Inlägg från: Patrik |Visa alla inlägg
  • Patrik

Moderatortråden

Jag får väl flika in här och bara säga innan det går överstyr med yttrandefriheten. Det här är en kommersiell plats och vi har valt att dra åt tyglarna än mer än vad lagen kanske tillåter i många fall och det har med att göra att lagstiftningens tolkning inte alltid är etisk rättvis när det gäller internetforum som t.ex. denna.

Vi har stiftat regler som utgår från den generella gångbara netiketten, helt sonika ta hänsyn till sina medmänniskor. Nivån och gränsdragningen går därför inte att fastställa exakt i alla situationer utan den varierar beroende på innehåll och syfte. Man ska helt enkelt inte störa den kultur som utvecklats i det område/plats man medverkar i. Det är därför oacceptabelt att posta inlägg om att man fick missfall och detaljerade beskrivningar om just det i gruppen "Väntar barn", även fast lagen (YGL) tillåter det. Det blir provocerande mot de som medverkar i den gruppen och den uppståndelse som man orsakar kan man få en varning för.

Vilka rättigheter man har i lagen i just våra forum saknar därför reell betydelse utan det är de villkor och policy som vi på redaktionen valt ska gälla. Det är inte alltid det är så enkelt att tolka och därför finns bl.a. moderatorer och vi på redaktionen för att upprätthålla dom. Vi är inte ensamma om detta, det är nästan idag en internetlag alla större webbplatser går efter för att inte skapa kaos med nättroll och andra elektroniska effekter av YGL.

Nu har jag väl skapat ännu mer förvirring, men för att göra det enkelt:
    - Det är våra medlemsvillkor och policy som gäller och de stiftas av redaktionen på Bröllopstorget som äger Familjeliv där jag sitter ansvarig.

Min uppgift är bl.a. att se till att så många som möjligt är nöjda och känner sig positiva med sin medverkan på våra forum. Jag har utsett några moderatorer som har god nätkännedom och som jag tyckt har en bra förmåga att oberoende besluta om olika ärenden. Det är inte alltid moderatorerna känner till exakt hur olika frågor ska hanteras, och då ska vi vara vägledande. Det här har väl fungerar ganska bra, men det är mycket teknisk hjälp som vi ska införa för att hantera det ännu bättre.

Äsch, nu flöt jag ut på annat på slutet, hoppas i alla fall jag blev förstådd!

• Patrik

Gör här ett klargörande ang. tillsägelse och varning...

Jag har nu uppdaterat forumpolicyn där det nu tydligt står vad skillnaden mellan dessa begrepp är.

Alltså en tillsägelse får man om man bryter mot kultur, beter sig illa åt, är störande eller är provocerande men som dock inte är tydliga medlemsbrott. En tillsägelse kan även göras direkt i en tråd utan att behöva behandla någon forumrapport, t.ex. för att styra upp en tråd som tenderar spåra ur, som moderator postar man ett inlägg där man begär förbättring.

Varning får man om man tydligt bryter mot medlemsvillkoren, trotsar tillsägelser eller medvetet utnyttjar tjänsten på ett helt fel sätt.

Informationssidan om moderatorernas roll är på gång jag har bara ännu inte hunnit med den vilket kommer underlätta då den sedan kan användas för att hänvisa till när en moderator möter kritik eller annat som rör dennes beslut.

• Patrik

[size=12][b]Jomenvisst[/b]

Det är en del av de nya plustjänsterna och nyheterna i bildgalleriet som håller på att testas just nu.[/size]

[i]Ni som är moderatorer kan också prova dessa funktioner, använd bbcode i inläggen eller presentationen.[/i]

• Patrik

PLUSTJÄNSTERNA kommer att dröja lite till pga att vi inte vill sälja in något som inte är komplett, räkna med minst några veckor till.

• Patrik

msblaise, om du uttrycker dig så pass dåligt att ditt inlägg tydligt kränker andra eller markant försämrar kvalitén på innehållet så finns det skäl att plocka bort det. Men generellt sett så följer och tolkar vi rådande netiketten och man är ganska fri att uttrycka sig som man vill, det är bara det att du själv måste ta ansvar för vad du skriver och på vilken plats det hamnar och själv se till att det inte blir störande.

Mitt råd är, skriv inte när du är jätte-jätte-jätte-arg, vänta en stund och samla dig så att du får mer kontroll på det du skriver annars sätter du kanske bara käppar i hjulet för dig själv. Det finns normalt inga förmildrande omständigheter som rättfärdigar något dumt man skrivit, en publicering är alltid en publicering.

Observera att din medverkan och sätt att skriva på också bygger upp din nätidentitet, den baserar man inte på hur man ser ut utan utifrån dina inlägg och det du bidrar med på webbplatsen. Att bli arg många gånger och skriva dumma saker färgar också av sig på hur andra ser på dina inlägg och det är kanske inte alltid man vill framstå som en arg människa. Något enstaka snedsteg är nog naturligt och acceptabelt och förstör inte din nätidentitet, men man måste ändå ansvara för det man skriver.

• Patrik

Enklast är att maila mig patrik@familjeliv.se om det är någon rubrik på ett inlägg som startar med en * som ni/trådstartaren vill ändra tillbaka.

I mailet skriv "Ändra trådrubrik", klistra in trådlänken samt skriv den nya rubriken.

• Patrik

Nu har jag fixat rapportlistan, höll på med den flera timmar nu. Förstod aldrig riktigt vad som var felet tillsdess jag hittade problemet. Hade gjort ett " tecken när det skulle varit ett '. Men det konstiga var att det alltid fungerade för mig så det visade sig att felkoden bara uppkom om man endast hade moderatorstatus. Nåja, det är fixat nu så nu ska det gå att genomföra  rapporter...

• Patrik
    Angel74, man ska bara posta inlägg där de passar bäst. Dvs det är inte tillåtet att lägga upp en tråd i flera grupper eller rubriker för att öka möjligheten till att få ett snabbare svar. Det gör bara att fler blir irriterade och det blir svårt för andra att bara läsa de inlägg som de intresserar sig av.

Anledningen till att det finns en uppdelning är framförallt att man ska som läsare kunna tillgodogöra sig den information/ämne man är intresserad av. Är man inte intresserad av graviditetsinlägg så blir det självklart irriterade om de t.ex. postas under Poesi rubriken.
  • Patrik

Det här med att det står (Inaktiv) på vissa meddelanden  är antagligen pga någon gammal filtreringskod och de inläggen ska normalt inte visas. Men iom att vi avskaffat reklamfiltren och lite andra filter så syns nu alla postade inlägg. Jag ska granska koden senare och fixa till det där.

Meddelanden i sin inbox/skickade mappar går just nu tyvärr inte att radera vi hann aldrig lägga in det innan det gick live för ett par år sedan. Vi har sedan dess jobbat på ett helt nytt meddelandesystem som kommer vara kopplad till en egen webbmail och där kommer det att finnas möjlighet att flytta och radera meddelanden som man själv vill. Det nya meddelandesystemet är 'state of the art', man kommer bl.a kunna SMS:a till andra medlemmar och hämta skicka mail till andra (ett helt webbmailsystem), man får sin signatur som emailadress. Min webbmailadress på Familjeliv blir alltså patrik@familjeliv.se.

Svar på tråden Moderatortråden