• AnnanAnna

Vad skall man göra????

Det känns ju verkligen ok!
    En 14-åring är definitivt inte "för liten" för att kunna passa en mattid och ta rätt på sina egna grejer. Förstår att bägaren runnit över på dig efter det du skriver.

Eftersom vi haft liknande problem, att min sambo inte "vågade" säga till när det gällde städning och hålla ordning och sånt tidigare, så känner jag igen det du skriver. Eller han förstod inte att hans dotter blivit större, han bara gjorde allt åt henne av någon gammal vana, vilket förde med sig att hon gjorde ungefär lika mycket hemma som min kompis 4-åring (förutom att han kunde lägga tvätten på rätt ställe, ta undan sina leksaker och ta bort sin tallrik, det "kunde" inte hon)... Kan tillägga att hon skulle fylla 10 några månader efter vi flyttade ihop?!

I allafall, det problemet existerar knappt här längre, och ärligt talat så tror jag faktiskt att sambons hem varit rutinfritt och stökigt än idag om inte jag kommit med och faktiskt tagit upp de här sakerna med honom. Han var så mån om att vara till lags, och ville inte stöta sig med mamman (då blev det bråk och det ville han inte för dotterns skull) och definitivt inte säga åt eller bli arg på dottern för hon är bara här varannan vecka och då skall allt vara gulligt och mysigt. Rutiner var liksom inte mysigt, och inte att städa eller ta rätt på något efter sig heller.

Det kanske finns de som bara kan se mellan fingrarna med sånt, tänka att "det är ju hans barn så det får han sköta", men hos oss skulle det inte funka. Mitt ord gäller lika mycket som hans här hemma, och jag är lika mycket med och bestämmer rutiner och sånt. Eller mer, eftersom jag är bättre på det, och eftersom det är jag som planerar mest åt familjen och är hemma mest. Skulle hans dotter fortfarande inte behöva göra något, sova i vår säng, inte duscha själv, inte ta bort när hon ätit och så vidare så skulle vårt förhållande inte fungera, för så skulle jag inte kunna leva, och så skulle jag inte låta mitt eget barn göra.

Hjälp din sambo på traven eller vad man skall säga, förklara att han definitivt inte gör sina barn en tjänst genom att slopa rutiner och sånt. Det känns mer som man skiter i sina barn om man låter dem vara uppe hur länge som helst, inte har koll på vad och när de äter och allt sånt. Sen städning och sånt ingår liksom i livet när man blir så stor att man klarar det själv, i allafall anser inte jag att man bara för att man är förälder skall göra allt åt sina barn tills de flyttar hemifrån...

Lycka till!

Svar på tråden Vad skall man göra????