Vad har ni i lön???
Jobbar i vården som SSk och tjänar på 75% 16500
Jobbar i vården som SSk och tjänar på 75% 16500
Webbdesigner 24 000 kr/mån
Doktorand med 6 års universitetsutbildning i baget: 13500 kr i utbildningsbidrag, skattepliktigt men sociala förmåner ingår ej, dvs föräldrapenning grundas ej på detta belopp utan på de futtiga 3500 kr jag har i assistenttjänst
Förhoppningsvis får jag behålla utbildningsbidraget under mammaledigheten.
Läkarsekretare med 15 800 före skatt... lågt som tusan... :o(
Jag är arbetslös och får 4900:- att leva på...
Jag är arbetslös och får 4900:- att leva på...
Inget lyx, inga nya kläder, absolut ingenting.
Undrar när jag ska få råd att köpa nya byxor? Alla andra är det hål i...
lärare är jag. Har urusel lön 17860kr, enligt mig själv ät jag värd mer, minst 19 000.
Jag tycker att vi överutbildar folk på löpande band i Sverige, det finns helt enkelt inte så många kvalificerade jobb att få. Hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag ta mig sjutton blivit VVS:are istället utan studielån! Visst, det är tungt jobb, men goddammit vad de håvar in!
För mitt nuvarande jobb krävs bara 1/3 av den universitetsutbildning jag har och det är strid på kniven om de få tjänster som faktiskt är kvalificerade och ger möjlighet att avancera. Typ jag och mina väninnor med liknande utbildning sitter i olika delar av landet och söker samma förbaskade jobb på samma företag, så liten är marknaden. Och det var det ingen som sa när vi valde utbildning en gång, då var det guld och gröna skogar och oändlig expansion att vänta inom branschen ifråga.
Lika lurade måste de känna sig som nu går ut som systemvetare och började plugga under IT-boomen, inte stor chans att en gröngöling därifrån får jobb just nu, tyvärr.
Jag tycker att staten skulle styra upp hårdare hur många man utbildar till olika yrken och jag håller med någon här som skrev att meningen med utbildningssystemet inte är att vi ska ha världens mest välutbildade snabbmatspersonal. Hur många arbetslösa optimister med blandade A-kurser och maxade studielån behövs det egentligen i samhället???
Jag jobbar inom kultursektorn och har utbildat mig länge. 8 år varav 5 på högskola vilket gett mig studielån på över en halv miljon. Som tack för detta får jag 20 000 kr i månaden och när jag sen går i pension kommer jag att få ut lika mycket som en som aldrig jobbat en dag i sitt liv!
Isn't it bliss?!
Att vi dessutom måste bekosta barnomsorgen själva på kvällstid eftersom det inte är "normala" arbetstider enligt dom som bestämmer är också en liten löneförmån som vi har. Men det är klart...vi utför ju inte ett livsviktigt arbete i samhället. Vi roar ju bara människor och sätter guldkant på deras fritid...
MEN...jag klagar inte för jag har det härligaste jobbet jag kan önska mig! Jag är stolt över det jag gör och njuter av att få hålla på med det jag tycker är roligast i hela världen! DET är det viktigaste för mig!
Jag jobbar som text och bildproducent. Har jobbat på samma jobb i 5 år och kan allt som har har med mina arbetsuppgifter att göra. Tjänar idag 19000kr facket rek för 1 år sedan 21000kr + övertidsersättning.