• Anonym

Vad har ni i lön???

Eftersom det i Sverige är så känsligt att prata om vad man har i lön ställer jag frågan här till er där alla kan vara anonyma.

Jag själv är lärare och har 19 300 i månaden.

Vad har ni?

• Svar på tråden Vad har ni i lön???
  • Anonym

Varför är högavlönade anonyma - tja, troligen för att de som jag är rätt less på att läsa sånt som att "...de som arbetar som säljare, it-människor, reklamnissar, politiker, chefer, ekonomer etc har i många fall alldeles för hög lön i förhållande till vad de gör..."

Jag tycker det är viktigt att uppvärdera en del yrken inom vården, men inte alla. Det raljeras om ekonomer - nå, om inte _bra_ ekonomer finns på era förvaltningar så hanteras pengarna troligen sämre => lägre lön och mindre resurser till det ni håller på med. Som varande "IT-människa" kan jag tydligt se att det jag gör har en stark koppling till effektivitet och hjälpmedel vilket också skapar större möjlighet att faktiskt ägna sig åt det som är väsentligt t.ex. inom vården. Med bra stödsystem slipper ni administrera och kan ägna er åt patienterna!

Goda löner till politiker är en förutsättning för att inte duktiga ledare ska välja andra sysselsättningar (som t.ex. förtagsledning) av rent krassa ekonomiska motiv. För mig skulle det vara ett nedköp ekonomiskt att sätta mig i riksdagen utan det skull jag göra av idealistiska skäl i så fall och jag är inte extremt välbetald på mina ca 40.000.

• Mialia

Vill bara säga grattis till de tjejer som lyckas få en hög lön. Visst är det skam likt att vi som jobbar med människor i vård eller behandling ofta har pisslöner. Men jag blir ju inte mer välbetald för att civilekonomen tjänar mindre, eller?

Jag har två utbildningar, studieskulder på 330000kr som jag aldrig kommer kunna betala av. Tycker min lön på 18000 kr är alldeles för lite. Jag tjänar ändå mer betalt än 3 av 5 män på mitt jobb som har fler års erfarnehet än jag (jag är ensam kvinna). Och det tycker jag oxå kan vara lite orättvist mot dom...

Nu ska jag ut och shoppa upp den stackars lönen jag har iaf *ler*...
    >Trevlig helg

• Anonym

Jag är högavlönad för första gången i mitt liv! Tjänar 33.000 före skatt och får ut ca 24.000 beroende på förmånliga skattevillkor där jag arbetar (skattar inte i Sverige). Innan jag fick det här jobbet hade jag tre olika jobb för att försörja mig och för att kunna betala lån och räntor. Idag lever jag i himmelriket! Försöker spara så mycket pengar som möjligt till senare, när mitt kontrakt där jag jobbar nu går ut. För sen är det åter till ett mycket lägre betalt arbete här hemma

Det är fruktansvärt att pengar betyder så mycket. Bara att för ett tag få släppa oron över få ekonomin att gå ihop... Ibland tänker jag att den stressen som fallit bort är en av anledningarna till att jag (äntligen) blev gravid.

• Anonym

Hej!

Jobbar som säljare/projektledare och har 28660 kr/månad.

Det är väl jättebra att det finns människor som väljer att jobba i de lågavlönade yrkena, men jag har ändå svårt att tro att det är särskilt många som väljer yrke efter lön. Man väljer väl ett yrke utifrån intresse och vad man är bra på?

Dessutom tror jag att många av de lågavlönade yrkena är sk "kvinnoyrken" och det är väl allmänt känt att kvinnor är betydligt mycket sämre på att "sälja" in sig själva och förhandla upp sina löner i jämförelse med män.

....med risk för att bli påhoppad

• trollstina

När jag börjar på mitt nya jobb nu så kommer jag att tjäna 15500, men om det blir förkängning i sommar så ska vi löneförhandla igen.

