Vad har ni i lön???
Eftersom det i Sverige är så känsligt att prata om vad man har i lön ställer jag frågan här till er där alla kan vara anonyma.
Jag själv är lärare och har 19 300 i månaden.
Vad har ni?
Eftersom det i Sverige är så känsligt att prata om vad man har i lön ställer jag frågan här till er där alla kan vara anonyma.
Jag själv är lärare och har 19 300 i månaden.
Vad har ni?
Sitter som ekonomiansvarig på ett "litet" privat företag. (utbildad till barnskötare ;-D ... men jobbat mig upp där i 12 år). Jag tjänar 18 620 kr/mån.
Jag är lärare och tjänar 22 000 kronor i månaden efter 5 år i yrket. Började på 15 000 så jag är mer än nöjd med tanke på att det är den offentliga sektorn jag arbetar i.
Lorelei,
Jag känner högskoleingenjörer (3 år) i Stockholm som har samma ingångslön som du. Ursäkta, är lite trött på gnället om låga löner inom vård och skola. Visst, många är underbetalda, men andra har samma löner som ingenjörer med motsvarande längd på utbildning och yrkeserfarenhet.
Jag är skådespelare och känar just nu 20 500 i månaden men då tillkommer ob och traktamente och lite sånt. Eftersom jag frilansar är mina inkomster extremt olika från månad till månad och mellan olika år. Upp som en sol och ner som en pannkaka....
Jag är väl inte direkt högavlönad, men inte låg heller - det var jag som skrev att jag är journalist, webbredaktör, 21.375 kr/mån.
Intressanta diskussioner det har blivit!
För det första vill jag berätta att jag är anonym, just för att jag vill vara det, som ni förstår hur jag menar.
Jag berättar inte för folk jag känner vad jag har för signatur här på FL, vill inte lämna ut mig på det sättet, men endel vet att jag är inne här och om det skulle råka se den här tråden och läsa vad jag jobbar med ökar risken att "avslöja mig". Tramsigt kanske, men den rätten förbehåller jag mig.
Sen så måste jag säga att för mig skulle det vara helt utslutet att välja ett jobb eller yrke utifrån vilken lön det ger! Jag tillbringar större delen av min vakna tid på jobbet och då vill jag känna att jag får ut nånting av den tiden, att jag gör något meningsfullt och roligt. Annars tycker jag att livet blir allt för trist.
En journalist till här, som väljer att vara anonym av samma anledning som anonym strax ovanför. Tjänar 19 400 kronor i månaden + ob på en dryg tusenlapp. Tycker själv att det är dåligt betalt men är väl medveten om att många andra yrkesgrupper har det betydligt sämre.
Något som är intressant i sammanhanget är att jämföra var i landet man bor. Inom min bransch är löneskillnaderna så stora mellan Stockholm och övriga landet att Journalistförbundet när de presenterar lönestatistik delar upp dessa kategorier och presenterar dem separat eftersom medellönen annars skulle låta orimligt hög för de flesta som inte bor i Stockholm.
Nämner man detta för kollegor i Stockholm tycker de att det är självklart att de ska ha högre lön eftersom det är dyrare att leva där och till viss del kan jag kanske hålla med. Men själv blir jag ju förstås lite avis på nyanställda journalistkollegor med färre år i yrket som tjänar kanske 10 000 mer än jag...
Hej. Anonym skådespelare här igen. Intressant att ni journalister tjänar mer i stockholm än övriga landet. För oss skådespelare är det tvärtom. Alla vill vara i Stockholm och därför har jag alltid haft betydligt lägre lön på de stora teatrarna där än i övriga landet....
Anonym 14:41 kan inte förstå att man inte tar hänsyn till (bland annat)lönen när man väljer utbildning. Jag skulle, liksom anonym 15:00 aldrig välja jobb utifrån (bara) lönen. Så har jag också valt en mångårig utbildning som ger dålig ekonomisk utdelning. Det är upp till var och en att välja vad som är viktigt. Vissa gamla skolkamrater sk-ter rent ut sagt i vad de jobbar med så länge de tjänar pengar för de tycker inte det spelar någon roll om de trivs på jobbet , det är bara fritiden som är viktig för dem. Upp till var och en tycker jag. Däremot är det ganska dumt att inte alls ta reda på något, man bör absolut att man ska sätta sig in i hur arbetsutsikterna och lönerna ser ut innan man väljer så får man själv bestämma om det är värt besväret eller inte.
Med risk att generalisera mycket syns det en ganska tydlig klassfaktor i hur man ser på att investera i utbildning. Personer från medelklassen med högutbildade föräldrar tycker oftare det är ok med att läsa för att man är intresserad och ta utbildningar som inte ger direkt ekonomisk vinst medan de med arbetarbakgrund eller där föräldrarna är lägre tjänstemän oftare inte ser något egenvärde i bildning om den inte ger det bättre materiellt. Det är knappast någon slump att "tydliga" yrken med jämförelsevis hög ekonomisk utdelning som läkare och ingenjör varit klassiska val bland studiebegåvade arbetarklassungdomar (visst, bara en tredjedel av läkarstudenterna är från arbetarmiljö men bland kulturvetarna är det väl snarare två procent).
Hej journalisten,
Jag förstår att det känns trist att tjäna såpass mycket mindre än Stockholmskollegorna. Däremot måste man jämföra vilka pengar man har i slutändan, när allt är betalt. Jag tror de flesta skulle gå back om de flyttade till Stockholm, förutsatt att de var tvungna att köpa en bostad.
Min man har en kompis i norra Sverige som är SÅ irriterad över att han tjänar SÅ dåligt (22' kr/m inkl ob, ingen eftergymnasial utbildning). Han bor i en håla där man kan få ett hus för 200'. Han har bil, mc, kan åka på semester vart han vill i världen pga alla Eurobonus poäng han fått genom resor i jobbet. Killen har alltså inte dåligt med pengar. Men enligt facket ska det minsann bara skilja 10% mellan lönerna på landsorten och storstäderna och hans kollegor i Stockholm tjänar 10' kr/m mer än honom. Det är så orättvist. Jaha? Sedan när stämmer fackets lönerekommendationer? I så fall skulle jag ha bra mycket högre lön än jag har idag, men jag får inte det för facket ligger väldigt högt med sina rekommendationer för det jag jobbar med. Kan de inte lagstifta att boendekostnaden ska skilja max 10% mellan storstad och landsort? *ironisk*
Både min man och jag reagerade på att hans kompis kollegor tjänade väldigt bra för sin yrkesgrupp. Det visade sig också att kollegorna i Stockholm hade mer utbildning och kompetens än honom. "Flytta hit då!" tyckte vi, om allt nu är så bra i Stockholm. Nej, det ville han inte. Så mycket har han förstått att det blir svårt att ha hus, bil, mc, resor, osv på en lön. Sedan brukar han säga att vi får skylla oss själva som bor här (sant, det är frivilligt att bo här), för att sedan komma tillbaka till "men facket säger...". Suck. Man måste se helheten, inte bara hänvisa till den delen som passar en själv. (Obs! Jag är inte irriterad på dig Journalisten, vill bara göra en poäng. Den här killen driver mig till vansinne, samma visa varje gång han hälsar på.)
Hej.
Arbetar som sjuksköterska på ett av sjukhusen i Göteborg. Har varit färdig sjuksköterska i 4 år och min månadslön är 19800:- + ob på ca 2000:- i mån.