• poa

    Bakåtvänd livmoder -orsak till väntan?

    Förlorade våra tvillingar i februari i år i vecka 23 och känner en bråddjup sorg som förstärks nu då vi försöker att bli gravida igen och det inte går så lätt som man trott. Har två underbara pojkar som givetvis är en välsignelse i allt elände men önskan att bli gravid är så stark så jag tror jag blir tokig snart. Vid alla mina tre tidigare graviditeter så har det lyckats på första försöket men nu har vi försökt i fyra månader utan resultat vilket känns mycket jobbigt. Fick höra av min barnmorska att livmodern låg bakåt nu vilket den inte har gjort tidigare. Hon sa ingenting mer men nu har jag läst att det kan göra det svårare att bli gravid. Hjälp mig med liknande erfarenheter!

  • Svar på tråden Bakåtvänd livmoder -orsak till väntan?
  • Studerande84

    Jag har en bakåtvänd livmoder och har haft det alltid förmodligen. Jag blev tillsagd när de upptäckte det att det kunde göra det svårare att bli gravid. Så det är mycket möjligt. Dock har jag själv aldrig haft problem att bli gravid.

  • jagäraf

    Jag har också bakåtliggande/lutande livmoder och har utan några problem blivit gravid 10 gg. Har resulterat i 4 barn på jorden... Har dock läst att samlag bakifrån kan vara gynnsamt för graviditet om man har just detta fenomen.

  • Husmusen8

    Jag har också fått veta att jag har tillbakalutad livmoder och jag är i IVF svängen. Har frågat läkarna om barnlösheten kan bero på det, de har sagt att det inte har någon betydelse men nu vet jag inte vad jag ska tro när era läkare har sagt annorlunda. Dessutom har det ju faktiskt inte lyckats för mig.

  • kaisavarg

    Har det också. ettan tog det ett år, tvåan 3 månader.

  • kantarellkisse

    Har också bakåtriktad livmoder och alltid haft, fick veta det vid min första gynundersökning när jag var 15 år. Det har visat sig att både mormor och mamma också har det och jag har frågat gång på gång till varenda gyn jag haft om det påverkar fertiliteten, mamma och mormor fick inte direkt barn på löpande band (mild underdrift...) Men alla gyn har sagt samma sak: Det har ingen inverkan. Undantaget var att en la till att det kunde vara ett problem om jag fick ont när han drattade i livmodertappen... Men annars så skulle det inte betyda något, spermierna nosar sig fram till tappöppningen och även om en del förirrar sig upp i bukhålan skulle det inte vara något allvarligt (alla har vilsegågna spermier, båkåtriktade eller inte). Nu försöker jag mha insemination och då borde det inte spela någon roll alls.

  • trippelmorsan

    hej jag har en bakåtvänd livmoder, eller bakåtmusad som man säjer härhemma.
    jag har fött tre barn och dom gick jag fullgången tid emed och ävengick över tiden med alla tre samt fick sättas igång och tas hål på hinnan. så jag tror inte alls det påverkas att du föder barn. kanske det är tvärtom. den kanskse skyddar tom.
    lycka till kram karin

  • MirjaochJolinesMamma

    Jag har bakåtvänd livmoder. 1:a barnet tog 9 månader att göra, vattnet gick i v27 hon föddes i v.31. Andra barnet tog sig direkt, föddes i v. 38, trots att det var en riskgraviditet, med förtidiga sammandragningar, värkar och en tidigare premisförlossning. Men har aldrig hört att det skulle vara svårare.

Svar på tråden Bakåtvänd livmoder -orsak till väntan?