• lajjalo

Hål i öronen?

skulle hellre hugga av min egen arm än sätta hål i öronen på mitt 5månaders barn, jag håller typ på att dö när de får sina vaccinaationer på bvc och då är det ju ändå för något livsviktigt.
    tycker det är riktigt illa att genomborra en barnakropp med metall.
    men det är ju inte olagligt, så ett övergrepp kan man väl inte klassa det som (även om jag skulle vilja!)

• lajjalo

hanna1984: ok. själv tror jag att det finns många saker man kan göra med barn utan att de visar obehag eller skriker. för mig betyder inte det att det är ok, nästan tvärt om.
    efterosm barn kan reagera väldigt annorlunda än vuxna och ha svårt att förmedla sina känslor tycker jag det är alla vuxnas skyldighet att slå vakt om barn och deras rätt till sina egna kroppar.

ingen ska ha rätt att bestämma över någon annans kropp tycker jag, inte ens mamma och pappa. kroppen är barnets egen, oavsett ålder. det har jag kämpat stenhårt med att lära mina barn, inte en chans i världen att jag skulle tumma på den regeln för att göra min dotter "gulligare" eller följa någon tradition.

• lajjalo

Jessica24 skrev 2007-05-20 23:32:29 följande:

Jag skulle aldrig i livet ta hål i min bebis öron.Skulle aldrig utsätta henne för onödig smärta, bara för min egen fåfänga.Sedan ser det väldigt billigt och fult ut på så små barn.Det borde finnas en slags lag som säger att man inte får utsätta en bebis för onödig smärta = håltagning mm.

Onödig smärta är då oxå vaccinationer mot sjukdomar som inte ens existerar idag då eller?

lova03: vad tror du själv?!

• lajjalo

angående vaccinationer är det så att de som reagerar på sitt vaccin ska vara extra glada att de tog sprutan, för det är just de människorna som med stor sannolikhet skulle blivit sjuka av själva sjukdomen. ett vaccin sprutar ju in en liten mängd av "bacillerna" från en sjukdom och så skapar kroppen antikroppar mot den.
    att inte vaccinera sina barn är grymt egotrippat, anledningen till att många av våra hemskaste sjukdomar har försvunnit är att alla vaccinerat sig. om många tackar nej kommer sjukdomarna tillbaka.

lite ot kanske, men ville bara informera dem som undrar...

• lajjalo

lämnar tråden. att diskutera mot åsiker som att varje förälder gör som de vill med sitt barn känns helt omöjligt. den inställningen går emot allt jag tror och står för som förälder/vuxen/yrkesmänniska.

emsor1: keep up the good work!

Svar på tråden Hål i öronen?