Tak?
Vi är intresserade av ett hus, men det behövs läggas nytt tak. Tegelpannor, papp och grejer. Är det nån som har gjort detta som vill tala om vad det kostade ca??
Så att man kan räkna ut ett cirka pris.
Vi är intresserade av ett hus, men det behövs läggas nytt tak. Tegelpannor, papp och grejer. Är det nån som har gjort detta som vill tala om vad det kostade ca??
Så att man kan räkna ut ett cirka pris.
Det är inte så farligt dyrt, det som kostar är jobbet. Tegel kostar ca 90-100kr kvm för att ok tegel.
Vi lade om vårt förra sommaren. Materialkostnad (råspont, papp, läkt, betongpannor, plåtdetaljer, regnvattensystem) cirka 340 kr per m2 takyta (OBS! Takyta).
Jag får indikationer från grannar om att mycket detaljer ökat avsevärt i pris till denna säsong, så räkna med bortåt 400 kr idag.
Tack för era svar!
Vi kommer att göra allt arbete själva. Så det är materialkostnaden som jag är ute efter.
Oki, om vi räknar 400kr/m2 så får vi nog räkna med att det blir 70.000kr ca.
Och förbered er på en massa arbete..
Japp. Det är ju inte jag som ska göra arbetet utan min sambo och en annan (snickare). Så man får väl hoppas att de vet vad de gör
Om man inte behöver takpannor då? Ursäkta att jag snor din tråd ts.
Vi ska lägga om taket på vårt nya hus. Vi har takpannor så vi behöver bara det andra, hur dyrt blir det då?
lieh, lungt! Tjattra på bara... det är bara bra för då får jag fler tips & råd
lieh,
Räkna bort cirka 75 kr per m2 takyta..
venusmannen, tack!
Sen en dum fråga också, hur många m2 är ett tak på ett hus som är 140 m2?
lieh,
Det beror på takvinkeln. Antingen är det ut och mäta (bör du göra innan du beställer) eller också räkna sig fram www.npn.se/tipsorad/berakning.php
Med normal 27 graders lutning skulle jag gissa på cirka 210 m2 takyta för 140 m2 boyta.
Ok, tack så mycket för hjälpen!