• jannej

    Män diskrimineras vid vårdnadstvister

    I dagsläget tilldöms kvinnan automatiskt enskild vårdnad när ett barn föds såvida hon inte är gift då blir det automatiskt gemensam vårdnad. Om en man vill få delad eller enskild vårdnad om sitt/sina barn och de ej är gifta tvingas han således processa mot kvinnan såvida de inte i samförstånd kan komma överens om hur vårdnaden om barnen skall fördelas.

    Många anser dock att denna regel, alltså att kvinnan automatiskt får vårdnaden om barnet såvida hon inte är gift, bygger på gamla värderingar där kvinnans plats är i hemmet. Och många upplever att mannen diskrimineras å det grövsta med detta regelsystem då de tvingas ansöka om vårdnaden istället för att automatiskt få delad vårdnad, han är ju trots allt barnets far.

    Vid vårnadstvister är det tyvär allt för vanligt att barnet/-en används som slagträn när föräldrarna bråkar med varandar vilket de flesta säkert tycker är helt förkastligt då det är stor risk att barnet tar mest skada av det. Det finns åtskilliga fall där vårdnadstvister drar ut på tiden och pågår i åratal, det förekommer även att den ena parten som har vårdnaden, dvs i de flesta fall kvinnan gör allt i sin makt för att förhindra att mannen skall få delad eller enskild vårdnad om sitt/sina barn trots att mannen är en bra förälder som verkligen bryr sig om sitt/sina barn.

    De gamla värderingarna, dvs att kvinnan tar hand om barnen genomsyrar än idag synen på föräldrarskap, ett argument som ofta kommer upp och anses mer eller mindre legalt att säga är att mannen skiter i sina ungar. Och visst det finns många män som inte bryr sig, men de brukar å andra sidan inte heller strida för att få delad eller enskild vårdnad om sina barn heller, inte i någon större utsträckning iallafall. Däremot hör man sällan någon säga att modern skiter i sina barn även om det förekommer, och garanterat i mycket större utsträckning än vad många tror, men då det är ett så pass tabubelagt ämne så är det nästan ingen som talar öppet om det heller.

    Detta har i sin tur lett till att många tror att barnet automatiskt får det bra hos sin mor, ty det man inte hör något om det finns inte heller som bekant, och hör man inget negativt om kvinnor ja då kan de inte heller vara dåliga föräldrar. Likaså anses det vara mer eller mindre tabu att kritisera en kvinna och hennes föräldrarskap, säger man att hon är en dålig mor resulterar det ofta i ett ramaskri och den som gör detta påstående möts ofta med misstro även om kritiken är befogad.

    Påstår man däremot att en man är en dålig förälder är det nästan ingen som ifrågasätter det bortsett från hans anhöriga, oavsett om det är sant eller ej, och många smutskastar sina män för att på så sätt sätta sig själv i bättre dager.

    När den ene föräldern tilldöms enskild vårdnad om barnet/-en går vårdnaden i 95% av fallen till kvinnan och endast 5% av männen tilldöms vårdnaden vilket tydligt visar på den skeva syn som finns i dagens samhälle vad gäller synen på föräldrarskap. Även om många män säkert frivilligt avstår från att ha vårdnaden om sina barn så inser de flesta att även om den gruppen räknas bort så går en övervägande del av all enskild vårdnad till kvinnor även om mannen vill få den och han är en lämplig förälder.

    En anledning till denna snefördelning ligger nog i den djupt rotade synen på att kvinnor inte kan vara dåliga mödrar och att det vore omoraliskt att inte låta en mor få ta hand om sitt barn. Men då är frågan hur det kommer sig att det inte lika omoraliskt att undanhålla en man rätten att få ta hand om sina barn?

    Är det inte dags att rensa upp i dessa gamla värderingar där kvinnan mer eller mindre automatiskt ses som den bättre föräldern just för att hon är mor åt barnet och istället börja se till vem som verkligen är bäst lämpad att vara förälder. Det heter ju så fint att man redan idag ser till barnens bästa men som många vet är så inte fallet alla gånger utan istället dömer man utifrån gamla värderingar snarare än utifrån barnets bästa.

    Likså vore det rimligt att man automatiskt tilldöms delad vårdnad oavsett om man är gift eller ej, vill man ha enskild vårdnad får man ansöka om det senare. På så sätt slipper män som vill vara en del i sina barns liv och ta ansvar för dem processa för att få den rätten som är fallet i dag om man inte kan komma överrens i samförstånd.

