• honky tonk blues

Förslag på maträtter? (vardags)

Känns som man ätit allt redan hundra gånger, samma recept och smak jämt.
    Nån som har några bra förslag? nå lite annorlunda gratäng tex? egna recept?
    Det ska inte vara för festligt/ta för lång tid att göra (dvs inte 2 timmar. 1 timme är okej).

Det får dock inte innehålla inälvsmat, griskött eller musslor och likn. Då jag inte är förtjust i det.

Tacksam för alla svar

• Svar på tråden Förslag på maträtter? (vardags)
  • Jenny26

Något som jag/vi tycker om och som är enkelt är RyskPanna.

500g nötfärs
    5dl cremefrech (stavning??)
    Salt och vitpeppar efter smak
    Rödbetor valfri mängd
    Inlagd gurka valfri mängd

Bryn färsen
    Hacka Rödbetor och Gurka fint
    Rör ner "hacket" och Cremefrechen i färsen och salta och peppra efter smak och tycke. Servera med potatis.

• fjutt

Fräs broccoli, strimlad vitkål och squash-stavar. Och kanske nåt annat som är gott. Blanda i olja blandat med riven ingefära och pressad vitlök. Sedan blandar man i kokta nudlar och serverar till t ex stekt kött eller kyckling (som man kan fräsa tillsammans med grönsakerna).

Jag fick tipset från "Saras kök" och det blev jättegott!

• Citronmeliss

Fläskpannkaka med lingonsylt
    6 dl mjölk
    3 ägg
    3 dl mjöl
    bacon

Blanda, låt "svälla ihop". Grädda i 200 grader ca 40 min.

• Citronmeliss

ps man kan servera med råriven morot, så får man lite hälsopoäng också.

• Johanninen

Gjorde jättegod mat igår, tärnad kassler och wokgrönsaker blandades i ugnsform, och över hela kalaset hällde jag en sås på creme fraiche, riven ost, lite mjölk och kryddor (citronpeppar, salt, dragon och lite vitlökspulver)

• LAA

Grekfirre:

Skiva ett tinat fiskblock, salta, peppra och lägg i en smord ugnsform. Koka ihop en burk krossade tomater med lite pressad vitlök, en fiskbuljongtärning och torkad oregano. Låt puttra medan ugnen blir varm (200 grader). Släng i lite hackade oliver. Häll såsen över fisken och toppa med smulad fetaost. In i ugnen i ca 20 minuter, servera med kokt ris och en sallad. Mumsimumsi!

Svar på tråden Förslag på maträtter? (vardags)