Vad har ni i lön???
Anonym 464515,
Jag förstår i och för sig mycket väl hur du känner inför klagomål över låga inkomster från sådana som tjänar mer än du. Jag känner ofta detsamma. Men jag tycker även det beror på bakgrunden och om er bakgrund vet jag ju inget. Jag tjänar, på vetenskapsbibliotek, liksom din sambo cirka 17 000, min sambo mindre. För tillfället är jag föräldraledig och får ut knappt 9 000 i månaden. Vi bor i storstad så köpa hus kommer aldrig att bli aktuellt med våra inkomster (bo långt ut på landet där arbetstillfällen i branschen saknas och tvingas till dyr och miljöförstörande bilpendling är inget som lockar oss). Vi har ingen bil och planerar inte att skaffa någon. Pendling med lokaltrafik tre kvart om dagen till jobbet är normalt.
Liksom du säger jag att vi inte har dåligt med pengar, och vi unnar oss sådant vi vill ha. Men det är ändå så att jag med mina 17 000 sitter med studielån för en magisterexamen (4 år) och för närvarande 200 000 i studieskuld som ska betalas regelbundet, även med föräldrapenning. Det är också något att ta med i beräkningen. Jag klagar inte för jag visste hur arbetsmarknaden såg ut innan jag studerade. Men man kan inte bara se på inkomsterna. Det är stor skillnad att sitta med höga studielån mot att som gamla skolkamrater jag har få ut samma och högre lön efter bara gymnasiestudier. Faktum är att den som har 16 000 efter gymnasiestudier förmodligen får ut mer pengar än den som har 22 000 efter längre utbildning och i det perspektivet kan man ändå tycka att man har låg lön även om den är högre än för någon annan.