    Slutligen vill jag tipsa om en hemsida och forum där män som kämpar om rätten att få ta hand om sina barn finns: www.pappaliv.se/

  • Svar på tråden Män diskrimineras vid vårdnadstvister
  • Mary Lo

    Jag har alltid gillat dig TS, för du är en frisk fläkt i ett unket FL. Nåväl, till sakfrågan.


    De enda källorna jag har för att styrka mina påståenden är min sambo som är jurist - men han har sagt att man allt oftare automatiskt dömer till gemensam vårdnad av barnen nu för tiden. Även innan det ens kommer till rättegång blir man manad att gå i samtal där man kan själva kan komma överens om vårdnaden (det ligger ju inte i rättens eller samhällets intresse med en massa uppslitande vårdnadstvister).
    Naturligtvis tar rätten hänsyn till barnens ålder och ett litet barn på 6 månader som inte har slutat amma hamnar ju med all rätt hos mamman i första taget. Men hela vårdnadstvisten är ju en lång process där saker och ting kan ändra sig under tidens gång också.
    Jag tror att du har rätt i att många män nonchaleras av ett förlegat rättssystem. Men möjligen har jag en mer positiv framtidssyn på det hela, eftersom jag är övertygad om att det håller på att förändra sig (även samhället i stort; där man ser till person mer än till kön).
    Mucósus orificium.
  • morotsland

    jannej: Vid de fall där det inte finns dokumenterat att någon brukat våld kan det röra sig om t.ex. att den ena föräldern saknar förmåga att ta hand om barnet (och ja, det är oftare fäder som saknar en sådan förmåga, naturligtvis inte biologiskt utan beroende på hur samhället ser ut), att den ena föräldern är frånvarande (framförallt fäder) eller att föräldrarna har en sådan djup infekterad konflikt att de inte kan ha gemensam vårdnad och då ges vårdnaden ofta til den som anses stå barnen närmast och har störst möjlighet att ta hand om dem på ett bra sätt (och ja oftast blir det mamman eftersom det oftast är hon som tagit hand mest om barnen). Som du ser är snedfördelningen i alla alternativ ett resultat av ett ojämlikt samhälle med en knasig genusordning, men INTE ett resultat av diskriminering.

    Jag vidhåller att det största problemet i dagsläget är att så många våldsammma föräldrar (framför allt fäder) får vårdnaden trots misshandel och övergrepp. Pappan som våldtagit dottern och fick ensam vårdna om sonen t.ex. Vidrigt.

  • Mary Lo

    Jag är fullständigt övertygad om att samhället i stort och även rättsystemet fortfarande lever på myten om att kvinnan per automatik är den bättre föräldern. Jag förstår inte hur man kan hävda annorlunda. 


    Om man inser de förlegade könsroller som tvingas på oss, det arv vi alla bär från våra föräldrar och förfäder, de dolda fällor vi alla trampar i varje dag utan att tänka oss för; fällor som omedelbart placeras oss i köns- och statusfack - då bör man väl rimligen inse att detta även gäller rättsväsendet? 
    Absolut är det så att män har svårare att hävda sig i vårdnadstvister (om vi nu för en enda gångs skull kan skippa att prata om de män som slår och våldtar...) och detta på grund av flera orsaker. Säkerligen har dessa orsaker ventilerats i tråden och det är väl knappast en nyhet för någon att män, precis som kvinnor är lika mycket fast i sin egen könsroll? I myten om hur en man ska vara? 
    De som dömer i dessa vårdnadstvister är förvisso män och kvinnor av juridiken, men juridiken är ingalunda helt avskild från resten av samhället (eller dess värderingar) - tvärtom.
    Dock vill jag åter igen poängtera att saker och ting börjar förändras även på det här området och det ser inte lika svart ut som det möjligen gjorde förr om åren.
    Mucósus orificium.
  • jannej
    KickStart skrev 2007-06-12 16:23:01 följande:
    Att få enskildvårdnad är inte lätt.Jag har ett exempel i min närmaste bekantskapskrets. Kvinnan har varit misshandlad- och det finns bevis för detta- under flera års tid.Nu har hon nyligen lyckats ta sig ifrån mannen som i sin tur svarar med ren terror, misshandel av kvinnan och de i hennes omgivning och även försök till mordbrand och därutöver diverse sabotage av bl.a. hennes bil.Det är m.a.o ett rent helvete..Som har slutat i polisanmälningar och ansökan om besöksförbud från kvinnans sida.Mannen i sig är långtifrån psykiskt stabil och ändå anser familjerätten att barnet har rätt till sin f.n. psykotiske far. Barnet i fråga är ett år gammalt.Så- det är verkligen inte lätt att få enskild vårdnad även i de fall där det verkligen skulle behövas.
    Det förekommer säkert tillfällen där man väljer att ge föräldrana delad vårdnad trots att det kanske hade varit lämpligare med enskild vårdnad likväl som det finns fall där man väljer att ge enskild vårdnad till en förälder trots att man kan tycka att det borde vara rimligt att ge dem delad vårdnad istället. Det kommer alltid att inträffa att man fattar felaktiga beslut av olika skäl men det man får försöka göra är att minimera antalet fall så att de utgör undantag, sedan går det väl att överklaga om man inte är nöjd med beslutet.
  • jannej

