• Lill Ja

Oskyldigt dömd

Anonym (realist) skrev 2007-05-08 08:12:29 följande:

Antalterna är överfulla med sk. "oskyldigt dömda små nallejörnar"
    Jag måste säga att jag är benägen att hålla med i denna ironi. Även vår anonyme kriminolog. Jag tror det är en myt att sååååå många döms oskyldigt i Sverige idag.

Incestdomar som föll för ett par år sedan kan jag dock tänka mig vara tvivelaktiga. Incest blev nästan ett "nyupptäckt" fenomen och man valde att tro de flesta barn.

Men i övriga våldtäcktsdomar. Nja. Naturligtvis kan det vara som många skriver, att tjejer ANMÄLER en våldtäckt, men detta tror jag genomskådas väldigt fort. Tänk på att bevisbördan ligger på offret, inte den misstänkte gärningsmannen.

Det finns dessutom väldigt många kvinnor/tjejer i detta land som INTE anmält en våldtäckt eller fått förövaren dömd i domstol. Detta tror jag är betydligt fler än s.k. oskyldigt dömda nallebjörnar.

Jag talar förstås inte om några enskilda fall ni beskrivit i inläggen, utan i allämhet.
  • Lill Ja

Min bror: Har det sänts en dokumentär om detta fall? Insider?

• Lill Ja

Ok, såg det programmet. Och jag ska ödmjukt erkänna att jag kan ha fel i mina inställningar ibland. Detta fall lät verkligen skumt...

Vad fick han för dom? Överklagan?

• Lill Ja

Min bror: Jag vill verkligen inte vara oförskämd nu. Snälla, jag frågar för att jag vill förstå.

Men kunde man inte läsa mellan raderna att det tidigare funnits alkoholmissbruk med i bilden? Där tror nämligen jag däremot att rättssamhället brister. Lika inför lagen du vet?!

Hoppas du inte tar illa upp utan förstår vad jag menar!

• Lill Ja

Ok. Jag fick lite känslan av att rätten inte trodde honom för att han (de?) tidigare varit missbrukare. Det vore förkastligt!

Men det känns som att din bror fått iaf lite upprättelse iom programmet. För fallet verkade onekligen lustigt (orättvist alltså)!

Ja, jag kanske ska erkänna att detta i ytterst få undantagsfall sker.

Svar på tråden Oskyldigt dömd