Islandshäst tråden!
Lillelulla: Nej hon har inte haft föl förut, därav min tanke. Det känns lite "sent" för att vara förstföderska.
Lillelulla: Nej hon har inte haft föl förut, därav min tanke. Det känns lite "sent" för att vara förstföderska.
Oj, jag trodde det var farligt att betäcka så gamla ston. Risken kanske är större att det inte tar sig bara...
Tittade på fotona från kursen - jättefina! Gillar kortet på Blossi - vilken man och pannlugg!! Var kursen bra?
Ulrisa: Jag har vanligt tredelat på mina två hästar.
Tinna79: Vilken urtjusig herre!
Cizilia: Vill du ha tips på täcken eller preparat? Ang täcken tycker jag Boetts täcken är outstanding, men jag vet inte vilka storlekar de finns i (om de finns för så små hästar)
Lillelulla: Ja du borde väl ha fått med allt i det schemat! Du får testa och se om det hjälper. Banta hästar är svårt, speciellt nu på sommaren
Vad får hon för mat? Oftast måste man försöka ändra maten samtidigt som motionen. I min mening bör alltid hästarna ha fri tillgång till grovfoder, men man kan ju ha något som inte är jättekraftigt. Mina hästar skulle också behöva banta en del. Jag har just nu stängt in dem i en lite mindre hage för att de inte ska äta ihjäl sig. Tyvärr räcker inte tiden till att motionera dem så mycket som jag skulle vilja nu när man har småbarn och allt.
Lillelulla: Jag vet vad du menar. De nosgrimmorna är konstruerade för att korrigera hästar som gärna "skevar" med käken.
Dono: Vår hästtandläkare sa också det till oss, men rekommenderade raka eller tredelade. Jag rider aldrig med nosgrimma heller, det sa tandläkaren också att det var det bästa. Intressant det här med tandläkarens syn på hästarnas mun och utrustning tycker jag.
Ulrisa: Om man inte kan rida utan nosgrimma är det bästa om man kan variera typen av nosgrimman, precis som man varierar betten. Då ger det minst bestående skador i hästens mun.
Jag har ingen aning om hur man kollar när tråden stängs ner. Men jag tror att den är aktiv i 3 månader, dvs så stängs den 23 september. Fast jag är inte alls säker - någon annan kanske kan det bättre än mig? Men jag ska ta reda på det.
Ulrisa: Gud vad kul med en drömgård - jag ska verkligen hålla tummarna. Får man fråga - vart i Sverige bor du? Vi är precis i nyggstarten att bygga vår drömgård - eller jag hoppas att det blir en drömgård i alla fall!
Alla nosgrimmor har ju ett syfte, men enligt tandläkaren så skall man gärna byta modell då trycket av en nosgrimma gärna ger skador i munnen efter för lång användning. Den nosgrimman som diskuterats här innan kallas "bygelnosgrimma" och används framförallt till unghästar som "skevar" med käken. Den spänns både över och under bettet. Den nosgrimma som enbart spänns under bettet är ju till fördel om hästen gapar eller gärna grejar med tungan.
Ulrisa: Då får man verkligen hoppas att det blir något av det ni kan köpa! Hästgårdarna här runt omkring är verkligen jättedyra. Men det är något speciellt med gamla hus, men det är ju lite mer att göra på dem än med nya... Vi bor i ett gammalt hus nu och det är jätteskoj, men samtidigt alltid pågående projekt med renovering. Jag bor på Västkusten, ca 10 mil söder om Göteborg.
Cizilia: Det är verkligen bra täcken med bra kvalitet och passform. Kanske lite dyrare än andra (kan jag tro), men väl värt sina pengar!
Leiia: Jag har bomlös sadel till en av mina hästar. Jag rider dock inte så ofta i den, eftersom jag har medryttare till den hästen. Men jag tycker att den ser ut att ligga bra på hästen, och många av hästarna som har sådana har gått mycket bättre med en sådan än en bomsadel.Själv tycker jag inte att den är jättebekväm, men medryttaren säger att det mest är en vanesak - har man ridit 10 gånger i den vill man inte rida i någon annan. Och det vet jag flera som sagt.
Eyovine: Jättefin! Roligt om han blir din!
JonnaS: Nämen GRATTIS! Jag visste inte att det var så nära bf?! Hoppas allt gick bra och att du snart kommer upp i sadeln igen
(Men stressa inte, man kan träna mycket från marken i början, det gjorde jag).
Ulrisa: Åh vad kul - jag ska verkligen hålla alla tummar och tår för att inte norrmännen kommer dit!
Igår när jag skulle rida blev hästen helt plötsligt halt och idag var den blockhalt. Verkade lite på hoven och hittade ett ställe där jag tror att en hovböld kan ha gått upp. Jag vågade dock inte skära för långt, jag har ju ingen utbildning för det. Ringde min hovslagare, men han var utomlands på semester. Ringde veterinären som sa att det var hovslagarens grej. Har nästan försökt ringa alla hovslagare i staden men ingen vill ta sig an det på en helg... Ska fortsätta imorgon bitti med hovlsagare i närliggande städer. Annars får jag försöka låna en dragbil och hyra någon hästtransport så att jag kommer till ett djursjukhus 10 mil bort. Tråkigt när sådant här händer!!
Här är jag! Fleyta har varit halt länge, men idag verkar det vara bättre.
Jag håller på med inskolning på dagis av dottern så det har tagit nästan all tid (och kraft)