    Mary Lo skrev 2007-06-12 18:46:41 följande:


    Jag har alltid gillat dig TS, för du är en frisk fläkt i ett unket FL. Nåväl, till sakfrågan.De enda källorna jag har för att styrka mina påståenden är min sambo som är jurist - men han har sagt att man allt oftare automatiskt dömer till gemensam vårdnad av barnen nu för tiden. Även innan det ens kommer till rättegång blir man manad att gå i samtal där man kan själva kan komma överens om vårdnaden (det ligger ju inte i rättens eller samhällets intresse med en massa uppslitande vårdnadstvister).Naturligtvis tar rätten hänsyn till barnens ålder och ett litet barn på 6 månader som inte har slutat amma hamnar ju med all rätt hos mamman i första taget. Men hela vårdnadstvisten är ju en lång process där saker och ting kan ändra sig under tidens gång också.Jag tror att du har rätt i att många män nonchaleras av ett förlegat rättssystem. Men möjligen har jag en mer positiv framtidssyn på det hela, eftersom jag är övertygad om att det håller på att förändra sig (även samhället i stort; där man ser till person mer än till kön).
    Kul att du gilla mina inlägg då det finns många som inte uppskattar dem alla gånger

    Jo jag hoppas och tror också att tidernas förändras så att man ser mer till person än till kön när man beslutar om vem som skall få vårdnaden. Men att få till stånd en sådan förändring tar tid men såsmåningom kommer förhoppningsvis männen få samma möjöligheter som kvinnor att få ta hand om sina ungar. Sedan är det nog en liten del av alla vårdnadstvister som berör barn som är under ett år och även om en sådan tvist drar igång så lär det ta x antal månader och då har barnet förhoppningsvis blivit så pass stort att h*n inte är lika bunden till kvinnan längre.
  • jannej
    morotsland skrev 2007-06-12 18:54:50 följande:
    jannej: Vid de fall där det inte finns dokumenterat att någon brukat våld kan det röra sig om t.ex. att den ena föräldern saknar förmåga att ta hand om barnet (och ja, det är oftare fäder som saknar en sådan förmåga, naturligtvis inte biologiskt utan beroende på hur samhället ser ut), att den ena föräldern är frånvarande (framförallt fäder) eller att föräldrarna har en sådan djup infekterad konflikt att de inte kan ha gemensam vårdnad och då ges vårdnaden ofta til den som anses stå barnen närmast och har störst möjlighet att ta hand om dem på ett bra sätt (och ja oftast blir det mamman eftersom det oftast är hon som tagit hand mest om barnen). Som du ser är snedfördelningen i alla alternativ ett resultat av ett ojämlikt samhälle med en knasig genusordning, men INTE ett resultat av diskriminering.Jag vidhåller att det största problemet i dagsläget är att så många våldsammma föräldrar (framför allt fäder) får vårdnaden trots misshandel och övergrepp. Pappan som våldtagit dottern och fick ensam vårdna om sonen t.ex. Vidrigt.
    Fast om nu mannen av olika skäl inte anses kunna ta hand om barnen lika bra som kvinnan pga arbetssituation, tidigare erfrenheter av att sköta barn osv så är det väl hög tid att ändra på detta och inte fortsätta att köra på i gamla hjulspår år in och år ut.

