• half azn sweetie

farligt me räkor?

hejsan
    har en fråga angående räkor. jag läste att gravida kvinnor inte ska äta råa skaldjur, ja åt bakad potatis me skagenröra häromdagen. räknas såna räkor som råa llr..?

• Svar på tråden farligt me räkor?
  • M  a  L  i  N

Ja, men när jag har ätit räkor så ha folk frågat om jag verkligen får äta det.... För tydligen får man inte när man ammar eller nåt liknande...? Varför är det ok när man är gravid och inte när man ammar, om det nu stämmer?

• Belana

När man är gravid ska man vara försiktig med icke upphettat protein från djurriket (skaldjur och kött) pga att de kan innehålla bakterier, t ex listeria, som skadar barnet allvarligt. Däremot är ju normalt räkor kokta, så de är helt ok att äta som gravid.

Räkans protein innehåller vissa ämnen som kan ge allergiska reaktioner. En del spädbarn är känsligare än genomsnittet och kan reagera på detta. Det märker du på att barnet får utslag, vanligen i ansiktet. Min son hade det, men nu när han är 21 månader har det vuxit bort.

(Vissa fiskar ska man vara försiktig med eftersom dessa kan innehålla stora mängder tungmetaller. Det är giftigt i stora doser, och de lämnar aldrig din kropp, tungmetallerna ackumuleras. En hög nivå av tungmetaller i kroppen kan skada barnet neurologiskt. Men detta dislutera just nu inom forskningen, eftersom japan har en av de högsta fiskkonsumtionerna i världen - och de har inga restriktioner för fisk för gravida. Och i Japan finns inte de ökade neurologiska skador detta skulle ge.)

• M  a  L  i  N

Ja, men är det då inte samma sak när bebisen är i magen? Att det kan ge en allergisk reaktion? Eller är hon tillräkligt skyddad lixom i magen? haha, dagens problem

• Pricken1
    M a L i N skrev 2007-05-26 01:52:36 följande:
    Ja, men är det då inte samma sak när bebisen är i magen? Att det kan ge en allergisk reaktion? Eller är hon tillräkligt skyddad lixom i magen? haha, dagens problem
    Det kan ju bli svårt att se om h*n får utslag
    Vill väl, ibland blir det fel
  • Belana

Nej, bebisen får ingen egen allergisk reaktion i magen. Den har ingen egen matsmältning ännu. Den försörjs via näring som kommer från ditt blod. i moderkakan ligger dina blodbanor parallellt med navelsträngen, och näringen går över via osmos. Men om du får en allergisk reaktion så får bebisen det också!

• M  a  L  i  N

Belana: Ahaaaaa! tack för du redde ut det! =)

Pricken1: Haha ja jag vet! Det va det jag tänkte åxå och att det juh va synd om stackars bebben som bara låg där å kliade sig utan att nån visste om det ;) (förresten hur tusan gör man smileysarna????)

• M  a  L  i  N

Belana: Ahaaaaa! tack för du redde ut det! =)

Pricken1: Haha ja jag vet! Det va det jag tänkte åxå och att det juh va synd om stackars bebben som bara låg där å kliade sig utan att nån visste om det ;) (förresten hur tusan gör man smileysarna????)

• half azn sweetie

hejsan! tack för alla svar..hur e de me kräftor då? hihi dom borde juu inte räknas som råa då heller...
    men nu behöver ja inte sitta o oroa mig över bakpotatisen....man blir ju lite nojjig lixom..;P

• mermaid

Skaldjur äts överhuvudtaget inte råa!

Och de enda skaldjur som kan misstas för kokta när de inte är det är havskräftor eftersom de har samma färg råa som kokta. Men försöker du äta råa havskräftor så märker du det eftersom de rör på sig! Och enda sättet att få tag på dem är att fiska dem själv eller köpa dem råa från fiskaren när han kommer in med dem i hamnen.

• M  a  L  i  N

Nej men är det då inte korkat att man kan läsa att man inte ska äta råa skaldjur? =)

• Mia29

Ostron är råa skaldjur....och bör alltså undvikas!

Hummer, räkor, kräftor mm... är kokta...

• M  a  L  i  N

Okej.... Alltså ät inte levande djur... =D

• mermaid

Sorry! Missade ostron. Antagligen för att jag inte äter dem annars heller! Alla andra skaldjur (som jag faktiskt äter) är alltid kokta!

Svar på tråden farligt me räkor?