Vad har ni i lön???
Tycker att man har rätt att generalisera ibland... Att sjuksköterskor och dagispersonal har för låga löner. Att bankfolk tjänar för mycket. Det innebär inte att detta gäller ALLA inom samma grupp. Sedan är jag glad för att tex sjuksystrar valt sina jobb! Och sopgubbar och... Någon måste ju, eller hur?
Jag har själv jobbat inom bank. Inom branchen låg man ganska normalt till, var väl aldrig riktigt nöjd för det fanns alltid de som tjänade mer... Girighet minsann. :) Jämfört med andra utanför den världen så tjänade man ganska bra! (I dagens penningvärde skulle det bli ca 28' mån) Trivdes jag? Jobbet blev för inrutat för min del... Sade upp mig...
Pluggar, Master (5år) och måste starta eget då det inte finns någon som anställer oss mer än till mindre projekt möjligen. Med lite extrajobb som kursledare mm kanske man kommer upp i 12'... brutto fortf! (Är mödan värt detta? Vet inte än...!)
Förresten tycker jag inte att lönen helt kan relateras till om man har högskoleutbildning eller inte. Efter fem år på högskola samt fem år på arbetet jämfört med en kollega som jobbat sig upp under 10 år: kanske har man samma erfarenheter och borde därför ha liknande lön? Att studera är frivilligt, ett eget val som några nämnt tidigare ang låga löner... Och visst, vissa yrken måste man plugga till! En läkare är värd sin lön tycker jag tex. Men en bibliotekarie t ex får svårt att betala tillbaka sina studieskulder, så visst är det skevt.
Och visst kommer jag att få påhopp... Men jag menar trots allt inte att hoppa på någon enskild individ! Man vet själv om man är värd sin lön eller inte. Man får jämföra med andra utanför sin egen branch för att inte bli för blind kanske. Tycker att det är kul att se att några tjänar riktigt bra här! (Även om jag inte vet vilka prestationer som krävs..)
Tänk om alla fick samma lön, oavsett yrke... (Kan man ju fundera på om man orkar...)