    För övrigt så stod det i rapporten jag hänvisade till i ett tidigare inlägg att visst förekommer det ibland att personer får vårdnaden om barnen fast de inte är lämpliga. Dessa fall utgör dock undantagsfall men då de ofta uppmärksammas i media så resulterar det i att dessa undantag blåses upp i media och folk får uppfattningen att det rör sig om mångdubbelt fler fall än vad det igentligen är
  • jannej

    Mary Lo skrev 2007-06-12 19:05:02 följande:


    Jag är fullständigt övertygad om att samhället i stort och även rättsystemet fortfarande lever på myten om att kvinnan per automatik är den bättre föräldern. Jag förstår inte hur man kan hävda annorlunda. Om man inser de förlegade könsroller som tvingas på oss, det arv vi alla bär från våra föräldrar och förfäder, de dolda fällor vi alla trampar i varje dag utan att tänka oss för; fällor som omedelbart placeras oss i köns- och statusfack - då bör man väl rimligen inse att detta även gäller rättsväsendet? Absolut är det så att män har svårare att hävda sig i vårdnadstvister (om vi nu för en enda gångs skull kan skippa att prata om de män som slår och våldtar...) och detta på grund av flera orsaker. Säkerligen har dessa orsaker ventilerats i tråden och det är väl knappast en nyhet för någon att män, precis som kvinnor är lika mycket fast i sin egen könsroll? I myten om hur en man ska vara? De som dömer i dessa vårdnadstvister är förvisso män och kvinnor av juridiken, men juridiken är ingalunda helt avskild från resten av samhället (eller dess värderingar) - tvärtom.Dock vill jag åter igen poängtera att saker och ting börjar förändras även på det här området och det ser inte lika svart ut som det möjligen gjorde förr om åren.
    Bra skrivet jag håller helt med dig.
  • morotsland

    Mary Lo: Självklart är rättsväsendet kraftigt genomsyrat av den genusordning vi lever i, ingen har väl påstått nåt annat? Det kan ju dock slå åt olika håll och leda till lite olika saker. Tidigare var det absolut så att mödrar i stor utsträckning premierades vid vårdnadstvister för att mammor ansågs vara bättre föräldrar per automatik etc men det har skett stora förändringar. Och det är många som menar att de förändringarna gått för långt och inte för kort, dvs att det är för svårt att få ensam vårdnad och inte tvärtom. Istället för att faktiskt se till barnets bästa ser man det som en rättvisatvist mellan föräldrarna.

    När det gäller hur genusordningen märks i rättsväsendet har vi ju också att ta hänsyn till att kvinnor som utsätts för misshandel och övergrepp inte blir trodda, att många menar (lite som jannej) att våld och incest knappt finns utan bara är påhitt av hämndlystna kvinnor, att många inte inser att våld mot mamman också är våld mot barnen etc.

  • morotsland

    jannej: "Fast om nu mannen av olika skäl inte anses kunna ta hand om barnen lika bra som kvinnan pga arbetssituation, tidigare erfrenheter av att sköta barn osv så är det väl hög tid att ändra på detta och inte fortsätta att köra på i gamla hjulspår år in och år ut."

    Ja absolut, genom att pappor redan från början är lika inkluderade i sina barns liv och tar lika mycket ansvar. T.ex. halva föräldraledigheten. Men inte genom att man av något slags rättviseskäl ger vårdnaden till den som varit MINST med barnen. Det är barnets bästa och inte föräldrarnas som måste stå i centrum. Jämför t.ex. med det fall där pappan rövade bort barnen till ett främmande land och när de väl återfanns efter många år fick han vårdnaden. Inte för att det var rättvist mot mamman som naturligtvis var förtvivlad utan för att det var det bästa för barnen som hade tillbringat mest tid med pappan (och dennes föräldrar) och inte längre kände mamman eller sverige som land.

  • blommanigbg
    KickStart skrev 2007-06-12 18:40:39 följande:
    Ja umgängesrätten kan man aldrig ta ifrån en förälder- om_inte_förälden utgör ett klart hot gentemot barnet.
    Jag vet hur det kan vara.. Då jag är mitt uppe i en vårdnadstvist.. Och ingen som bara har läst i nga tidningar...
Svar på tråden Män diskrimineras vid vårdnadstvister