning alls.. ingen läkarundersökning har gjorts skrev jag ju. Killen har sagt samma sak i alla förhör precis som i rättegångarna.. tjejen har förändrat sin historia varje gång hon har frågats ut.. Det är bedömt som grov våldtäkt.. trots att det inte finns någon bevisning.. You tell me vad det beror på.. jag har ingen aning.Att ha läst polisrapport hjälper tyvärr inte så mycket i målet eftersom de oftast inte är processmaterial. I domstolen gäller muntlighet, omedelbarhet och koncentration vilket innebär att man måste säga allt man vill anföra för att domstolen skall beakta. Om man inte har nämnt polisrapporten är den således inte beaktad som material. Tyvärr skulle jag inte basera min utsaga utifrån systers uppgifter heller eftersom de uppgifterna naturligt nog lutar åt det mer subjektiva hållet.
Så om du inte har varit närvarande vid förhandlingen eller läst domen tycker jag att du ska vara lite restriktiv i din kritik.
Dessutom en fråga, har man överklagat domen? Om inte i så fall varför? Om man har överklagat, vad sa hovrätten?