Inlägg från: Millis1981 |Visa alla inlägg
  • Millis1981

Planerad igångsättning?

Jag har blivit igångsatt båda gångerna, har ju inget att jämföra med, men första tog 8 timmar (45 min krystvärkar) och det gjorde inte så ont, andra förlossningen tog ca 12 timmar (krystvärkar 7 min) och det gjorde jätteont.

Men båda förlossningarna var komplikationsfria och jag födde stora barn, 4190 och 4300 grammare.

Orsak till igångsättning: första: gick över tiden
    andra: stort barn (förlossningsrädd)

Blir troligen igångsatt denna gång med pga stort barn (förlossningsrädd).

Jag är livrädd samtidigt som jag tycker att det ska bli spännande, du ska bara veta känslan efteråt när man har sin lilla bebis i famnen, obeskrivligt underbart

• Millis1981

Glömde skriva hur jag blev igångsatt:

Första gången fick jag en sorts gel på tappen som skulle göra så att jag öppnades (var öppen 1 cm från början) men den hjälpte inte. Fick morfin över natten för att sova ifrån de onda men "onödiga" värkarna. Kroppen slappnade då av och på morgonen var jag öppen 3 cm, då spräckte de fosterhinnorna så att vattnet gick (gjorde inte ont),fick värkstimulerande dropp, efter det tog det som sagt 8 timmar.
    Hade EDA (gjorde inte ont att sätta)och lustgas som bedövningsmedel.

Andra gången var jag öppen 3 cm från början eftersom förlossningsläkaren hade "retat" tappen några dagar innan då jag var där för bedömning hur tappen var (då öppen 1 cm).

De spräckte även fosterhinnorna denna gång (gjorde ont) och jag fick värkstimulernade dropp (lite senare denna gång, ville prova om värkarna kom utan).
    Hade EDA (gjorde ont att sätta) och lustgas som bedövningsmedel.

Får se hur tredje gången går ca 2,5 månad kvar

• Millis1981

vinterbaby: nej, den fick jag när värkarna var etablerade.
    Men man kan få innan oxå tror jag

• Millis1981

SofiaD: Är du rädd för att bli sydd? Det var nämligen min största rädsla efter första förlossningen (då jag sprack och blev sydd), men jag behövde aldrig sys efter andra barnet, fick inga bristningar den gången

Jag ska oxå på tillväxtultraljud (i graviditetsvecka 35) och blir troligen igångsatt i förtid även denna gång.

• Millis1981
    zasata skrev 2007-06-20 22:40:59 följande:
    min bebis låg på +16%enligt det och föddes i v37+2 och var då 46cm och vägde 3225gram var beräknad till 4a kg. men de sägs att förlossningen blir lättare om bebisen är lite större för då kan den hjälpa till mer själv!
    Jag fick viktuppskattning båda gångerna och de stämde, tråkigt att det inte gjorde det för dig.
  • Millis1981

Det tänkte jag inte på, såklart det måste varit så

SofiaD skrev 2007-06-25 16:08:30 följande:
    MillisFast Zasatas viktuppskattning stämde väl, det var väl födelsevikten som beräknades till 4 kg? Bebben föddes i v 37+2 och då är det ganska rimligt att att den vägde 3200 g tror jag. Fast jag fattade kanske fel.
  • Millis1981

Jag gjorde den i v.36 (tror jag det var) och vikten då var 3800, han vägde 4300 vid förlossningen v.39

Svar på tråden Planerad igångsättning?