• Anonym

Vad har ni i lön???

Eftersom det i Sverige är så känsligt att prata om vad man har i lön ställer jag frågan här till er där alla kan vara anonyma.

Jag själv är lärare och har 19 300 i månaden.

Vad har ni?

• Svar på tråden Vad har ni i lön???
  • Anonym

Varför är högavlönade anonyma - tja, troligen för att de som jag är rätt less på att läsa sånt som att "...de som arbetar som säljare, it-människor, reklamnissar, politiker, chefer, ekonomer etc har i många fall alldeles för hög lön i förhållande till vad de gör..."

Jag tycker det är viktigt att uppvärdera en del yrken inom vården, men inte alla. Det raljeras om ekonomer - nå, om inte _bra_ ekonomer finns på era förvaltningar så hanteras pengarna troligen sämre => lägre lön och mindre resurser till det ni håller på med. Som varande "IT-människa" kan jag tydligt se att det jag gör har en stark koppling till effektivitet och hjälpmedel vilket också skapar större möjlighet att faktiskt ägna sig åt det som är väsentligt t.ex. inom vården. Med bra stödsystem slipper ni administrera och kan ägna er åt patienterna!

Goda löner till politiker är en förutsättning för att inte duktiga ledare ska välja andra sysselsättningar (som t.ex. förtagsledning) av rent krassa ekonomiska motiv. För mig skulle det vara ett nedköp ekonomiskt att sätta mig i riksdagen utan det skull jag göra av idealistiska skäl i så fall och jag är inte extremt välbetald på mina ca 40.000.

• Mialia

Vill bara säga grattis till de tjejer som lyckas få en hög lön. Visst är det skam likt att vi som jobbar med människor i vård eller behandling ofta har pisslöner. Men jag blir ju inte mer välbetald för att civilekonomen tjänar mindre, eller?

Jag har två utbildningar, studieskulder på 330000kr som jag aldrig kommer kunna betala av. Tycker min lön på 18000 kr är alldeles för lite. Jag tjänar ändå mer betalt än 3 av 5 män på mitt jobb som har fler års erfarnehet än jag (jag är ensam kvinna). Och det tycker jag oxå kan vara lite orättvist mot dom...