• Anonym

Vad har ni i lön???

Eftersom det i Sverige är så känsligt att prata om vad man har i lön ställer jag frågan här till er där alla kan vara anonyma.

Jag själv är lärare och har 19 300 i månaden.

Vad har ni?

• Svar på tråden Vad har ni i lön???
  • Proffset

Personlig assistent på 22 år. 15 300 kronor/månad. Ingen utbildning. Gick samhäll på gymnasiet, och började på detta jobb för nu tre år sedan. Jobbar här tills jag ska börja på högskolan.

• Anonym

Systemadministratör, 19000:-/mån. Ej utbildad, inga studieskulder.

• FeuerKind

Är både undersköterska och massör. Som undersköterska tjänar jag mellan 15000-18000 i månaden, på en heltid, beroende på vart jag arbetar, med andra ord skamligt dåligt betalt! Som massör ligger min heltidslön mellan 30 000-40 000, beroende på om jag är inhyrd hos någon, har eget eller jobbar hemma.

• Anonym

Läkare med 6 års erfarenhet, ca 300 högskolepoäng. 30 450/månad, kan tjänta 50-100 000 extra/år beroende på hur mycket nattarbete, hyrläkararbete på ledig tid jag orkar med.

• penapöna

Till den anonyma som undrar varför jag har a-kassa och är läkarsekreterare. Här i Stockholm är det för tillfället ett överskott på läkarsekreterare, så det är inte helt lätt att få jobb, dessutom har jag bara arbetat som det i 6 månader, så jag är säkert inte den första de väljer när 100 st med mer erfarenhet söker.

• Anonym

penapöna, jag som frågade. Då förstår jag. I Västsverige och södra Sverige är det tvärtom och har varit så åtminstone uppåt tio år på de stora orterna. Det beror på att många utbildningar har lagts ner. Det berodde dels på att man trodde efterfrågan skulle minska och dels på att man startat tvååriga KYR-utbildningar på högskolor som dels har färre platser, dels inte blivit någon jättesuccé. Tanken var att KYR-utbildningarna skulle leda till mer kvalificerade arbeten medan behovet ute i verksamheterna fortfarande är av "vanliga" sekreterare.

Det är klart att erfarenhet är meriterande men här i Göteborg får arbetsgivarna ibland inte ens sökande när det är vik det gäller. När min kompis bytte jobb förra året var det tre personer varav två med erfarenhet som sökte hennes fasta tjänst. Därför har också lönerna stigit mycket sedan jag slutade för några år sedan.

• Miao

Jag är nyexad 4-9 lärare och har 21500 spänn i månaden.- Vilket är ganska ok för att vara en ingångslön. /
    mia

• Mausiii

Teknisk översättare - 19 000 efter 8 år i yrket...

• mimmi

Vill bara säga att jag är en av de högavlönade anonyma som skrivit tidigare...
    Jag är inte anonym för att jag skäms för att jag har hög lön. Tvärtom är jag mycket tolt över min lön och mitt yrke.
    Har utbildat mig, men också gått den långa vägen från botten.
    Anledningen till att jag tidigare varit anonym är som någon skrivit tidigare att jag inte vill uppge mitt yrke och lön tillsammans med mitt nick eftersom jag vill behålla en viss anonymitet här på FL. Någon som känner mig skulle lätt kunna lista ut vem jag är.
    Ingen katastrof förstås, men föredrar den anonymitet man har ändå.

• mimmi

stolt är kanske mer ordet jag ville skriva...

Svar på tråden Vad har ni i lön???