• Ulrisa

Islandshäst tråden!

En tråd för oss Islandshäst älskare! spelar ingen roll om du har en egen eller rider någon annans eller bara gillar dom! prata på!

Jag har en Islands vallack född -88 (gammal kille nu) men lika pigg och busig som vanligt

Han lider av kronisk hosta och går ute hela året och äter endast hösilage.. han rids lungt och så länge man gör det så märker man inte av sjukdomen!

Hans namn är Lysingur och finns i mitt galleri!

Ulrika & Lysingur

• Svar på tråden Islandshäst tråden!
  • musses matte

Så idag har jag och min medryttare varit i skogen ett par timmar med hästarna och plockat kantareller,så gott det ju med 2 urpigga hästar
    Det är ngt magiskt med skogen det bara spritter till i bena och vips så e det full fart inte mig emot och inte heller den 14 åriga duktiga tjej som rider med mig
    Ha det gott!

• Eyovine

Hej igen! Nu har jag läst igenom tråden...

Vad många fina hästar det finns!! Tyckte också det var kul att ni nämde tjejen som rider dressyr i "stor häst" laget.. Hon köpte sin häst från stallet där jag håller till å stod även uppstallad där i många år..

Sen var det  det där med eksem... hua.. min förra häst hade eksem... provade allt!

Men hittade en kräm... som jag i skrivande stund inte kommer på vad den hette.... som funkade bra som mjukgörare och "klilindrare"..

Annars var det ju bara myggmedel på å täcke!! ute på dagen å in på natten!

Hoppa med islandshästar... JÄTTESKOJ!! Det gör eleverna - de yngre - hos oss på ridskolan...

Ska gnugga mina geniknölar å se kom namnet på krämen poppar upp ur minnet.

Ha det bäst så länge allihopa!

• Eyovine

Nu kom jag på det.... BIOSKIN OIL... funkade på min häst iaf å så.. grolisal... men det tror jag någon redan hade nämnt här tidigare...

Så nu känns det genast bättre i hjärnan

• Ulrisa

Don Quiote Ja jag har erfarenhet av detta då Lusse är mycket allergisk mot hö och damm och det "växte" fram på honom blev bara värre och värre.. jag blötte hö, han fick mediciner fick utebox med blött hö + mediciner.. men icke.. det hjälpte inte.. tillslut byggde vi en utebox med högt i tak hemma hos mina föräldrar efter att vår ladugård brunnit ner.. vårt hö brann upp och av pengarna efter branden köpte jag hösilage för första gången DET va Lusse vändning! han e pigg som en 5 åring igen

(¯`°?.¸ ღ Mammas små älsklingar ♥ ♥ ♥ Isak & Elina ღ ¸.?°´¯)
  • dono

har lagt in lite bilder i mitt galleri..tyvärr finns inte alla hästarna kvar i livet längre
    men välkommna in att titta om ni vill

• Ulrisa

dono åh! vad fina de var! vilken man Fönn hade! han va väldigt lik Lusse (vintertid) Lusse ljusnar jättemycket på vintern! å Fannar vilken goding! e lite svag för vita och svarta Islandshästar.. he he.. men alla är fina så klart!

välkommen hit Eyovine! sån salva hade jag den e kanon!

• JonnaS

Va kul att så många hittat hit! Vi är ju ett helt gäng nu Skrattande

Så roligt att vara inne på alla sidor och snoka på hästbilder! Det är ju det som är så underbart med våran ras, dom kan se ut hur som helst med alla färger och former Flört

• Ulrisa

Ja visst är det kul Jonna! alla hästarna är såå fina

• Tinna79

Kul med en islandshästtråd!!!

Här är också en stor islandshästfantast! Har ridit sedan jag var liten, de senaste 10-12 åren i stort sett endast islandshäst.
    Har även periodvis arbetat heltid med dessa underbara hästar!
    Har tävlat en hel del och tycker att det är superskoj.
    Men när jag fick barn för drygt 3 år sedan så fanns inte tiden för att hålla på med ridningen på den nivån som jag vill...sålde därför min häst när dottern var dryga året. Var en underbar, mycket flott valack efter Kjarni frá Kalfsstödum som jag hade. Köpte honom som treåring från Jenny och Hreggi på Bärby, red in honom själv och hann tävla en del.

Nu börjar tiden och möjligheten för häst komma åter igen eftersom lilltösa hunnit bli dryga 3 år...så just nu är hästabstinensen hög .
    Har fått en del intressanta erbjudanden om lite olika hästar (bl.a en 5årig hingst som var godkänd för 10 ston som tvååring (BLUPhingst)) så vi får väl se vad det blir...

• JonnaS

Tinna79: Välkommen! Förstår din abstinens.. Jag har iofs hästar hemma, men har inte kunnat rida på drygt en månad pga otroliga smärtor i bäckenet iom graviditeten.. Håller på att bli galen av att inte få rida!

Ska du ha en hingst som enbart ridhäst eller vill du även kunna avla?

Svar på tråden Islandshäst tråden!