Vad har ni i lön???
Eftersom det i Sverige är så känsligt att prata om vad man har i lön ställer jag frågan här till er där alla kan vara anonyma.
Jag själv är lärare och har 19 300 i månaden.
Vad har ni?
Eftersom det i Sverige är så känsligt att prata om vad man har i lön ställer jag frågan här till er där alla kan vara anonyma.
Jag själv är lärare och har 19 300 i månaden.
Vad har ni?
Jag är tydligen högbetald då silkya eftersom jag är anonym med mina 16 800.
Anonym 22:40, de flesta av oss är dåligt insatta i vad andra yrken egentligen gör och det är alltför lätt att döma ut andras jobb som inte riktiga jobb. Min examen kräver magisternivå och när jag har sommarjobbat har jag fått höra saker som "jag trodde inte man behövde några särskilda studier för att arbeta på bibliotek" och "FYRA år för att LÅNA UT BÖCKER???" Det värsta är nästan att de plötsligt blir väldigt förstående när de hör att jag kan bygga upp databaser, för även om de inte vet vad det heller innebär förstår de så väl att DATORkunskaper kräver studier... (obs ironi)
Jag tycker också att vårdjobben är jätteviktiga och att många av dem är skamligt underbetalda men jag kan också tycka att många "riktiga" manuella jobb är väldigt överbetalda jämfört med vilken utbildning som krävs. Min tjugoåriga systerdotter som precis gått ut gymnasiet och börjat med rutinjobb på Volvo tjänar mycket bättre än vad jag gör, men det är förstås upp till Volvo att bedöma vad de vill ge.
0 kr. är arbetslös, och studerade för länge innan jag hoppade av för att få a-kassa. man kan alltså säga att jag är för välutbildad...
Silkya: Jag tänkte oxå på att de flesta som inte är anonyma tjänar lite sämre....
Jag har aldrig haft problem med att tala om vad jag har för lön...!
systemtekniker...18000.
Jag är arbetslös men har ut 8580 från A-kassan
Tidigare företagssamordnare i IT-branschen, 27 000.
Numera mer normalavlönad, 20 000.
Och 400 000 i studielån.
Det går upp och ner men det var roligt så länge det varade.
Är Ma/NO-lärare och tjänar 20000:-/mån (hoppas löneförhöjningen ger något).
Fritidspedagog, jobbar på behandlingshem. 22000/ mån inklusive OB. Har 160 000 i studieskuld.
Trådstartaren här.
Oj, så många svar!
Jag menade vad man har i bruttolön, alltså innan skatt.
Jag arbetar med de yngsta barnen i skolan, sjuåringarna. Lär dem läsa, skriva, räkna och lär dem en hel del om moral och etik, förbereder dem för ett liv så småningom utanför skolan. Har arbetat i tre år som lärare. Har mycket utbildning, både på lärarhögskola och universitetsstudier under flera år + annan arbetslivserfarenhet. Har ca 400 000 i studieskulder.
Mycket intressat att jämföra olika arbetsgrupper. Det jag spontant tänker är att de som sliter inom vården, skolan etc har för låga löner, medan de som arbetar som säljare, it-människor, reklamnissar, politiker, chefer, ekonomer etc har i många fall alldeles för hög lön i förhållande till vad de gör. Man kan inte enbart säga att t ex chefer har så mycket ansvar, för det har jag som lärare också och för att inte tala om de som jobbar inom vården.
Löneskillnader som är orättvisa kan få mig att bli riktigt irriterad.
Jag har valt mitt yrke eftersom jag känner att jag trivs med barnen och utvecklas som människa. Jag har inte valt mitt arbete efter lönen.
Jag har 15280 tror jag att jag har kommit upp i nu efter en massa slit
Jar fått den lönen i dag som jag ville ha när jag började för snart 6 år sen
Men tog jobbet för att jag inte fick ngt annat. Hellre låg lön än att vara arbetslös.