• Anonym

Vad har ni i lön???

Jag tjänar ca 30' och min sambo 35'. Dock känner jag mig inte rik för det, pengarna är slut efter räkningar, bolåneräntor, autogiron och CSN betalningar... man måste ju i denna tråd ta i beaktande var alla bor med. Det kan variera oerhört i matkostnader och boendekostnader i landet. Själv bor jag i Stockholm, och eftersom jag inte vill pendla en timme per dag så har jag från gymnasievalet varit medveten om att jag måste tjäna bra för att kunna bo i Stockholm. Egentligen ville jag gå Musik eller Drama eller nått kul på gymnasiet, men det blev Natur... (vilket var kul det med), när jag var yngre ville jag bli barnmorska eller jobba på dagis... men det valde jag bort pga lön med mera... så det blev ingenjörsstudier istället... och så här i efterhand ångrar jag inte det alls, eftersom jag trivs jätte bra med det jag gör. Men ni som inte tycker man ska välja jobb efter lön ska väl inte då heller klanka ner på folk som inte tycker som ni... Jag tycker också att sjukvårdspersonal, lärare och dagispersonal tjänar uruselt och jag skulle gärna se en förändring i detta.. tyvärr har ju staten inte så bra finanser just nu.

• Anonym

Jag jobbar på ett dataföretag med marknadsföring.Kommer direkt från gymnasiet och har jobbat i 8 månader.
    Har 15 500 kr i månaden.
    Min man är Civ ingenjör och tjänar 30 000 kr.
    Inga studieskulder då min man bodde hemma under sin studietid och rå jobbade samtidigt.
    Ska börja plugga snart och är så pass priveligerad att jag inte heller behöver ta studielån.

• Anonym

Civilingenjör inom byggbranschen 24000kr/mån

• Anonym

Jag tjänar 30' och jobbar med programmering och systemutveckling. Jag har en kort högskoleutbildning och drygt 10 års erfarenhet, bla i konsultbranschen, i bagaget.

• Anonym

Häftig diskussion!
    Min inkomst varierar beroende på hur mycket jag jobbar, men mellan 10000-15000.
    Har tidigare varit projektanställd inom kommunen och tjänat 15000+ traktamente, det blev ca 18000.
    Just nu är jag arbetslös med a-kassa på drygt 8000.
    Men så har jag extraknäck som gruppträningsinstruktör ca 2000/månad och en liten "sidoinkomst" som frisör.

• Anonym

Ekonomiassistent - 24 000 kr/mån

• Anonym

Jag jobbar som forskare och tjänar 27000 kronor det tycker jag är rätt OK

• Anonym

Gymnasielärare, nyutexad, 19800 kr i månaden. Det är rätt lågt efter 5 års högskoleutbildning tycker jag, men det visste jag ju innan.

Måste säga att jag blir arg när jag ser missunsamma kommentarer av typen "ni som jobbar på bank gör väl ingenting viktigt och ändå tjänar ni så mycket". Tacka 17 för att man väljer att var anonym när man får såna reaktioner på hur mycket man tjänar!

Visst, många jobb inom offentlig sektor är underbetalda, men det är som många tidigare påpekat skillnad på offentlig och privat sektor. Om lönerna sänks i privat sektor så innebär _inte_ det att lönerna i offentlig sektor höjs! Tvärtom faktiskt. Ju högre löner till privatanställda, desto mer skatt betalar de vilket i slutändan faktiskt är förutsättningen för att offentligt anställda ska få nån löneförhöjning överhuvudtaget. Sluta vara så himla missunsamma och rikta energin mot facket och arbetsgivaren istället.

• Anonym

Controller. Hade 22000 i ingångslön för 3 år sedan var nöjd. Sedan började min branch att gå dåligt. Har nu 25700 och är inte speciellt nöjd. Funderar på att göra något annat efter föräldraledigheten (om någon vill ha en småbarnsmamma)

Svar på tråden Vad har ni i lön???