• Anonym

Vad har ni i lön???

Blev färdig med läkarutbildningen för drygt ett år sedan. Har sedan dess haft ett ettårsvikariat som underläkare, 21000/mån. Börjar så småningom AT-tjänstgöring, 21500/mån, i ca två år. Kan efter detta kanske räkna med en lön på strax över 30000/mån. Dvs 3-6 år efter examen, beroende på hur många barn jag lyckas tillverka under tiden.

• Anonym

Allt är ju relativt. Jag tycker inte det är någon fantasilön att gå in på 17 300 som sjuksköterska men jag känner sjukgymnaster som har samma utbildningstid och accepterat ingångslön ett par tusenlappar under det. På sjuksköterskor är det ändå brist på de flesta håll så att det går att få upp lönerna genom att välja annan arbetsgivare; med sjukgymnaster är det tvärtom, många får flytta för att alls få en anställning.

När jag är klar med mina studier i biblioteks- och informationsvetenskap kommer jag att ha en magisterexamen (alltså minst 4 års studier med magisteruppsats). Jag hoppas förstås på det bästa men trots att facket rekommenderar att inte ta mindre än 22 000 vet jag kursare som tagit löner under 17 000, även i bibliotekssektorn behöver många flytta eller pendla. En kompis tackade nej till en erbjuden tjänst - heder åt henne - för att arbetsgivaren visserligen gärna ville ha henne men inte hade "budget" att ge henne de 18 000 hon hade satt som minimum och som bara ligger en tusenlapp över den lön hon redan har som kontorist utan krav på formell utbildning.

Precis som sjuksköterskorna (som ändå lyckats dra iväg på senare år) dras vi med en lönebild som skapats under generationer där kollegerna bestod av övre medelklasskvinnor (och -män) som redan var försörjda och ville ha något att sysselsätta sig med.

• Anonym

Alla ni som skrivit här, är det era löner FÖRE skatt eller efter?

Jag skriver FÖRE skatt.
    Jag jobbar som elev/personligassistent och har jobbat mig från 13.700 till 15.550 på heltid. Nu har jag uppehållstjänst och jobbar 75% och har en lön på 10.000. Jag får ut ca 7.000. Som ni förstår KAN man inte leva på det så jag jobbar extra inom handeln där det är bra OB-tillägg. Tjänar 97 kr/timme och jobbar oftast lördag och söndag. Lördag är det 100% i OB efter kl. 12.00 och hela söndagen är det 100% OB.

Det resulterar i en lön på kontot på ca. 8.500-9.000 och min man får ut ca 10.000 på att vara lagerarbetare i kylrum med extra kyltillägg.

• Anonym

Det var jag som uttlade mig om att jag tycker att sjuksköterskor tjänar bra, vilket jag förstås också tycker att de ska. Jag är själv jurist (4,5 års utbildning) och min ingångslön (ej förhandlingsbar) var 15 000 kr för tre år sedan. Jag jobbade då, liksom nu på en domstol. Jag tjänar idag ungefär lika mycket som de sjuksköterskor som jag har läst om här inne med motsvarande år i yrket. Jag har oregelbunden arbetstid (inte heller det är förhandlingsbart), vilket betyder att jag måste jobba så länge det finns akuta saker att göra utan kompensation i vare sig tid eller lön. Detta innebär i genomsnitt en timmas övertid om dagen. Jag tycker att jag har en bra lön men när jag jämför mig med folk i den här tråden som jag trodde hade så otroligt mycket sämre så ser jag att vi inom domstolsvärlden har en (jämförelsevis) ganska normal lön...jag som trodde att vi tjänade bra...

• Anonym

När man talar om löner handlar det alltid om bruttoinkomsten, dvs FÖRE skatt.

• Anonym

Verksamhetsutvecklare inom Telecom/ITbranschen. 23500 och med möjlighet till bonus på ca. 40 000 per år. Ingen utbildning utan slit och rätt plats vid rätt tillfälle.

• Anonym

Jobbar på fackförbund med arbetsrätt och tjänar 25100 kr/mån.

jag har även haft möjlighet att byta ut viss löneökning mot att få minskad arbetstid, vilket känns jättebra nu när vi ska ha barn.

• Anonym

Är högstadielärare och tjänar 21433 kr per månad. Ska löneförhandla i april igen. Jag har jobbat i exakt 2 år. Kram

• Anonym

Jag arbetar som redovisningsassistent och har 19000:- i månaden. Har påbörjat lite universitetsstudier men tycker ändå min lön är skit. Det är ju jag som gör allt då min arbetsgivare är mer eller mindre hemma med barn. Vet ju att hon plockar ut en lön på lätt 35000:-, så nog har hon råd att betala mig mer. Men jag är ju en mesig tjej som inte vågar be om för mycket........

• Anonym

Jag arbetar på ett stort int. företag som skadehandläggar och kvalité assistent och tjänar 18.000kr/mån.

Vilket är rent ut sagt skit. Varför: jo, alla "assistenter" av olika slag på detta företag tjänar minst 22.000kr.

Plus att de flesta (8 pers.) jag är "assistent" åt ska ha "hjälp" med allt, även sånt som jag inte har betalt för att göra. De (1 som är utbildad) tjänar minst 35.000 kr i månaden och här sitter jag o gör allt.

Hade det dock varit ett annat jobb hade jag aldrg klagat, men man måste jämföra sig med de som jobbar med en.

Studieskuld på 46.000kr (en utb. som jag aldrig gick klart)

Svar på tråden Vad har ni i lön???