• Anonym

anonym 09:42
    du har alldeles rätt i att kvinnor är urusla på att sälja in sig själva och begära bra lön. Vi tycker ofta inte att vi är värda så mycket. Många av de kvinnodominerande yrkena är ju oxå omsorgsyrken. Det är lite Florence Nightingale symdromet över det hela. DVS att det inte är för lönen man arbetar utan för att man gör en skillnad och hjälper människor.
    Detta medför ju hög risk att bli uttnyttjad av vinstgiriga chefer...
    förjävligt

• Lilla Sofia

Hej!

Ok, jag tänker inte vara anonym, men jag vill oxå påpeka att jag här i tyskland oxå måste betala sjukpenning, vilket utgör 3000 SKR i månaden! (av min nettolön!!) och pension på ca 2500 SKR. Allt detta ingår ju som bekant när ni i sverige betalar skatt!! 3 100 euro har jag (ca 30 000) för att arbeta som Konstruktör med maskiningenjörs utbildning och 1 års erfarenhet inom ett väldigt mansdominerande yrk. När prov anställningen är över får jag 3 400 euro. Låter säkert massvis, men efter münchen hyra, studieskulder och flygresor till sverige försvinner en stor del. Men jag älskar mitt liv.

Varför ursäktar jag mig? Jo, för att ofta får man pikar och oförstående komentarer.

• Anonym

Varför värderas det högre och anses vara viktigare att arbeta med siffror, pengar, web-sidor, reklamtexter? Man behöver inte vara mer smart, kunnig, ansvarstagande, stresstålig etc för att klara av dessa jobb. Dessa höga löner är inte motiverade. Möjligen är det motiverat med en hög lön eftersom de som arbetar inom dessa branscher ofta arbetar mycket, är karriärister under en tid då de försummar sina familjer, barn och som så småningom klappar ihop utbrända och socialt förstörda eftersom yrket tagit knäcken på dem. Då kan det ju vara bra att ha arbetat ihop en bra lön så att de kan leva på sin sjukkassa. Hög lön är inte detsamma som lycka. Det viktiga är att man känner att man trivs på sitt arbete och gör en insats i samhället. Och det gör oftast inte en it-nisse eller en börsmänniska.

• Anonym

Varför är man anonym, bl.a ja av anledningar som dessa...

Citat:
    " ANONYM 21:09 Så mycket pengar för att berätta för kunderna vilka lån dom ska ta? Haha, vi skulle alla få jobb på bank. De personer som gör de riktigt bra jobben (som bla inom vården som nämns här) skulle behöva ha så mycket betalt för de gör en riktig god gärning!! "

... och...

Citat:
    "Varför värderas det högre och anses vara viktigare att arbeta med siffror, pengar, web-sidor, reklamtexter? Man behöver inte vara mer smart, kunnig, ansvarstagande, stresstålig etc för att klara av dessa jobb. Dessa höga löner är inte motiverade."

Nu är det som det är. Jag tycker också att vårdyrket har makabert låga löner, en ren skam alltså. Det är ett s.k. kvinnoyrke, och lågavlönat. Mycket beroende på att kvinnor är dåliga på att ta för sig.

Ett bra exempel är dock de sjuksköterskor som sa upp sig och tog jobb på ett bemanningsföretag med flera tusen mer i månaden.
    Samma sjukhus som de tidigare jobbat på var tvungna att ha sköterskorna och fick snällt anlita dem via bemanningsföretaget.
    Bra tycker jag, det går att sätta press om man bara ger sig f*n på det och inte tiger och klagar i kafferummet.
    Även innan man utbildar sig vet man väl också hur lönerna ligger inom yrket? Det är ju ett aktivt val man gör, väljer att utbilda sig till ett lågavlönat yrke.

Som sagt, jag tycker också att det är rena skiten att vårdande yrken i många fall är så dåligt betalda. Vad ska vi göra åt det?

• Anonym

Vi IT-nissar tjänar (eller tjänade) bra för att vi drar (drog) in mycket pengar till företagen. Just nu är ju många i branschen arbetslösa eller har fått sänka sina löner, men när det gick som bäst och vi kunde dra in uppåt 2 000 spänn/timme åt företagen så tycker jag att det var fullt rimligt att vi också hade bra löner så att inte alla penger gick till ägarna. Själv har jag ca 32 000 kr/månad, och ett studielån på nästan 400 000 kr.

Svar på tråden Vad har ni i lön???