*Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in
Om det var ett homo- och ett hetropar som var exakt lika bra som föräldrar så skulle jag nog välja heteroparet bara för att få med både en man och en kvinna.
Om det var ett homo- och ett hetropar som var exakt lika bra som föräldrar så skulle jag nog välja heteroparet bara för att få med både en man och en kvinna.
Jag anser inte att snopp/snippa är den enda skillnaden mellan män och kvinnor. Därför tycker jag att det är bra med en av varje.
Bara den lilla skillnaden att jag måste ta mycket mer hänsyn till min kropp och vad den har för sig gör att det blir skillnad. Mina hormoner gör oss definitivt olika. Vi har olika roller i allt som har med "barnproduktionen" att göra. Vi har olika krav på oss från samhällets sida och det gör oss också olika även där vi inte alls är det från början.
Om det bara vore könet som var skillnaden så skulle det inte finnas någon som bara blev kär i kvinnor eller bara i män. Om det bara är snoppen och snippan som skiljer, betyder det då att det är könet man är kär i och inte människan?
Rollerna i barnproduktionen har inte med samhällets konstruktion att göra utan med att det är omöjligt för min man att bli gravid. Den biten måste jag ta oavsett vad jag eller samhället tycker om saken. Att den är min kropp som påverkas av graviditet och amning är inte heller det en samhällskonstruktion men det är något som gör oss olika.
De krav från samhällets sida jag pratar om är sådana som finns och som kommer att finnas även om mitt barn uppfostras av två kvinnor/två män. Sånt som handlar om hur vi förväntas vara och i vilka olika svårigheter vi kan hamna, just pga kön.
Jag tror att man blir kär i människan-med kön och allt- med eller utan etikett.
Vi kan inte själva bestämma våra könsroller så länge vi inte lever helt isolerade från samhället.
Graviditet och amning påverkar väl i allra högsta grad! Vari ligger likheten där?
Du får tycka att det är hur gammalt du vill men barnen kommer inte att bara se hur rollerna ser ut i hemmet. Hemma kan man ju göra det man tycker är rätt och rimligt men vad som förväntas av mina barn från samhällets sida eller hur de blir behandlade där det kan jag inte göra något åt.
Graviditet och amning och vad som krävs av mig som kvinna för att ta hänsyn till min kropp och alla svängningar som den har för sig är saker som faktiskt påverkar och som gör oss olika. Hela barnafödandet rör sig ju inte direkt bara om 40 avgränsande veckor...
Som jag skrev tidigare så tycker jag att det gör oss olika på ett djupare plan eftersom det påverkar hela livet. I mitt första inlägg skrev jag också att om det fanns ett homopar och ett heteropar som var exakt lika bra så skulle jag nog välja heteroparet bara för att det var en av varje. Med andra ord med olika utgångspunkter. Jag säger inte att det vore bättre men kan man få in en kvinna och en man i barnets liv, så varför inte?! Att vi i samhället blir behandlade på olika sätt gör oss också olika, vad vi än tycker om det och vad vi än gör åt det och då tycker jag inte heller att det vore en nackdel med en kvinna och en man.
Jag är glad över att ha haft en pappa som varit en bra förebild och som kunnat ge mig en helt annan bild av män än den som man fått i andra sammanhang. Det skulle jag gärna ge mitt barn också.
yohanna-det var du som frågade vilka skillnaderna är och jag tycker bland annat att hela den grejen gör oss olika och påverkar oss olika. Jag tycker inte att män och kvinnor är 100% lika med bara könet som skillnad och jag tycker att det påverkar oss. Däremot har jag inga krav på att någon annan ska tycka samma sak...
Jag har aldrig skrivit att vi inte ska förändra saker och ting, jag har bara skrivit att vi påverkas av det som är runtomkring och att vissa saker är som de är. Bara för att jag inte tycker att vi är 100% lika betyder inte det att jag inte tycker att saker och ting bör förändras.
För övrigt tror jag inte att samhället kommer att förändras så drastiskt under mina barns livstid att det "inte spelar någon roll" om man är kvinna eller man inför samhället. Så hur mycket man än börjar förändra så skulle jag välja som jag sagt av den anledning jag gett.